هزینه مهاجرت به ترکیه: برای دریافت اقامت ترکیه چقدر پول لازم است؟

هزینه مهاجرت به ترکیه
فهرست مطالب

ممکن است بخوانید

یکی از فاکتورهای مهمی که قبل از مهاجرت به ترکیه باید در نظر گرفته شود، هزینه مهاجرت به ترکیه است. بسته به روشی که برای مهاجرت به ترکیه انتخاب می‌کنید، هزینه‌ها متفاوت می‌باشد. به طور مثال، به منظور دریافت اقامت ترکیه از طریق خرید ملک، باید حداقل سرمایه‌ای حدود 400000 لیر(800 میلیون تومان) برای خرید ملک در نظر بگیرید. برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه باید علاوه‌بر هزینه‌های تحصیل، مبلغی بابت تمکن مالی نیز در نظر بگیرید. فارغ از اینکه از چه روشی اقدام می‌کنید، هزینه‌هایی همچون بلیت هواپیما، بیمه، هزینه دریافت مجوز اقامت و ترجمه مدارک را نیز باید در نظر داشته باشید. در این مقاله در خصوص هزینه‌های مربوط به انواع روش‌های مهاجرت به ترکیه، اطلاعاتی به اختصار آورده شده است.

هزینه‌های عمومی مهاجرت به ترکیه


هزینه‌های عمومی مهاجرت به ترکیه

شهروندان ایرانی برای مدت 3 ماه می‌توانند بدون نیاز به مجوز اقامت در ترکیه به طور قانونی حضور داشته باشند. در صورتی که قصد داشته باشید بیش از 3 ماه در ترکیه اقامت داشته باشید، باید برای دریافت مجوز اقامت(Ikamet) اقدام کنید. فارغ از اینکه از طریق چه روشی برای دریافت اقامت ترکیه اقدام می‌کنید، باید هزینه‌های اقامت، کارت مجوز اقامت و بیمه را در نظر داشته باشید.

به هنگام ثبت درخواست مجوز اقامت در سایت https://e-ikamet.goc.gov.tr ‍ ، سیستم به صورت خودکار هزینه اقامت شما را محاسبه کرده و به شما اعلام می‌کند. این هزینه شامل یک مبلغ برای ماه اول و یک هزینه ثابت برای ماه‌های بعدی می‌باشد. همچنین مبلغ 160 لیر هم باید برای کارت مجوز اقامت در نظر بگیرید. علاوه‌بر این موارد، هزینه ویزای یکبار ورود نیز معادل 1033 لیر می‌باشد.

هزینه بیمه خصوصی برای افرادی که به قصد ادامه تحصیل، راه اندازی کسب و کار و… به ترکیه مهاجرت می‌کنند، به طور میانگین مبلغی حدود 1000 تا 3000 لیر می‌باشد. در نظر داشته باشید بیمه درمانی برای افراد زیر 18 سال و بالای 65 سال در ترکیه اجباری نیست.

حدود 2000 لیر هم برای هزینه ترجمه رسمی مدارک و نوتر کردن مدارک، دریافت شماره مالیاتی و افتتاح حساب بانکی در نظر بگیرید. همچنین حدودا مبلغ 2 میلیون تومان هم باید برای پرواز به ترکیه(استانبول) در نظر بگیرید.

برای مهاجرت به ترکیه، چقدر پول لازم است؟


برای مهاجرت به ترکیه، چقدر پول لازم است؟

بسته به روشی که برای مهاجرت به ترکیه اقدام می‌کنید، هزینه‌ها متفاوت می‌باشد. معمولا هزینه مهاجرت کاری در مقایسه با انواع روش‌های سرمایه‌گذاری کمتر است. البته باید در نظر داشته باشید که با توجه به نرخ بیکاری در ترکیه و شرایط استخدام شهروندان خارجی ، افراد کمی می‌توانند از این طریق اقدام کنند.

همچنین از میان انواع روش‌های مهاجرت به ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری، مناسب‌ترین روش خرید ملک در ترکیه می‌باشد. شهروندان ایرانی با خرید خانه در ترکیه به ارزش 250 هزار دلار می‌توانند بلافاصله برای دریافت شهروندی و پاسپورت ترکیه اقدام کنند. این در حالیست که برای سرمایه‌گذاری در بانک‌های ترکیه و یا خرید سهام حداقل 500 هزار دلار نیاز می‌باشد. در ادامه مطلب هزینه انواع روش‌های مهاجرت به ترکیه آورده شده است.

هزینه مهاجرت به ترکیه از طریق خرید ملک در ترکیه

هزینه مهاجرت به ترکیه از طریق خرید ملک در ترکیه

برای مهاجرت به ترکیه از طریق خرید ملک، باید قبل از هر چیز سرمایه‌ای را برای خرید خانه در ترکیه در نظر بگیرید. درصورتی که به لحاظ تامین بودجه محدودیتی ندارید، می‌توانید یک ملک به ارزش 250 هزار دلار خریداری کرده و از این طریق بلافاصله برای دریافت شهروندی و پاسپورت ترکیه اقدام کنید.

درصورتی که سرمایه کافی برای اقدام از این طریق را ندارید، می‌توانید ملکی با ارزش کمتر از 250 هزار دلار خریداری کرده و از این طریق برای دریافت اقامت موقت ترکیه اقدام کنید. تا زمانیکه ملک خریداری شده به نامتان باشد و آن را نفروخته باشید، هرساله می‌توانید برای تمدید اقامتتان اقدام کنید. بعد از گذشت 5 تا 8 سال نیز اقامت دائمی ترکیه به شما اعطا خواهد گردید. حداقل سرمایه لازم برای خرید ملک در ترکیه مبلغ 400 هزار لیر(هشتصد میلیون تومان) می‌باشد.

سایر هزینه‌هایی که باید در نظر داشته باشید، عبارتند از:

  • هزینه انتقال سند: مبلغی معادل با 4% ارزش ملک خریداری شده بابت هزینه انتقال سند در ترکیه در نظر گرفته می‌شود که 2 درصد آن توسط فروشنده و 2 درصد توسط خریدار باید پرداخت گردد.
  • هزینه مالیات بر ارزش افزوده: مبلغی بین 1 تا 18 درصد از ارزش ملک خریداری شده بسته به موقعیت ملک، مساحت آن و سال ساخت باید توسط خریدار بابت مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شود.
  • هزینه کارشناسی ملک(گزارش اکسپرتیز): هزینه کارشناسی ملک که حدود 1500 لیر می‌باشد نیز باید توسط خریدار پرداخت شود.
  • بیمه زلزله: هزینه بیمه زلزله که حدود 500 لیر می‌باشد نیز بر عهده خریدار می‌باشد.
  • کمیسیون املاک: چیزی معادل با 2 درصد از ارزش ملک خریداری شده بابت کمیسیون املاک، باید به آژانس املاک پرداخت شود.
  • علاوه بر این موارد، مبلغ 2000 لیر نیز بابت ترجمه و نوتر کردن مدارک، دریافت شماره مالیاتی و عکس در نظر بگیرید.

یکی از بهترین و آسان‌ترین روش‌های مهاجرت به ترکیه برای ایرانیان، خرید ملک در ترکیه می‌باشد. با سرمایه‌ای حدود 800 میلیون تومان می‌توانید برای خرید یک واحد آپارتمان در ترکیه و دریافت اقامت ترکیه از طریق خرید ملک اقدام کنید. این درحالی است که با این سرمایه نمی‌توانید در تهران خانه بخرید. گونش اینوست با کادری مجرب از مشاوران حرفه‌ای صفر تا صد فرایند خرید ملک و دریافت اقامت شما را بر عهده خواهد گرفت. به منظور دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید، کارشناسان ما آماده پاسخگویی می‌باشند.

هزینه مهاجرت به ترکیه از طریق اجاره ملک در ترکیه

هزینه مهاجرت به ترکیه از طریق اجاره ملک در ترکیه

یکی از روش‌های دریافت اقامت ترکیه، اقامت کوتاه مدت(اقامت توریستی) و یا اقامت از طریق اجاره ملک می‌باشد. به منظور دریافت اقامت از این طریق باید مبلغی مابین 1000 تا 5000 لیر بابت اجاره یک واحد آپارتمان با متراژ پایین به صورت ماهیانه در نظر بگیرید. علاوه‌بر این باید مبلغی حدود 2000 لیر نیز بابت ترجمه و نوتر کردن مدارک، ثبت قرارداد در دفترخانه اسناد رسمی و دریافت شماره مالیاتی در نظر بگیرید.

در نظر داشته باشید، اقامت ترکیه از طریق اجاره ملک قابلیت تمدید ندارد و پس از یک سال باید نوع اقامتتان را تغییر دهید. به طور مثال می‌توانید برای سال اول یک واحد آپارتمان در شهری مثل استانبول اجاره کنید و از این طریق برای دریافت اقامت کوتاه مدت اقدام کنید. سپس در طول یک سال برای راه‌اندازی کسب و کار، دریافت اقامت تحصیلی و یا خرید ملک در ترکیه اقدام کنید و نوع اقامتتان را تغییر دهید. به منظور دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید، مشاوران ما در گونش اینوست با دریافت اطلاعات و با توجه به شرایط شما، بهترین روش مهاجرت به ترکیه را به شما پیشنهاد خواهند کرد.

هزینه مهاجرت به ترکیه از طریق کار در ترکیه

هزینه مهاجرت به ترکیه از طریق کار در ترکیه

یکی دیگر از روش‌های مهاجرت به ترکیه، مهاجرت کاری است. به منظور اقدام از این طریق، باید از طرف یک کارفرمای ترک یک پیشنهاد شغلی(جاب آفر) داشته باشید و با استفاده از آن برای دریافت مجوز کار(چالیشما ایزین) ‌اقدام کنید. اگرچه این روش یکی از مطمئن‌ترین و ارزان‌ترین روش‌های مهاجرت به ترکیه است، با توجه به قوانین کشور ترکیه و نرخ تورم کارفرمایان خارجی کمتر شهروندان خارجی را استخدام می‌کنند و افراد کمی هستند که از این طریق موفق به دریافت اقامت ترکیه می‌شوند. درصورتی که قصد دارید از این طریق برای مهاجرت به ترکیه اقدام کنید، باید هزینه‌های زیر را برای دریافت مجوز کار در نظر داشته باشید.

انواع مجوز کارمدت زمانمبلغ در سال 2022(لیر ترکیه)هزینه کارت(لیر ترکیه)
مجوز کار موقتتا یک سال (شامل مجوز یک‌ساله نیز می‌شود)1386.20160
مجوز کار نامحدود13867.40160
مجوز کار مستقل13867.40160

هزینه مهاجرت به ترکیه از طریق ثبت شرکت و راه‌ اندازی کسب و کار

هزینه مهاجرت به ترکیه از طریق ثبت شرکت و راه‌ اندازی کسب و کار

یکی دیگر از روش‌های دریافت اقامت ترکیه، ثبت شرکت و راه‌اندازی کسب و کار در ترکیه می‌باشد. با راه‌اندازی کسب و کار و ایجاد شغل برای 50 شهروند ترک، شهروندی ترکیه به شما اعطا خواهد شد. شما همچنین می‌توانید در ترکیه برای ثبت شرکت اقدام کنید و از این طریق برای دریافت اقامت ترکیه اقدام کنید. درصورتی که قصد دارید از این طریق برای دریافت اقامت ترکیه اقدام کنید، باید با توجه به حوزه‌ای که قصد دارید در آن فعالیت کنید، حقوق کارکنان، اجاره شرکت و سایر هزینه‌ها، سرمایه مورد نیاز را تخمین بزنید.

یکی از هزینه‌هایی که باید در نظر داشته باشید، هزینه ثبت شرکت است. به طور مثال برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در ترکیه به 7000 لیر سرمایه نیاز خواهید داشت. علاوه بر هزینه‌های مربوط به ثبت شرکت شما باید مبالغی را نیز بصورت ماهیانه بپردازید. این هزینه‌ها شامل‌ استخدام مشاور مالی، مجوز کار، حقوق و بیمه کارمندان، اجاره دفتر شرکت، هزینه‌ آبونمان(آب، برق، گاز، تلفن و اینترنت) و مالیات می‌باشند.

برای پرداخت هزینه اجاره یک واحد تجاری با توجه به محل و متراژ باید حداقل ماهانه به طور متوسط 3000 لیر در نظر بگیرید. هزینه مجوز کار ماهانه حدود 1000 لیر می‌باشد و مالیات بر درآمد نیز حدود 20 درصد از میزان سود تخصیص یافته خواهد بود. در سال 2022 حداقل حقوق وزارت کار ترکیه پس از کسر مالیات، مبلغ 4250 لیر می‌باشد. بنابراین باید این مبلغ را برای حقوق ماهیانه کارکنانتان در نظر بگیرید. علاوه‌بر این موارد هزینه بیمه کارکنان را نیز باید در نظر داشته باشید.

هزینه مهاجرت به ترکیه از طریق سپرده‌گذاری در بانک‌های ترکیه

هزینه مهاجرت به ترکیه از طریق سپرده‌گذاری در بانک‌های ترکیه

یکی دیگر از روش‌های سرمایه‌گذاری در ترکیه که از طریق آن می‌توانید برای دریافت شهروندی ترکیه اقدام کنید، سپرده‌گذاری در بانک‌های ترکیه است. حداقل سرمایه لازم برای سپرده‌گذاری در بانک‌های ترکیه 500000 دلار می‌باشد. در نظر داشته باشید برای مدت 3 سال اجازه برداشت این پول از حسابتان را ندارید. علاوه‌بر این باید مبلغی حدود 2000 لیر نیز بابت ترجمه و نوتر کردن مدارک، افتتاح حساب بانکی در ترکیه و دریافت شماره مالیاتی در نظر بگیرید.

هزینه مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه

هزینه مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه

تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه نیز یکی از روش‌های مهاجرت به ترکیه می‌باشد. درصورتیکه قصد دارید از این طریق برای دریافت اقامت ترکیه اقدام کنید، باید علاوه‌بر دریافت ویزای تحصیلی، شهریه دانشگاه را هم در نظر داشته باشید. شهریه دانشگاه‌های دولتی در ترکیه به مراتب پایین‌تر از شهریه دانشگاه‌های خصوصی است و بسیاری از افراد دانشگاه‌های دولتی را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند. درصورتی که قصد دارید از این طریق اقدام کنید، باید حداقل ماهانه مبلغ 1000 لیر بابت اجاره خانه دانشجویی و حدود 1000 لیر هم برای هزینه‌های معمول زندگی(خورد و خوراک، رفت و آمد، خرید کتاب و …) در نظر بگیرید.

هزینه مهاجرت به ترکیه از طریق ازدواج

هزینه مهاجرت به ترکیه از طریق ازدواج

ازدواج با یکی از شهروندان ترکیه هم یکی از روش‌های مهاجرت به ترکیه است. درصورتی که قصد دارید از این طریق اقدام کنید، باید علاوه‌بر اجاره خانه و هزینه‌های معمول زندگی، مبلغی بابت تمکن مالی در نظر بگیرید.

پرسش‌های متداول


هزینه مهاجرت به ترکیه چقدر است؟

درصورتی که قصد داشته باشید از طریق یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری به ترکیه مهاجرت کنید، حداقل 700 میلیون تومان باید برای سرمایه‌گذاری و پرداخت هزینه‌های معمول در نظر بگیرید.

بهترین روش مهاجرت به ترکیه با توجه به هزینه‌ها کدام است؟

بهترین روش مهاجرت به ترکیه، خرید ملک در ترکیه است. بدین‌ ترتیب علاوه‌بر سرمایه‌گذاری در محیطی مناسب و پربازده می‌توانید برای دریافت اقامت برای خود و خانواده‌تان اقدام نمایید.