مزایا و معایب خرید ملک در ترکیه برای ایرانیان

خرید ملک در ترکیه
فهرست مطالب

ممکن است بخوانید

خرید ملک در استانبول 2023

استانبول، بعنوان بزرگترین شهر ترکیه به لحاظ امکانات رفاهی در سطح بالایی قرار دارد. به همین دلیل بسیاری از مهاجران این شهر را برای زندگی

مطالعه »
اجاره خانه مسکونی در ترکیه 2021

اجاره خانه مسکونی در ترکیه 2023

اقامت کوتاه‌مدت یکی از انواع مجوزهای اقامت ترکیه می باشد. یکی از راههای دریافت اقامت کوتاه مدت ترکیه، اجاره خانه میباشد. شما میتوانید با پرداخت

مطالعه »

در سال‌های اخیر با توجه به اوضاع اقتصادی ایران و نوسانات ارزی، بسیاری از ایرانیان به دنبال سرمایه‌گذاری در کشور ترکیه هستند. ترکیه با اقتصادی روبه رشد، موقعیت‌های مناسب سرمایه‌گذاری که به‌واسطه صنعت توریسم در این کشور ایجاد شده است و موقعیت‌های جدید و متنوعی که به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌کند، مورد توجه بسیاری از ایرانیان قرار گرفته است. از طرف دیگر به آن دسته از شهروندان خارجی که در ترکیه ملک خریداری می‌کنند، امتیازاتی تعلق می‌گیرد که به‌واسطه آن می‌توانند برای اقامت و شهروندی این کشور اقدام کنند. طبق آمار، در سال‌های اخیر خرید ملک در ترکیه توسط ایرانیان رشد بی‌سابقه‌ای داشته است.

مزایای خرید ملک در ترکیه


مزایای خرید ملک در ترکیه

خرید ملک در ترکیه، یکی از آسان‌ترین روش‌های دریافت اقامت ترکیه است که در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. بااین وجود این سوال در ذهن بسیاری از ایرانیان وجود دارد: خرید ملک در ترکیه اقدامی خوب است یا بد؟ در ادامه مطلب مزایای خرید ملک و سرمایه‌گذاری در این بازار را با هم بررسی می‌کنیم.

اعطای حق شهروندی ترکیه

مهم‌ترین مزیت خرید ملک در ترکیه، دریافت حق شهروندی است. شهروندان خارجی که ملکی با ارزش بیش از 250,000 دلار در ترکیه خریداری کنند، می‌توانند برای دریافت حق شهروندی این کشور اقدام کنند. همچنین علاوه‌بر شخص متقاضی، خانواده ایشان(همسر و فرزندان کمتر از 18 سال)‌ نیز مجاز به دریافت حق شهروندی ترکیه خواهند بود. بدین‌ترتیب با دریافت حق شهروندی، از تمامی حقوق شهروندان عادی برخوردار خواهید بود. بدون نیاز به مجوز کار می‌توانید استخدام شوید و کار کنید، از خدمات درمانی رایگان برخوردار خواهید بود و فرزندان شما می‌توانند در مدارس ترکیه تحصیل کنند.

مجوز اقامت

مجوز اقامت

شهروندان خارجی که در کشور ترکیه خانه‌ای با ارزش کمتر از 250,000 دلار خریداری کنند، می‌توانند برای دریافت مجوز اقامت ترکیه اقدام کنند. این مجوز به همه افراد خانواده(متقاضی، همسر و فرزندان کمتر از 18 سال ایشان) تعلق می‌گیرد. اعتبار این مجوز یک‌ ساله بوده و به شرطیکه ملک خریداری شده فروخته نشود، هرساله قابلیت تمدید خواهد داشت. شخص متقاضی پس از مدت 8 سال اقامت بی‌وقفه می‌تواند برای دریافت اقامت دائم ترکیه اقدام کند. البته باید بدانید بعد از 5 سال شخص اجازه درخواست خواهد داشت ولی معمولا درخواستش رد می‌شود. در نظر داشته باشید، فرزندان این خانواده‌ها با این مجوز اقامت می‌توانند در مدارس ترکیه تحصیل کنند.

پاسپورت ترکیه

شهروندان خارجی که موفق به دریافت حق شهروندی ترکیه شوند، می‌توانند برای دریافت پاسپورت ترکیه اقدام کنند. اعتبار  پاسپورت ترکیه 10 ساله بوده و با استفاده از آن می‌توانید بدون نیاز به ویزا، به بیش از 110 کشور دنیا سفر کنید. لازم به ذکر است، پروسه دریافت حق شهروندی و پاسپورت ترکیه نسبتا آسان بوده و ظرف مدت 1 تا 3 ماه موفق به دریافت آن خواهید شد.

قیمت مناسب ملک در ترکیه

شما با هر بودجه‌ای که دارید می‌توانید برای خرید ملک در ترکیه اقدام کنید. بهترین شهر برای سرمایه‌گذاری، شهر استانبول است. قیمت ملک در استانبول به طور متوسط بازای هر متر مربع 4,500 لیر(15 میلیون تومان میباشد). بعنوان مثال برای خرید یک سوییت 35 متری در استانبول باید چیزی حدود 240,000 لیر(800 میلیون تومان) در نظر بگیرید. همچنین برای خرید یک واحد آپارتمان 1 خوابه 90 متری باید حدودا 450,000 لیر باید بپردازید.

 با این وجود درصورتیکه بودجه کمی دارید، می‌توانید در شهرهای دیگر مثل آنکارا و ازمیر سرمایه‌گذاری کنید. شهر آنکارا بعد از استانبول، بهترین شهر ترکیه برای زندگی است. این شهر در سال‌های اخیر رونق خوبی در بازار ملک داشته است و موقعیت‌های خوبی را به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌کند. قیمت ملک در این شهر در مقایسه با استانبول ارزان‌تر می‌باشد، پورساکلار و اتی‌مسگوت از مناطق ارزان قیمت شهر آنکارا می‌باشند. شما با سرمایه‌ای حدود 300,000 لیر می‌توانید یک واحد آپارتمان نوساز در این مناطق خریداری کنید.

سرمایه‌گذاری در بازاری پربازده

سرمایه‌گذاری در بازاری پربازده

سرمایه‌گذاری در بازار املاک و مستغلات ترکیه، یکی از کم‌ریسک‌ترین و امن‌ترین سرمایه‌گذاری هاست. این بازار با توجه به رشد خوبی که در سال‌های اخیر داشته و همچنین زیرساخت‌های مناسبی که برای آن فراهم شده است، توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران عرب و شهروندان ایرانی را جلب کرده است.

 طیف وسیع موقعیت‌های سرمایه‌گذاری

طیف وسیع موقعیت‌های سرمایه‌گذاری

در ترکیه، گزینه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در بازار ملک وجود دارد. شما می‌توانید برای خرید یک واحد آپارتمان مجهز به تکنولوژی خانه‌های هوشمند‌، یک ویلای لاکچری و یا یک خانه مدرن اقدام کنید. در نظر داشته باشید تقریبا تمام واحدهای مسکونی رزیدانس‌ها، مجهز به امکاناتی نظیر استخر شنا، اسپا و باشگاه بدنسازی می‌باشند. طیف وسیعی از املاک مسکونی در ترکیه موجود می‌باشد که شما برای خرید آنها می‌توانید اقدام کنید. به منظور دریافت اطلاعات بیشتر، می‌توانید مقاله انواع مسکن در ترکیه را مطالعه کنید.

  • رزیدانس
  • سیته
  • آپارتمان
  • آپارتمان استودیو
  • خانه دوبلکس
  • پنت هاوس
  • ویلا

رزیدانس‌ها، برج‌های مدرنی هستند که در سال‌های اخیر ساخت‌وساز آنها در ترکیه افزایش یافته است. خدماتی که رزیدانس به ساکنینش ارائه می‌دهد، عبارتند از:

  • خدمات نگهبانی 24 ساعته
  • خدمات لابی
  • سیستم هوشمند
  • مجهز به سیستم گرمایشی و عایق صوتی
  • رعایت استانداردهای بین‌المللی در ساخت
  • خدمات رفاهی نظیر استخر، سونا، مراکز تناسب اندام و حمام ترکی
  • خدمات نظافتی و نگهداری از ساختمان‌ها
  • محوطه بازی برای کودکان

اغلب افراد با هر بودجه‌ای که دارند می‌توانند برای خرید واحدهای آپارتمانی در ترکیه‌ اقدام کنند. قیمت این واحدهای مسکونی بسته به سال ساخت، موقعیت مکانی و امکانات رفاهی متغیر می‌باشد.

امکان خرید ملک بصورت اقساطی و با استفاده از وام بانکی

امکان خرید ملک بصورت اقساطی و با استفاده از وام بانکی

برخی پروژه‌های مسکونی در ترکیه این امکان را برای شما فراهم می‌کنند که برای خرید ملک بصورت اقساطی اقدام کنید. بدین ترتیب که 40 تا 50 درصد مبلغ قرارداد را در هنگام عقد قرارداد و مابقی را بطور اقساط 24، 36 و یا 48 ماهه پرداخت خواهید کرد. در نظر داشته باشید پس از پرداخت کلیه اقساط سند ملک بنام شما زده خواهد شد.

همچنین برای خرید ملک می‌توانید از بانک‌های ترکیه تسهیلات دریافت کنید. بدین ترتیب سند ملک تا بازپرداخت کامل وام در رهن بانک می‌ماند. با توجه به گردش مالی حساب بانکی خریدار، ارزش ملک خریداری شده و میزان حقوق دریافتی، بانک تا سقف 75 درصد ارزش ملک را به خریدار وام خواهد داد و بازپرداخت آنها بسته به ارزش ملک موردنظر معمولاً ۵ تا ۱۰ ساله هستند.

درصورتیکه برای تامین بودجه محدودیت دارید، می‌توانید برای خرید آپارتمان‌های استودیویی اقدام کنید. متراژ این واحدهای آپارتمانی حدود 40 تا 60 متر مربع بوده و برای افراد مجرد مناسب می‌باشند.

درصورتیکه بودجه کمی دارید، می‌توانید برای پیش خرید آپارتمان در ترکیه اقدام کنید. شرکت‌های ساختمانی زیادی در شهرهای استانبول، آنکارا و ازمیر وجود دارند که پروژه‌های ساختمانی خود را پیش فروش می‌کنند. به منظور خرید این واحدها به هنگام عقد قرارداد معمولا بخشی از مبلغ را پرداخت کرده و مابقی را بصورت اقساطی پرداخت خواهید کرد. این واحدهای مسکونی قیمت کمتری دارند و با خرید آنها می‌توانید براحتی پس از آماده شدن سند ملک برای دریافت اقامت ترکیه اقدام کنید.

خرید ملک شرایطی در ترکیه

خرید ملک شرایطی در ترکیه

به هنگام خرید آپارتمان های در حال ساخت در ترکیه، نکات زیر را در نظر بگیرید.

  • خریدار باید قرارداد را کامل بخواند و تمامی بندهای آن را در نظر بگیرد. درصورتیکه به زبان ترکی تسلط ندارید، بهتر است یک مترجم آگاه و قابل‌اعتماد همراه خود داشته باشید.
  • به هنگام پیش خرید واحدهای آپارتمانی در ترکیه، تمام مبلغ ملک را یکجا پرداخت نکنید. بهتر است مبلغ را به‌صورت اقساطی پرداخت کنید و یا اینکه بخشی از آن را به هنگام تحویل کلید ملک پرداخت کنید.
  • درصورتیکه قصد خرید واحدهای در حال ساخت را در ترکیه دارید، باید با شرکت‌های معتبر معامله کنید و از این موضوع اطمینان حاصل کنید که واحد خریداری شده گارانتی معتبر دارد؛‌ چرا که امکان کلاهبرداری وجود دارد. به منظور پیشگیری از بروز هرگونه مشکل می‌توانید نظرات افرادی که قبلا برای خرید این واحدها اقدام کرده‌اند را در مورد اعتبار شرکت مورد نظر جویا شوید.
  • درصورتیکه ملکی را در ترکیه پیش خرید کرده‌اید، توجه داشته باشید که فروشنده باید سند مالکیت را در موعد مقرر به شما تحویل دهد. در بعضی موارد، سند واحد ملک به هنگام تحویل آپارتمان آماده نیست.
  • شما بعنوان خریدار باید مواردی نظیر موقعیت مکانی ملک خریداری شده، دسترسی به سیستم حمل‌و‌نقل عمومی، دانشگاه‌ها، مدارس و بیمارستان‌ها را در نظر بگیرید.
  • قبل از بستن قرارداد، باید از ملک خریداری شده اطمینان حاصل کنید. در مورد ملک مورد نظر تحقیقات لازم را انجام دهید، واحدهای مشابه را ببینید و سپس برای بستن قرارداد اقدام کنید.

هزینه معقول زندگی

هزینه زندگی در ترکیه در مقایسه با بسیاری از کشورها، کاملا به صرفه است. حداقل حقوق و دستمزد در کشور ترکیه مبلغ 2,800 لیر میباشد؛ این در حالیست که به طور متوسط هزینه زندگی در ترکیه برای یک نفر بین 2,000 تا 2,500 لیر و برای یک خانواده دو نفره این هزینه ماهیانه 3,000 لیر در نظر گرفته می شود.

با توجه به آمار منتشر شده در منابع معتبر، در حال حاضر هزینه زندگی در ایران با در نظر گرفتن حقوق دریافتی(حدودا 1,000 لیر) بیشتر از ترکیه است و یکی از دلایلی که ایرانیان را به مهاجرت به ترکیه ترغیب می‌کند نیز همین مساله است.

مالکیت کامل

مالکیت کامل ملک

یکی از مزایای خرید ملک در ترکیه برای شهروندان ایرانی، امکان خرید ملک بصورت مستقل است. در ترکیه می‌توانید بدون نیاز به شریک ترک، خانه یا زمین بخرید و کل ملک بنام خودتان سند بخورد. بدین ترتیب هرموقع که بخواهید می‌توانید ملکتان را بفروشید و یا برای بازسازی آن اقدام کنید.

زندگی در محیطی با استانداردهای بالا

یکی از مزایای خرید ملک در ترکیه، سرمایه‌گذاری در محیطی با کیفیت مناسب زندگی است. با خرید ملک در ترکیه و دریافت اقامت، امکان استفاده از امکانات بی‌شماری نظیر سیستم درمانی کارآمد، سیستم آموزشی به‌روز و منطبق با استانداردهای روز دنیا و امکانات تفریحی متنوع برای شما فراهم خواهد شد.

 مسافت کم ترکیه تا ایران

ایرانیانی که قصد سرمایه‌گذاری در کشورهای خارجی را دارند، باید مسافت را بعنوان یکی از فاکتورهای مهم در نظر بگیرند. یکی دیگر از مزایای خرید ملک در ترکیه، مسافت کم ایران تا ترکیه است. با سرمایه‌گذاری از طریق خرید ملک و دریافت اقامت ترکیه براحتی می‌توانید به این کشور سفر کنید و ظرف مدت 3 الی 4 ساعت به ترکیه برسید.

درصورتیکه قصد سرمایه‌گذاری در بازار املاک ترکیه را دارید، گونش اینوست صفر تا صد فرایند خرید ملک، دریافت اقامت و شهروندی شما را برعهده خواهد گرفت. خدمات گونش‌اینوست شامل موارد زیر می‌باشد:

  • ارائه مشاوره در خصوص خرید ملک مناسب
  • خرید و فروش ملک و انجام امور مربوط به آن
  • دریافت اقامت موقت ترکیه از طریق خرید ملک
  • دریافت شهروندی و پاسپورت از طریق سرمایه‌گذاری در بازار ملک
  • خدمات پس از خرید و فروش ملک

معایب خرید ملک در ترکیه


از معایب و مشکلات خرید ملک در کشوری خارجی مثل ترکیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

عدم آشنایی با زبان ترکی

با توجه به اینکه اکثر شهروندان ایرانی به زبان ترکی تسلط ندارند و از طرفی در مورد قوانین بازار ملک نیز آگاهی لازم را ندارند، برخی افراد سودجو از ایرانیان سوء‌استفاده می‌کنند. اگر قصد خرید ملک در کشور ترکیه را دارید، بهتر است از مشاوری آگاه و قابل اعتماد کمک بگیرید.

امکان ابطال قرارداد خرید ملک

درصورتیکه ملکی را خریداری کنید که قوانین ترکیه را نقض کند، قرارداد خرید ملک باطل خواهد شد.

  • دقت کنید ملک مورد نظر مجوز پایان کار داشته باشد.
  • ملک خریداری شده باید مورد تایید سازمان‌های مربوطه باشد.

مالیات و هزینه‌های جانبی

به ملک خریداری شده در ترکیه، مالیات تعلق می‌گیرد و باید مبلغ مالیات را پرداخت کنید. همچنین باید مبلغی بابت هزینه ثبت و کمیسیون املاک در نظر بگیرید. درصورتیکه قصد دارید ملک خریداری شده را اجاره دهید، مالیات بر درآمد حاصل از اجاره ملک را نیز باید در نظر بگیرید.

نکات خرید ملک در ترکیه


نکات خرید ملک در ترکیه

به منظور پیشگیری از بروز هرگونه مشکل به هنگام خرید ملک در ترکیه، نکات زیر را در نظر بگیرید.

  • مطمئن شوید آژانس املاکی که از طریق آن برای خرید ملک اقدام می‌کنید معتبر است و مجوزهای لازم را دارد.
  • قبل از خرید ملک، در مورد ملک مورد نظر تحقیقات لازم را انجام دهید. باید مطمئن شوید ملک مورد نظر در رهن بانک نباشد، سند قانونی داشته باشد و بدهی نداشته باشد.
  • قبل از امضای قرارداد و واریز وجه، قرارداد را بطور کامل بخوانید. بهتر است شخصی آگاه و قابل اعتماد به هنگام عقد قرارداد همراه شما باشد.
  • قرارداد خرید باید در حضور مالک ملک امضا شود. بدون حضور مالک اصلی، هیچ سندی را امضا نکنید.

پرسش‌های متداول


تاپو چیست؟ 

سند رسمی و قانونی ملک خریداری شده در کشور ترکیه، تاپو نام دارد. در این سند اطلاعات خریدار، فروشنده و مشخصات مربوط به ملک خریداری شده ثبت می‌گردد.

چگونه میتوانم برای دریافت حق شهروندی از طریق خرید ملک در ترکیه اقدام کنم؟

درصورتیکه ارزش ملک خریداری شده در کشور ترکیه بیش از 250,000 دلار باشد، می‌توانید بلافاصله برای دریافت حق شهروندی و پاسپورت ترکیه اقدام کنید.

حداقل سرمایه لازم برای خرید ملک در ترکیه چقدر است؟

به منظور خرید ملک در ترکیه، باید حداقل 300,000 لیر بپردازید.

شرایط اقدام برای دریافت حق شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک چیست؟

ارزش ملک خریداری شده باید بیش از 250,000 دلار باشد. برای مدت 3 سال اجازه فروش ملک را نخواهید داشت