صفر تا صد تمدید اقامت ترکیه

اقامت ترکیه
فهرست مطالب

ممکن است بخوانید

تمامی شهروندان خارجی که از طریق روش‌های مختلف تحصیلی، مجوز کار، خرید ملک و اجاره خانه اقامت ترکیه را دریافت کرده‌اند باید قبل از تاریخ اتمام اعتبار مجوز اقامتشان برای تمدید آن اقدام کنند. افرادی که از طریق خرید ملک اقامت ترکیه را دریافت کرده‌اند، درصورتیکه ملک خریداری شده را نفروخته باشند می‌توانند هرساله براحتی برای تمدید اقامت اقدام کنند و مشکلی نخواهند داشت؛ این درحالیست که تمدید اقامت برای افرادی که از طریق اجاره ملک در ترکیه اقامت دارند، کمی سخت بوده و باید نوع اقامتشان را تغییر دهند.

تا قبل از سال 2020 برای آن دسته از شهروندان خارجی که از طریق اجاره خانه برای دریافت اقامت ترکیه اقدام می‌کردند، این امکان وجود داشت که با استفاده از قرارداد اجاره خانه، اقدام به تمدید اقامتشان کنند. اما طبق قوانین جدید افرادی که از طریق اجاره خانه اقامت کوتاه مدت ترکیه را دریافت کرده‌اند، باید بعد از اتمام اعتبار مجوز اقامت(یکسال) نوع اقامتشان را تغییر دهند؛ به عنوان مثال از طریق خرید ملک در ترکیه، دریافت مجوز کار، ثبت شرکت و راه‌اندازی کسب و کار برای دریافت مجوز اقامت اقدام کنند.

با توجه به قوانین جدید تصویب شده برای تمدید اقامت ترکیه، داشتن مشاوری آگاه و قابل اعتماد در تمام پروسه تمدید اقامت، ضروری است. گونش اینوست با کادری قابل اعتماد از مشاوران کارآزموده، این امکان را برای شما فر اهم می‌کند تا با اطمینان خاطر و آسودگی خیال برای گرفتن اقامت و یا تمدید آن اقدام نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن مجوز اقامتتان را دریافت کنید. به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص بهترین روش برای دریافت اقامت ترکیه با ما تماس بگیرید. مشاوران ما با ارزیابی شرایط شما بهترین گزینه را به شما پیشنهاد خواهند داد.

شرایط مورد نیاز برای تمدید اقامت ترکیه


شرایط مورد نیاز برای تمدید اقامت ترکیه

داشتن پاسپورت معتبر و عدم وجود سوابق کیفری برای تمدید اقامت الزامی است. علاوه بر این موارد، بسته به نوع اقامتتان شرایط مورد نیاز برای تمدید اقامت متفاوت می‌باشد.

  • اشتغال به تحصیل برای افرادی که اقامت تحصیلی دارند.
  • عدم متارکه برای افرادی که از طریق ازدواج اقدام کرده‌اند.
  • عدم فروش ملک، برای افرادی که از طریق خرید ملک اقدام کرده‌اند.
  • داشتن مجوز کار معتبر، برای افرادی که از طریق استخدام اقدام کرده‌اند.
داشتن بیمه درمانی معتبر یکی از شرایط لازم برای تمدید اقامت ترکیه می‌باشد. درصورتیکه به طور قانونی در ترکیه مشغول به کار باشید، تحت پوشش بیمه SGK قرار خواهید گرفت.در نظر داشته باشید داشتن بیمه درمانی برای افراد زیر 18 سال و بالای 65 سال الزامی نیست.

مدارک مورد نیاز برای تمدید مجوز اقامت در ترکیه


  • فرم درخواست
  • 4 قطعه عکس پاسپورتی
  • کپی پاسپورت متقاضی(پاسپورت متقاضی باید ترجمه و نوتر شود)
  • برگه نفوس
  • کارت اقامت قبلی
  • بیمه درمانی معتبر برای افراد بالای 18 سال
  • رسید پرداخت‌ هزینه کارت اقامت و سایر هزینه‌های اداره مهاجرت
  • رضایت نامه والدین(برای افراد زیر 18 سال)

علاوه‌ بر این موارد، بسته به روشی که از طریق آن اقدام می‌کنید، ارائه مدارک زیر نیز الزامیست.

  • سند ازدواج برای افرادی که از طریق ازدواج برای دریافت اقامت ترکیه اقدام کرده‌اند.
  • نامه پذیرش دانشگاه و یا گواهی تحصیلی اخذ شده از دانشگاه مربوطه، برای افرادی که از طریق تحصیلی اقدام کرده‌اند.
  • گواهی اشتغال به کار برای افرادی که از طریق کار اقدام کرده‌اند.

در نظر داشته باشید افرادی که از طریق اجاره خانه در ترکیه برای دریافت اقامت توریستی (کوتاه مدت) ترکیه اقدام کرده‌اند، نمی‌توانند برای تمدید این اقامت اقدام کنند؛ بلکه ایشان باید نوع اقامتشان را تغییر دهند و از طریق اقامت تحصیلی، ثبت شرکت، خرید ملک و یا دریافت مجوز کار برای دریافت اقامت ترکیه اقدام کنند.

 

نحوه تمدید مجوز اقامت ترکیه


نحوه تمدید مجوز اقامت ترکیه

شهروندان خارجی مقیم ترکیه به منظور تمدید اقامتشان باید در مرحله اول درخواستشان را به صورت آنلاین ثبت کنند. تاریخ انقضای مجوز اقامت می‌تواند به عنوان تاریخ شروع روند تمدید اقامت در نظر گرفته شود.

پس از ثبت درخواست، تاریخی برای مراجعه شخص متقاضی به اداره مهاجرت تعیین می‌گردد. در روز تعیین شده، باید همراه با مدارک لازم به اداره مهاجرت مربوطه مراجعه کنید.

هزینه‌های تمدید اقامت

هزینه‌های مربوط به تمدید اقامت ترکیه، بسته به شرایط شخص متقاضی توسط سیستم محاسبه می‌شود و متقاضی موظف خواهد بود این هزینه‌ها را پرداخت کند.

 تحویل مدارک از طریق پست

پس از پرداخت هزینه‌های مربوطه، باید رسید پرداخت‌ها همراه با سایر مدارک لازم را از طریق پست به اداره مهاجرت مربوطه ارسال کنید. در نظر داشته باشید، مسئولیت صحت مدارک و اطلاعات مندرج در آن بر عهده  شخص متقاضی می‌باشد.

فرایند ارزیابی

پس از ثبت درخواست و ارسال مدارک لازم از طریق پست، اداره مهاجرت ظرف مدت 90 روز درخواست متقاضیان را بررسی خواهد کرد. درصورتیکه شخص متقاضی واجد شرایط بوده و مدارک ارائه شده کامل باشند، اداره مهاجرت با درخواست شما موافقت خواهد کرد. بنابراین کارت اقامت جدید صادر شده و به آدرس شما ارسال می‌گردد.

تمدید مجوز اقامت در ترکیه طبق قوانین مصوب در سال 2020


تمدید مجوز اقامت در ترکیه طبق قوانین مصوب در سال 2020

طبق قوانین مصوب‌شده، از تاریخ یکم ژانویه 2020 تغییراتی در فرایند تمدید اقامت کوتاه‌مدت ترکیه صورت گرفته است که طبق آنها افراد خارجی نمی‌توانند از طریق اجاره خانه در ترکیه برای تمدید اقامتشان اقدام کنند. با این وجود، این قوانین شامل حال شهروندان اتحادیه اروپا، روسیه، چین و کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی(OECD) نمی‌شود.

تمدید مجوز اقامت کوتاه مدت(توریستی) ترکیه


تا قبل از سال 2020 آن دسته از شهروندان خارجی که از طریق اجاره خانه برای دریافت اقامت ترکیه اقدام کرده بودند، بعد از پایان یافتن اعتبار یکساله مجوز اقامتشان،‌ می‌توانستند مجددا از طریق اجاره خانه برای تمدید اقامتشان اقدام کنند. اما طبق قوانین جدید این امکان وجود نداشته و متقاضیان بعد از پایان یافتن اعتبار یکساله باید نوع اقامتشان را تغییر دهند؛ به عنوان مثال از طریق ثبت شرکت و یا دریافت مجوز کار اقدام کنند.

دلیل اصلی اعمال این محدودیت‌ها، کنترل اقامت‌های غیرقانونی در ترکیه است. همان‌طور که می‌دانید، دریافت اقامت از طریق اجاره خانه به متقاضی اجازه کار نمی‌دهد و شخص متقاضی به منظور کار باید برای دریافت مجوز کار در ترکیه اقدام کند. قبل از سال 2020، بسیاری از شهروندان خارجی اقامتشان را از طریق اجاره خانه در ترکیه تمدید می‌کردند و به طور غیرقانونی در این کشور مشغول به کار می‌شدند.

پیرو قوانین تصویب‌شده، متقاضیان برای تمدید اقامتشان باید از طریق یکی از روش‌های زیر اقدام کنند.

تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه

یکی از روش‌های دریافت اقامت ترکیه، تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه است. با ثبت‌نام در دانشگاه‌های ترکیه می‌توانید برای دریافت اقامت ترکیه اقدام کرده و نوع اقامتتان را تغییر دهید.

مجوز کار

مجوز کار

مجوز کار (به ترکی: چالیشما ایزین) نوعی مجوز است که توسط وزارت کار کشور ترکیه به کارگران خارجی و شرکت‌هایی که تمایل به استخدام آنها دارند، تعلق می‌گیرد. داشتن مجوز کار در ترکیه به نوعی مجوز اقامت می‌باشد و افراد دارای این مجوز می‌توانند به طور قانونی در کشور ترکیه اقامت داشته باشند و کار کنند. در نظر داشته باشید، شهروندان خارجی نمی‌‌توانند به تنهایی برای دریافت مجوز کار اقدام کنند، بلکه باید از طرف یک کارفرمای ترک پیشنهاد شغلی(جاب آفر) داشته باشند.مجوز کار

به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص، مقاله راهنمای کامل دریافت مجوز کار(چالیشما ایزین) ترکیه 2021 را مطالعه کنید.

سرمایه‌گذاری در بازار ملک ترکیه

سرمایه‌گذاری در بازار ملک ترکیه

شهروندان خارجی که از طریق اجاره خانه در ترکیه، اقامت این کشور را دریافت کرده‌اند، بعد از پایان اعتبار مجوز اقامتشان(یکسال)‌،‌ درصورتیکه مجوز کاری معتبر نداشته باشند، باید نوع اقامتشان را تغییر دهند.

یکی از این روش‌ها، خرید ملک در ترکیه می‌باشد. با خرید ملک با هر ارزشی می‌توان برای دریافت اقامت کوتاه‌مدت ترکیه اقدام کرد. لازم به ذکر است که این اقامت قابلیت تمدید داشته و تازمانیکه ملک خریداری شده بنام شما باشد، هرساله می‌توانید برای تمدید این اقامت اقدام کنید.

در نظر داشته باشید، افرادی که از این طریق موفق به دریافت اقامت ترکیه می‌شوند، پس از گذشت 5 سال این امکان را خواهند داشت که برای دریافت حق شهروندی ترکیه اقدام کنند.

درصورتیکه به لحاظ تامین بودجه محدودیتی نداشته باشید، می‌توانید ملکی به ارزش 250,000 دلار در ترکیه خریداری کنید. بدین‌ترتیب بلافاصله می‌توانید برای دریافت حق شهروندی و پاسپورت ترکیه اقدام کنید. با دریافت حق شهروندی ترکیه، از تمامی حقوق شهروندان ترکیه برخوردار خواهید بود. فرزندان شما می‌توانند در مدارس ترکیه تحصیل کنند و خدمات درمانی رایگان نیز به شما تعلق خواهد گرفت.

به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در مورد خرید ملک، مقاله راهنمای کامل خرید ملک در ترکیه 2021 را مطالعه کنید.

ثبت شرکت و کارآفرینی

ثبت شرکت و کارآفرینی

ثبت شرکت یکی دیگر از روش‌های دریافت اقامت ترکیه می‌باشد. با ثبت شرکت در ترکیه می‌توانید برای دریافت اقامت موقت این کشور اقدام کنید. همچنین پس از ثبت شرکت این امکان برای شما وجود خواهد داشت که برای دریافت مجوز کار اقدام کنید و برای خودتان بیمه رد کنید. بدین‌ترتیب می‌توانید پس از 5 سال برای دریافت شهروندی و پاسپورت ترکیه نیز اقدام نمایید.

به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دریافت اقامت از طریق ثبت شرکت، مقاله دریافت اقامت ترکیه از طریق ثبت شرکت 2021 را مطالعه کنید.

اقامت خانوادگی

از طریق ازدواج با یک شهروند ترک نیز می‌توانید نوع اقامتتان را تغییر دهید و برای دریافت اقامت خانوادگی اقدام کنید. در نظر داشته باشید، در صورتیکه از این طریق اقدام کنید، بعد از گذشت 3سال می‌توانید برای دریافت شهروندی ترکیه اقدام کنید.

به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اقامت از طریق ازدواج، مقاله دریافت اقامت ترکیه از طریق ازدواج را مطالعه کنید.

شرکت در دوره‌های تومر

شرکت در دوره‌های تومر

یکی دیگر از انواع روش‌های دریافت اقامت ترکیه، شرکت در دوره‌های آموزش زبان ترکی است. با ثبت نام در دوره‌های تومر و شرکت در این کلاس‌ها، می‌توانید برای دریافت اقامت کوتاه مدت ترکیه اقدام کنید.

به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دوره‌های زبان ترکی در کشور ترکیه، مقاله دریافت اقامت ترکیه از طریق تومر2021 را مطالعه کنید.

رد تمدید اقامت ترکیه


ممکن است درخواست شما به دلایل مختلفی نظیر کامل نبودن مدارک و یا نداشتن شرایط لازم رد شود. در این صورت شما 10 روز فرصت خواهید داشت که خاک ترکیه را ترک کنید و یا فورا برای نوع دیگری از اقامت(دریافت اقامت از طریق خرید ملک و …) اقدام نمایید.

درصورتیکه شخص نتواند نوع اقامتش را تغییر دهد، باید از خاک ترکیه خارج شود و پس از گذشت یک سال مجددا این امکان برای ایشان وجود خواهد داشت که از طریق اجاره خانه برای دریافت اقامت کوتاه مدت ترکیه اقدام کند.

درصورتیکه قصد دارید برای تمدید اقامت ترکیه اقدام کنید، موارد زیر را در نظر داشته باشید.


  • درصورت ارائه اطلاعات غیرواقعی و یا مدارک جعلی، درخواست شخص متقاضی رد خواهد شد.
  • عکسی که برای تمدید اقامت ارائه می‌شود، باید دارای زمینه سفید و برای 6 ماه اخیر باشد.
  • پس از ثبت درخواست، برگه درخواست اقامت را دریافت کرده و تا زمان مراجعه به اداره مهاجرت با در دست داشتن این مدرک، می‌توانید به صورت قانونی در ترکیه اقامت داشته باشید.
  • برای متقاضیان زیر 18 سال، ارائه رضایت نامه پدر، مادر و یا قیم قانونی الزامی است.

پرسش‌های متداول


برای تمدید اقامت توریستی ترکیه(اجاره خانه در ترکیه) از چه طریقی باید اقدام کنیم؟

ثبت شرکت، دریافت مجوز کار، خرید ملک و یا شرکت در دوره‌های آموزش زبان ترکی(تومر)

مجوز اقامت از طریق اجاره خانه چه مدت اعتبار دارد؟

یکسال و قابل تمدید هم نمی‌باشد.

بهترین روش دریافت اقامت ترکیه کدام است؟

یکی از بهترین روش‌های دریافت اقامت ترکیه، خرید ملک در ترکیه می‌باشد. با خرید ملک می‌توانید برای دریافت اقامت موقت ترکیه که هرساله قابلیت تمدید هم دارد، اقدام نمایید.

درصورتیکه با تمدید اقامتم در ترکیه موافقت نشود، باید چه کنم؟

درصورت رد درخواست تمدید اقامت، 10 روز فرصت خواهید داشت تا خاک ترکیه را ترک کنید. در طول این 10 روز میتوانید برای دریافت نوع دیگری از اقامت اقدام کنید. درصورتیکه بدون مجوز اقامت بیش از 10 روز در ترکیه بمانید، جریمه خواهید شد.