راهنمای کامل افتتاح حساب بانکی در ترکیه 2023

واحد پول ترکیه
فهرست مطالب

ممکن است بخوانید

فارغ از اینکه با چه هدفی در ترکیه اقامت دارید، یکی از اولین اقدامات لازم افتتاح حساب بانکی است. درصورتیکه قصد دارید برای خرید ملک در ترکیه اقدام کنید، باید از طریق حساب بانکی مبالغ مورد نظر را به حساب صاحب ملک واریز کنید. درصورتیکه خانه‌ای اجاره کرده‌اید، هرماه مبلغ اجاره را باید از طریق حساب بانکی به حساب صاحب ملک واریز کنید. همچنین اگر قصد راه‌اندازی کسب وکاری را  دارید نیز باید به منظور واریز سرمایه سهام‌داران و انجام تراکنش‌های مالی برای شرکت یک حساب بانکی داشته باشید .

بانک‌های ترکیه با توجه به نیازهای مشتریان خدمات متنوعی به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی ارائه می‌دهند. انتقال وجه، برداشت از دستگاه خودپرداز، انجام تراکنش‌های بین‌المللی در کوتاه‌ترین زمان ممکن، خدمات مربوط به بانکداری آنلاین، دریافت کارت‌های اعتباری معتبر نظیر مسترکارت، دریافت وام با بهره‌ کم و … از جمله خدمات ارائه شده توسط بانک‌های ترکیه است.

درصورتیکه درصدد دریافت اقامت کشور ترکیه هستید، باید بدانید روش‌های مختلفی برای دریافت اقامت وجود دارد. یکی از آسان‌ترین روش‌ها به همین منظور سرمایه‌گذاری در کشور ترکیه است. شما می‌توانید با خرید یک ملک به ارزش 250000 دلار در ترکیه بلافاصله برای دریافت اقامت و شهروندی ترکیه اقدام کنید. همچنین سپرده‌گذاری در بانک‌های ترکیه به ارزش 500000 دلار یکی دیگر از روش‌های سرمایه‌گذاری در کشور ترکیه است. به منظور انتخاب بهترین روش برای سرمایه‌گذاری و دریافت اقامت ترکیه می‌توانید با ما تماس بگیرید. مشاوران ما در مجموعه گونش‌اینوست کل فرایند خرید ملک، دریافت اقامت و شهروندی شما را برعهده خواهند گرفت.

افتتاح حساب بانکی بین‌المللی در ترکیه


افتتاح حساب بانکی بین‌المللی در ترکیه

در سالهای اخیر ایرانیان به دلیل تحریم‌ها مشکلات زیادی در تبادلات مالی دارند. با داشتن حساب بانکی بین‌المللی می‌توانید با تمام دنیا تبادلات تجاری داشته باشید و این امکانی است که از طریق افتتاح حساب بانکی در کشور ترکیه برای شما فراهم خواهد شد. از طرفی دیگر، با افت ارزش ریال در سال‌های اخیر بسیاری از افراد مایل به سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای خارجی به‌خصوص دلار و یورو می‌باشند. اتباع خارجی با افتتاح حساب ارزی (hesabi döviz) در ترکیه می‌توانند حساب بین‌المللی داشته باشند و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

با افتتاح حساب بین‌المللی در کشور ترکیه و دریافت ویزا کارت (Visa Card) و مستر کارت (Master Card)  این امکان را خواهید داشت که در تمام دنیا امور مربوط به نقل و انتقال مالیتان را بدون دردسر انجام دهید. از کاربردهای این کارت‌ها می‌توان به خریدهای حضوری به کمک دستگاه POS بانکی، برداشت وجه از دستگاه‌های ATM (خودپرداز)، خرید آنلاین در تمام دنیا و پرداخت صورت حساب‌ها از طریق موبایل اشاره کرد.

مزایای افتتاح حساب بانکی بین‌المللی در ترکیه


  • سپرده‌گذاری در بانک‌های معتبر با امنیت بالا و دریافت سود سپرده
  • دریافت مسترکارت و ویزاکارت
  • انجام تبادلات تجاری با اروپا و امریکا
  • عدم نیاز به حضور فیزیکی در ترکیه وانجام امور بانکی از طریق بانکداری اینترنتی
  • داشتن حساب دلاری و یورویی

افتتاح حساب بانکی برای دریافت مجوز اقامت ترکیه


داشتن حساب بانکی برای دریافت اقامت ترکیه ضروری نیست، بااین‌وجود به منظور اثبات وضعیت مالی باید حساب بانکی در ترکیه داشته باشید. همچنین پس از دریافت مجوز اقامت نیز به منظور انجام امور روزمره و تراکنش‌های مالی به حساب بانکی نیاز خواهید داشت.

دریافت مجوز اقامت ترکیه برای افتتاح حساب بانکی


برای افتتاح حساب بانکی باید مجوز اقامت در ترکیه داشته باشید. البته با مجوز کار نیز می‌توانید برای افتتاح حساب اقدام کنید، در واقع مجوز کار در ترکیه به نوعی یک مجوز اقامت برای شهروندان خارجی به حساب می‌آید.

 بهترین بانک‌های ترکیه برای افتتاح حساب کدامند؟


آک بانک ترکیه

بهترین بانک‌های ترکیه برای افتتاح حساب عبارتند از:

  • زراعت بانک(Ziraat Bank)
  • گارانتی بانک(Garanti Bank)
  • ایش بانک( İşbank )
  • آک بانک(AKBank)
  • یاپی‌کردی بانک(Yapı Kredi Bank)
  • واکیف بانک(Vakifbank)
  • دنیز بانک(Denizbank)

آیا ایرانیان می‌توانند در ترکیه حساب بانکی داشته باشند؟


شهروندان خارجی که اقامت ترکیه را داشته و دارای شماره شناسایی معتبر (YKN) باشند، می‌توانند برای بازکردن حساب بانکی در کشور ترکیه اقدام کنند. به همین منظور لازم است با در دست داشتن کپی پاسپورت، شماره مالیاتی و قبوض آب یا برق به بانک مورد نظر مراجعه کرده و برای افتتاح حساب اقدام کنید.

لازم است بدانید، شما بعنوان یک شهروند خارجی در تمام بانک‌های ترکیه اجازه افتتاح حساب نخواهید داشت. طبق قوانین ترکیه،  اتباع ایرانی در دو بانک زراعت بانک و ایش بانک اجازه افتتاح حساب دارند.

زراعت بانک یا ایش بانک؟

بانکی در ترکیه

زراعت بانک و ایش بانک، هردو از بانک‌های معتبر کشور ترکیه هستند که خدمات متنوعی را به مشتریان ارائه می‌کنند.

با افتتاح حساب در زراعت بانک و استفاده از موبایل بانک زراعت این امکان را خواهید داشت که خارج از کشور ترکیه نیز از خدمات این بانک استفاده کنید. زراعت بانک از بزرگ‌ترین بانک‌های دولتی ترکیه می‌باشد که می‌توانید از خدمات متنوع آن برای انجام کلیه امور بانکی استفاده نمایید.  اغلب ایرانیان زراعت بانک را برای افتتاح حساب انتخاب می‌کنند.

ایش بانک یکی از بانک‌های خصوصی کشور ترکیه است که ایرانیان می‌توانند در آن برای افتتاح حساب اقدام کنند. با داشتن حساب در این بانک می‌توانید برای دریافت ویزا کارت و مستر کارت اقدام کنید. در نظر داشته باشید، به منظور افتتاح حساب در این بانک برای اتباع خارجی، داشتن پاسپورت معتبر، مجوز اقامت و شماره مالیاتی الزامیست. درصورتیکه شهروند ترکیه نیستید، باید بدانید افتتاح حساب در ایش‌بانک برای شما کمی دشوار خواهد بود و بهتر است برای افتتاح حساب زراعت بانک را انتخاب کنید.

 مدارک لازم برای افتتاح حساب بانکی در ترکیه


دستگاه خود پرداز یا ATM در ترکیه

بسته به اینکه شهروند ترکیه هستید یا خیر و اینکه قصد افتتاح حساب برای شخص را دارید یا شرکت، مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب بانکی در ترکیه متفاوت می‌باشد.

مدارک مورد نیاز برای شهروندان خارجی که در ترکیه اقامت دارند:

  • مجوز اقامت یا مجوز کار
  • مدارک تاییدکننده نشانی (قبوض برق یا آب، قرارداد اجاره یا کیملیک کارت)

مدارک مورد نیاز برای شهروندان خارجی که در ترکیه اقامت ندارند:

  • کد مالیاتی
  • پاسپورت معتبر
  • ترجمه مدرکی رسمی برای نشانی (قبوض برق یا آب، قرارداد اجاره)

 مدارک مورد نیاز برای شهروندان خارجی که قصد راه‌اندازی کسب وکار در ترکیه را دارند:

افرادی که قصد راه‌اندازی کسب و کار در کشور ترکیه را دارند، باید برای افتتاح حساب بانکی کد مالیاتی داشته باشند و برای دریافت این کد، شخص باید با دردست داشتن اساسنامه شرکت، فرم تکمیل‌شده درخواست و مدارک مربوط به آدرس شرکت به اداره مالیات مراجعه کند. مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب بانکی برای شرکت عبارتند از:

  • کد مالیاتی
  • اساسنامه شرکت
  • فرم درخواست
  • مدارک مربوط به تایید نشانی شرکت

مراحل افتتاح حساب بانکی در ترکیه


بانک گارانتی ترکیه

افتتاح حساب بانکی برای افراد (شخصیت‌های حقیقی) 

شهروندان خارجی به منظور افتتاح حساب بانکی در کشور ترکیه باید طبق مراحل زیر عمل کنند.

  • آماده‌سازی مدارک لازم نظیر پاسپورت
  • داشتن مدرکی برای تایید آدرس  (نظیر قبض آب و برق یا قبض تلفن با نام متقاضی روی آن)
  • دریافت کد مالیاتی از اداره مالیات
  • مراجعه متقاضی به بانک مورد نظر به منظور افتتاح حساب

افتتاح حساب بانکی برای شرکت‌ در ترکیه (شخصیت‌های حقوقی)

به منظور افتتاح حساب برای یک شرکت در کشور ترکیه، انجام مراحل زیر الزامیست.

  • آماده‌سازی اساسنامه شرکت
  • تکمیل فرم درخواست
  • داشتن مدرکی برای تایید آدرس شرکت
  • دریافت کد مالیاتی برای شرکت از اداره مالیات
  • مدیری که حق امضاء داشته باشد به بانک مورد نظر مراجعه کرده و مراحل اداری افتتاح حساب را انجام می‌دهد. 

درصورتیکه قصد دارید از طریق ثبت شرکت برای دریافت اقامت ترکیه اقدام کنید و کسب و کار خودتان را داشته باشید، یکی از اقدامات اولیه افتتاح حساب بانکی است. ما در مجموعه گونش‌اینوست در تمامی مراحل افتتاح حساب بانکی، امور مربوط به ثبت شرکت، دریافت اقامت و تمدید آن در کنار شما خواهیم بود. به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در مورد بهترین روش دریافت اقامت ترکیه و ارزیابی شرایطتان با ما تماس بگیرید. مشاوران کارآزموده ما در گونش‌اینوست آماده پاسخگویی هستند.

سپرده‌گذاری در بانک‌های ترکیه


بانک زیرات ترکیه

افتتاح حساب و سپرده‌گذاری در بانک‌های ترکیه، یکی از روش‌های دریافت شهروندی ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری است. طبق قوانین تصویب شده در سال 2018، شهروندان خارجی که سپرده بانکی به ارزش 500,000 دلار در بانک‌های ترکیه داشته باشند با این شرط که تا مدت 3 سال اجاره برداشت نخواهند داشت، می‌توانند برای دریافت شهروندی ترکیه اقدام کنند. به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید مقاله دریافت شهروندی ترکیه از طریق سپرده‌گذاری در بانک‌های ترکیه را مطالعه کنید.

قوانین سیستم بانکداری ترکیه


سقف واریز و برداشت وجه در کشور ترکیه

سقف برداشت از دستگاه‌های ATM (خودپرداز)، روزانه 1,500 تا 2,500 لیر می‌باشد. البته این عدد برای حواله‌های بین بانکی به 30,000 لیر افزایش می‌یابد.

کارت اعتباری (Credit Card

کارت‌ اعتباری Credit Card کاربردهای بسیاری دارد. اغلب شرکت‌ها حقوق کارمندانشان را از طریق این کارت پرداخت می‌کنند. با داشتن این کارت، شما به هنگام خرید می‌توانید بیشتر از مبلغی که در حسابتان هست خرید کنید. درواقع، وجه خریداری شده از اعتبار شما کسر می‌گردد نه موجودی حساب.

کارت نقدی (Debit Card)

با کردیت کارت می‌توانید انواع خرید و فروش‌های آنلاین را تجربه کنید. با استفاده از این کارت به هنگام خرید، مبلغ مستقیما از کارتتان برداشت خواهد شد و امکان خرید بیش از موجودی کارت وجود ندارد.

ETF و HAVALE در سیستم بانکداری ترکیه

اصطلاحات ETF و HAVALE هردو به جابه‌جایی پول اشاره دارند، درصورتیکه انتقال وجه در شعبه‌های مختلف یک بانک انجام شود HAVALE و درصورتیکه بین دو بانک مختلف وجه را انتقال دهید اصطلاح ETF مورد استفاده قرار می‌گیرد (ETF معادل با ساتنا و پایا در سیستم بانکداری ایران است). درنظر داشته باشید برای حواله‌های بین بانکی باید در ساعات اداری (9 صبح تا 5 یعدازظهر) اقدام کنید. این درحالیست که HAVALE در خارج از وقت اداری نیز انجام می‌شود.

افتتاح حساب بانکی برای افراد زیر 18 سال

افراد کمتر از 18 سال، به منظور افتتاح حساب بانکی در کشور ترکیه نیاز به مدارک هویتی والدین و رضایت ایشان خواهند داشت.

هزینه افتتاح حساب بانکی در ترکیه


هزینه افتتاح حساب بانکی در ترکیه

به منظور افتتاح حساب بانکی در ترکیه لازم نیست هزینه‌ای پرداخت کنید. با این‌ وجود، به هنگام انجام تراکنش‌های مالی و دریافت خدمات بانکی، بانک مبلغی را با عنوان کارمزد از شما دریافت خواهد کرد که بسته به خدمت مورد نظر، هزینه آن متفاوت خواهد بود. به طور متوسط هزینه کارمزد انتقال وجه در ترکیه حدود 5 لیر می‌باشد.

پرسش های متداول


آیا می‌توانم از ایران برای افتتاح حساب بانکی در ترکیه اقدام کنم؟

خیر، برای افتتاح حساب بانکی در ترکیه، حضور متقاضی الزامیست.

آیا برای افتتاح حساب بانکی در ترکیه باید حتما مجوز اقامت داشته باشم؟

خیر، به منظور افتتاح حساب بانکی نیاز به مجوز اقامت نیست و با دردست داشتن پاسپورت نیز می‌توانید برای افتتاح حساب اقدام کنید.

آیا ایرانیان برای افتتاح حساب بانکی در ترکیه محدودیتی دارند؟

بله، ایرانیان تنها در زراعت بانک و ایش بانک مجاز به افتتاح حساب بانکی هستند.

بهترین بانک ترکیه به منظور افتتاح حساب برای اتباع خارجی کدام بانک است؟

زراعت بانک

با سپرده‌گذاری در بانک‌های ترکیه چه مبلغی را باید بابت مالیات بپردازم؟

به سپرده‌گذاری در بانک‌های ترکیه مالیاتی تعلق نمی‌گیرد.

آیا ویزاکارتی که از بانک های ترکیه دریافت می‌کنیم، در همه جای دنیا قابل استفاده است؟

بله، ویزا کارت یا مسترکارتی که در  ترکیه دریافت می‌کنید، در همه جای دنیا قابلیت استفاده دارند.

آیا برای افتتاح حساب بانکی در ترکیه، باید تنها حساب یا واحد پولی لیر داشته باشیم؟

خیر، با افتتاح حساب ارزی در ترکیه می‌توانید حساب دلاری، یورویی و غیره داشته باشید.

چه کسانی می‌توانند برای افتتاح حساب بانکی در ترکیه اقدام کنند؟

تمامی افراد بالای 18 سال با داشتن پاسپورت معتبر می‌توانند برای افتتاح حساب بانکی اقدام کنند. باید در نظر داشته باشید به منظور افتتاح حساب بانکی برای افراد کمتر از 18 سال، حضور والدین الزامیست.

آیا از طریق اقامت توریستی (یکساله) می‌توان برای دریافت حق شهروندی ترکیه اقدام کرد؟

خیر، با استفاده از اقامت توریستی یکساله (از طریق اجاره ملک) نه تنها نمی‌توان برای دریافت حق شهروندی اقدام کرد؛ بلکه باید بدانید این نوع اقامت قابلیت تمدید هم ندارد و بعد از یکسال باید نوع اقامتتان را تغییر دهید. در غیر اینصورت مجبور به ترک خاک ترکیه خواهید شد