ثبت آدرس در اداره نفوس ترکیه

اداره نفوس ترکیه
فهرست مطالب

ممکن است بخوانید

خرید ملک در استانبول 2023

استانبول، بعنوان بزرگترین شهر ترکیه به لحاظ امکانات رفاهی در سطح بالایی قرار دارد. به همین دلیل بسیاری از مهاجران این شهر را برای زندگی

مطالعه »

راهنمای خرید ملک در ترکیه 2023

 خرید ملک در ترکیه یکی از آسان ترین روشها برای دریافت اقامت ترکیه می‌باشد. طبق قوانین جدید، شهروندان خارجی می‌توانند با خرید ملک به ارزش

مطالعه »
اذدواج

اقامت ترکیه از طریق ازدواج 2023

یکی از ساده‌ترین روشهای دریافت اقامت کشور ترکیه، ازدواج با شهروند ترک می‌باشد. درصورتیکه با یک شهروند ترک به طور رسمی ازدواج کنید، اقامت موقت

مطالعه »

شهروندان ایرانی مقیم ترکیه باید برای انجام اموری همچون تمدید مجوز اقامت، تمدید مجوز اقامت افراد تحت تکفل، ثبت قبوض آب و برق و گاز به نام مستاجر، افتتاح حساب بانکی، ثبت ازدواج و دریافت گواهی تولد یا فوت به اداره نفوس مربوط به محله‌ای که در آن زندگی می‌کنند مراجعه کنند. در نظر داشته باشید، به منظور مراجعه به این اداره باید از قبل نوبت مراجعه دریافت کرده و هزینه‌ مربوطه را پرداخت کنید.

اداره نفوس ترکیه (Nüfus)


اداره نفوس ترکیه، اداره‌ای دولتی شبیه به سازمان ثبت احوال ایران

اداره نفوس ترکیه، اداره‌ای دولتی شبیه به سازمان ثبت احوال ایران است که مسئولیت صدور و نگهداری سوابق شناسایی، تولد، ازدواج، طلاق و گواهی فوت مردم ترکیه را برعهده دارد. درصورتیکه مقیم ترکیه هستید، حداقل سالی یکبار به منظور تمدید اقامتتان باید به این اداره مراجعه کنید. برخی از خدماتی که اداره نفوس به مهاجران ایرانی ارائه می‌کند، عبارتند از: تمدید اقامت، تبدیل گواهینامه ایرانی به گواهینامه ترکی، ثبت ازدواج و دریافت برگه نفوس برای افتتاح حساب بانکی در ترکیه.

سیستم ثبت نشانی در ترکیه(AKS)


سیستم ثبت نشانی (Adres Kayıt Sistemi) درواقع یک پلتفرم الکترونیکی است که شامل تمامی اطلاعات مربوط به محل سکونت شهروندان و خارجی‌های مقیم ترکیه می‌باشد.‌ این سیستم توسط اداره امور جمعیت و شهروندی ترکیه(نفوس) اداره می‌شود.

مدارک لازم برای ثبت آدرس

مدارک لازم برای ثبت آدرس

  • مجوز اقامت
  • پاسپورت معتبر و کپی آن
  • مدارک مربوط به محل سکونت (قرارداد اجاره، قبوض آب و برق، سند ملک)

 مدارک مورد نیاز برای تایید نشانی متقاضی

  • در ترکیه آپارتمان اجاره کرده‌اید: درصورتیکه خانه‌ای در ترکیه اجاره کرده‌اید، کپی نوتر شده قرارداد اجاره (kira sözleşmesi) به منظور تایید نشانی کفایت می‌کند. به منظور دریافت تاییدیه نوتر باید با در دست داشتن قرارداد اجاره، به دفاتر نوتر (دفاتر اسناد رسمی) در ترکیه مراجعه کنید.
  • در ترکیه ملکی خریداری کرده‌اید و بنام خودتان است: درصورتیکه مالک ملکی در ترکیه هستید، به منظور تایید نشانی سند ملک(تاپو)‌ و کپی آن را باید به اداره نفوس ارائه کنید(نیازی به تاییدیه نوتر نیست).
  • در ملک همسرتان سکونت دارید: با ارائه سند ازدواج، می‌توانید نشانی محل سکونت همسرتان را به عنوان نشانی خودتان ارائه کنید.
  • در خوابگاه دانشجویی سکونت دارید: در این صورت باید گواهی سکونت در خوابگاه را از دفتر امور اداری درخواست کنید. دانشگاه به شما مدرکی ارائه خواهد کرد که در آن ساختمان و شماره اتاقی که در آن سکونت دارید، ذکر شده است.
  • استفاده از قبوض آب و برق: درصورتیکه قبوض آب و برق محل سکونتتان به نام خودتان است، می توانید از آنها به منظور تایید نشانی محل سکونتتان استفاده کنید.

به هنگام ثبت آدرس فرزندان و افراد تحت تکفل، علاوه‌بر مدارک ذکر شده باید کارت اقامت فرزندان، سند ازدواج و گواهی تولد فرزندانتان را نیز به همراه داشته باشید.

نحوه ثبت آدرس در AKS

نحوه ثبت آدرس درAKS

  • به منظور ثبت آدرس باید اول برای دریافت مجوز اقامت ترکیه اقدام کنید.
  • دریافت شماره شناسایی (ID) مخصوص افراد خارجی که با شماره 99 آغاز می‌شود.
  • دریافت نوبت از اداره نفوس ترکیه و پرداخت هزینه مربوطه
  • سپس به منظور ثبت آدرس باید با در دست داشتن مدارک لازم، به اداره نفوس مربوط به منطقه محل سکونتتان مراجعه کنید.

چه زمانی باید به اداره نفوس مراجعه کنیم؟


زمان مراجعه به ادرپاره نفوس ترکیه

تمدید اقامت

تمامی افرادی که از طریق مجوز کار، خرید ملک، ازدواج و … در ترکیه اقامت دارند، باید قبل از پایان اعتبار مجوز اقامتشان (کیملیک کارت)‌ برای تمدید آن اقدام کنند. بسته به اینکه از چه طریقی اقامت ترکیه را دریافت کرده‌اید، مدارک لازم برای تمدید متفاوت می‌باشد. به‌عنوان مثال شخصی که از طریق خرید ملک در ترکیه اقامت موقت این کشور را دریافت کرده باشد، کمی قبل از پایان یافتن اعتبار اقامتش باید با در دست داشتن سند ملک و دیگر مدارک لازم برای تمدید آن اقدام کند. به منظور تمدید اقامت ترکیه، باید به اداره نفوس ترکیه مراجعه کرده و با ارائه مدارکی نظیر سند ملک و قبوض آب و برق، برگه اقامتگاه ترکیه را دریافت کنید.

یکی از آسان‌ترین روش‌های دریافت اقامت ترکیه، خرید ملک می‌باشد. با خرید ملک با ارزش بیش از 250,000 دلار در ترکیه می‌توانید بلافاصله برای دریافت شهروندی و پاسپورت ترکیه اقدام کنید. همچنین با خرید ملکی با ارزش کمتر از 250,000 دلار اقامت موقت ترکیه به شما اعطا می‌گردد که البته هرساله قابلیت تمدید دارد. کارشناسان حرفه‌ای ما در گونش اینوست، با ارزیابی شرایط شما بهترین روش دریافت اقامت را به شما پیشنهاد خواهند کرد. به منظور دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید، مشاوران ما آماده پاسخگویی می‌باشند.

ثبت ازدواج

یکی از روش‌های دریافت اقامت ترکیه، ازدواج با یک شهروند ترک است. درصورت ازدواج با یک شهروند ترک به طور رسمی، اقامت موقت به شما اعطا خواهد شد و پس از 3 تا 5 سال، درصورتیکه مشکلی با همسرتان نداشته باشید، می‌توانید برای دریافت شهروندی ترکیه اقدام کنید. شهروندان خارجی به منظور ثبت ازدواج در سیستم بین‌المللی باید به اداره نفوس ترکیه مراجعه کنند و ازدواجشان را به طور رسمی ثبت کنند. به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص، مقاله اقامت ترکیه از طریق ازدواج 2021 را مطالعه کنید.

دریافت گواهینامه رانندگی

دریافت گواهینامه رانندگی

تا 6 ماه بعد از ورود به ترکیه می‌توانید از گواهینامه ایرانی استفاده کنید،‌ اما پس از آن باید برای تبدیل گواهینامه ایرانی به ترکی اقدام کنید. به منظور دریافت گواهینامه رانندگی ترکیه باید به اداره نفوس ترکیه مراجعه کنید. مدارک لازم برای دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه عبارتند از: گواهینامه ایرانی، پاسپورت مورد تایید نوتر، مجوز اقامت(کیملیک کارت)، 4 قطعه عکس و گواهی عدم سوء پیشینه.

در ادامه، مراحل لازم برای دریافت گواهینامه رانندگی ترکیه آورده شده است.

  • ترجمه گواهینامه رانندگی ایرانی
  • مراجعه به دفاتر نوتر ترکیه و دریافت تاییدیه گواهینامه ایرانی
  • مراجعه به سایت اداره نفوس و دریافت نوبت
  • ارائه مدارک لازم در روز مراجعه و تبدیل گواهینامه

افتتاح حساب بانکی

یکی از اولین اقدامات لازم پس از ورود به ترکیه، افتتاح حساب بانکی است. درصورتیکه قصد دارید برای خرید ملک، اجاره آپارتمان و حتی راه‌اندازی کسب‌و‌کار اقدام کنید باید اول به منظور افتتاح حساب بانکی با در دست داشتن مدارک لازم به زراعت بانک ترکیه مراجعه کنید. مجوز اقامت(کیملیک کارت) و برگه نفوس اخذ شده از اداره نفوس از جمله مدارکی هستند که به هنگام افتتاح حساب بانکی در ترکیه باید ارائه کنید. به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص افتتاح حساب، می‌توانید مقاله راهنمای کامل افتتاح حساب بانکی در ترکیه 2021 را مطالعه کنید.

تغییر آدرس در ترکیه


درصورتیکه محل سکونتتان را در ترکیه تغییر دهید و به محله یا شهری دیگر نقل مکان کنید، باید نشانی جدیدتان را در اداره نفوس ترکیه ثبت کرده و اداره مهاجرت را در مورد این جابجایی مطلع سازید. درصورتیکه استان محل سکونتتان را عوض کرده‌اید، باید برای دریافت کارت اقامت جدید نیز اقدام نمایید.

تغییر آدرس در استانی که قبلا در آن اقامت داشته‌اید

در صورتیکه در استان اقامتتان تغییر آدرس داشته‌اید، مدارک لازم برای ثبت آدرس جدید عبارتند از: پاسپورت معتبر، مجوز اقامت و کپی قرارداد اجاره یا سند مالکیت(تاپو). با در دست داشتن این مدارک باید به اداره نفوس ترکیه مراجعه و آدرس جدیدتان را در آنجا ثبت کنید. پس از ثبت آدرس در سیستم توسط مسئول مربوطه، برگه‌ای که در آن مشخصات شما و آدرس محل سکونتتان درج شده است، به شما تحویل داده خواهد شد.

همچنین با در دست داشتن سند ملک و کپی آن و یا قرارداد اجاره و وکپی نوترشده آن باید به اداره مهاجرت مراجعه کنید و آدرس جدیدتان را در آنجا نیز ثبت کنید.

تغییر آدرس در استانی جدید

درصورتیکه استان محل سکونتتان را تغییر داده‌اید، علاوه بر ثبت آدرس جدید در اداره نفوس باید برای دریافت مجوز اقامت جدید نیز درخواست بدهید. در واقع کلیه مراحل طی شده برای دریافت مجوز اقامت باید تکرار شوند. بدین‌ترتیب نام استان جدیدتان در مجوز اقامت جدیدی که دریافت می‌کنید، ثبت خواهد شد.

نکات مهم در مورد اداره نفوس ترکیه


نکات مهم در مورد اداره نفوس ترکیه

  • به منظور مراجعه به اداره نفوس ترکیه، باید از قبل نوبت دریافت کرده و هزینه آن را پرداخت نمایید.
  • به هنگام مراجعه به اداره نفوس ترکیه مدارکی نظیر مجوز اقامت(کیملیک کارت) و پاسپورت معتبر همراه داشته باشید.
  • شهروندان ایرانی مقیم ترکیه با جست و جوی نشانی خود در https://adres.nvi.gov.tr/Home می‌توانند مطمئن شوند که آیا آدرسشان در اداره نفوس ترکیه ثبت شده است یا خیر.
  • درصورتیکه با مراجعه به https://adres.nvi.gov.tr/Home متوجه شدید که آدرستان اشتباه ثبت شده است، باید به اداره نفوس مراجعه کنید و آدرس ثبت شده را اصلاح کنید.
  • درصورتیکه محل سکونتتان را در ترکیه تغییر داده‌اید، باید به منظور ثبت آدرس جدید به اداره نفوس مراجعه کنید.

Gunesinvest به عنوان یک شرکت بین المللی با فراهم آوردن کادری قابل اعتماد از مشاوران مجرب، صفر تا صد پروسه خرید ملک و دریافت اقامت شما را بر عهده می‌گیرد. با توجه به تغییرات دائمی قوانین و شرایط مهاجرتی در کشور ترکیه و همچنین عدم آشنایی ایرانیان به زبان ترکی استانبولی، شرکت ما این امکان را برای شما به وجود می‌آورد تا با آگاهی کامل از تمامی قوانین و بدون هیچگونه نگرانی ملک مورد نظر را خریداری کرده و برای دریافت اقامت اقدام نمایید.

پرسش‌های متداول


اداره نفوس ترکیه چه خدماتی به مراجعان ارائه می‌کند؟

از خدمات اداره نفوس می‌توان به تمدید اقامت شهروندان خارجی، ثبت نشانی و تبدیل گواهینامه ایرانی به گواهینامه ترکی اشاره کرد.

به منظور تمدید اقامت به کدام اداره نفوس مراجعه کنم؟

در اکثر محله‌های شهری که در آن اقامت دارید، اداره نفوس وجود دارد. با مراجعه به سایت فرمانداری ترکیه، می‌توانید آدرس اداره نفوس منطقه خودتان را پیدا کنید.

برگه اقامتگاه ترکیه چیست؟

برگه اقامتگاه نوعی مدرک است که با استفاده از آن می‌توانید ثابت کنید که در کدام منطقه و محله سکونت دارید. به منظور تمدید اقامت ترکیه به این برگه نیاز خواهید داشت.

مدارک لازم برای ثبت آدرس در اداره نفوس ترکیه کدامند؟

مجوز اقامت، پاسپورت معتبر و مدارک مربوط به محل سکونت نظیر سند ملک، قرارداد اجاره و یا قبوض آب و برق به نام متقاضی.

اقدامات لازم به هنگام تغییر آدرس در کشور ترکیه کدامند؟

درصورتیکه در استان محل سکونتتان تغییر آدرس داشته باشید، باید به اداره نفوس مراجعه کرده  و آدرس جدیدتان را در آنجا ثبت کنید. اما در نظر داشته باشید، درصورتیکه به هنگام نقل مکان در استان جدیدی مستقر شده باشید، باید علاوه بر ثبت آدرس در اداره نفوس برای دریافت مجوز اقامت جدید نیز اقدام نمایید.

بهترین روش دریافت اقامت ترکیه چیست؟

خرید ملک در ترکیه، بهترین روش دریافت اقامت ترکیه است. با خرید ملک به ارزش 250,000 دلار در ترکیه می‌توانید برای دریافت شهروندی و پاسپورت ترکیه اقدام کنید. مزیت این روش آن است که می‌توانید ملک خریداری شده را پس از 3 سال بفروشید. همچنین می‌توانید در طول این مدت ملک مورد نظر را اجاره دهید و از این طریق هم کسب درآمد کنید