راهنمای خرید ملک در ترکیه 2023

فهرست مطالب

ممکن است بخوانید

راهنمای کامل ثبت شرکت در ترکیه

راهنمای کامل ثبت شرکت در ترکیه 2023

کشور ترکیه به لحاظ اقتصادی، در سالهای اخیر پیشرفت خوبی داشته است. بسیاری از سرمایه‌گذاران ایرانی، این کشور را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند؛‌ چرا که

مطالعه »

 خرید ملک در ترکیه یکی از آسان ترین روشها برای دریافت اقامت ترکیه می‌باشد. طبق قوانین جدید، شهروندان خارجی می‌توانند با خرید ملک به ارزش 75 هزار دلار در مناطق پرجمعیت همچون استانبول برای دریافت اقامت موقت ترکیه اقدام کنند. همچنین سرمایه لازم برای خرید ملک در مناطق کم‌جمعیت ترکیه، 50 هزار دلار می‌باشد. لازم است بدانید تا زمانیکه ملک خریداری شده به نام شما باشد، هرساله می‌توانید برای تمدید اقامت اقدام کنید و بعد از 8 سال اقامت بی‌وقفه، اقامت دائمی ترکیه به شما اعطا خواهد شد. در این مقاله درخصوص شرایط و چگونگی خرید ملک اطلاعاتی را برای شما فراهم آورده‌ایم.

طبق قوانین جدید اقامت ترکیه در سال 2022 حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری برای دریافت شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک، از 250 هزار دلار به 400 هزار دلار تغییر کرده است. بنابراین درصورتیکه قصد دارید برای خرید ملک در ترکیه اقدام کنید و بلافاصله برای دریافت شهروندی و پاسپورت ترکیه درخواست بدهید، باید بدانید حداقل سرمایه لازم 400 هزار دلار می‌باشد. در نظر داشته باشید از تاریخ 12 ژوئن 2022(23 خرداد 1401)، این قانون لازم‌ الاجراست و به املاکی که کمتر از 400 هزار دلار ارزش داشته باشند، حق شهروندی و پاسپورت تعلق نخواهد گرفت.

مزایای خرید ملک در ترکیه


  • سرمایه گذاری در محیطی مناسب
  • دریافت اقامت و حق شهروندی ترکیه
  • قیمت نسبتا مناسب ملک
  • کسب درآمد از طریق اجاره دادن ملک
  • مسافت کم بین ایران و ترکیه
  • هزینه مناسب زندگی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی
  • پروسه تقریبا آسان و بی دردسر خرید ملک و دریافت اقامت برای شهروندان خارجی
  • امکان خرید خانه به صورت اقساطی

 

بازار خرید ملک در ترکیه


با توجه به افزایش تقاضا و برخی عوامل دیگر، قیمت ملک در ترکیه رشد بی‌سابقه‌ای را در یک سال اخیر تجربه کرده است. با این وجود هنوز قیمت ملک در ترکیه مناسب است و پیش‌بینی می‌شود ظرف دو سال آینده نیز رشد قابل توجهی داشته باشد. با توجه به شرایط آسان و بی‌دردسر دریافت اقامت و شهروندی، شهروندان ایرانی برای خرید ملک در ترکیه اقدام می‌کنند و بدین‌ترتیب علاوه‌بر سرمایه‌گذاری در محیطی با زیرساخت‌های مناسب، موفق به دریافت اقامت ترکیه می‌شوند.

فارغ از اینکه با چه هدفی برای خرید ملک در ترکیه اقدام میکنید(خرید ملک برای دریافت اقامت، سرمایه گذاری و یا زندگی)، میتوانید با مبلغ 400 هزار دلار ملکی را خریداری کنید که علاوه بر پتانسیل‌های خوب برای پیشرفت و چند برابر شدن سرمایه شما، امکان دریافت شهروندی ترکیه نیز برای شما فراهم می‌گردد. شما با خرید ملکی به ارزش حدودا 7 میلیارد تومان میتوانید ظرف مدت دو ماه برای خود و خانواده‌تان حق شهروندی ترکیه را دریافت نمایید. البته در نظر داشته باشید میتوانید با این مبلغ برای خرید 2 یا 3 واحد آپارتمان در این کشور نیز اقدام کنید. بدین ترتیب این امکان برای شما وجود دارد که خانه‌های خریداری شده را اجاره دهید و از این طریق نیز کسب درآمد کنید. لازم به ذکر است، شهروندان خارجی برای خرید ملک در این کشور نیازی به اخذ مجوز نخواهند داشت.

مدارک لازم برای خرید ملک در ترکیه


  • پاسپورت
  • کد مالیاتی
  • گواهی ارزیابی ملک
  • بیمه اجباری زلزله
  • افتتاح حساب در یکی از بانکهای ترکیه
  • مدارک مربوط به محل سکونتتان در ایران(قبض برق و آب)
  • دو قطعه عکس 4×3

پس از خرید ملک در ترکیه و با در دست داشتن سند ملک(TAPU) بنام خودتان، بلافاصله میتوانید برای دریافت اقامت ترکیه اقدام نمایید.

 

فرایند خرید ملک در ترکیه و دریافت اقامت ترکیه


فرایند خرید ملک در ترکیه و دریافت اقامت ترکیه

به منظور خرید خانه در ترکیه، باید در ابتدا اطلاعات جامعی در مورد شهرها، محله‌های مناسب زندگی و قیمت ملک در هر منطقه کسب کنید. کدام شهر را برای زندگی ترجیح می‌دهید؟‌ هزینه زندگی در کدام شهرها مناسب تر است؟‌ دوست دارید در چه محله و چه نوع خانه‌ای زندگی کنید؟‌ کدام سبک زندگی مناسب شماست؟ برج‌های مسکونی مدرن با امکانات بالا را می پسندید و یا آپارتمانهای معمولی در مرکز شهر؟‌ چه بودجه‌ای را برای خرید ملک در نظر گرفته‌اید؟ میزان دسترسی به مراکز درمانی، فروشگاهها، مدارس و … تا چه حد برای شما اهمیت دارد؟ مشاوران ما در  گونش اینوست اطلاعات لازم را به شما ارائه خواهند داد تا با درنظر گرفتن همه جوانب، بهترین انتخاب را داشته باشید. در ادامه مراحل خرید خانه در ترکیه به اختصار توضیح داده شده است.

  1. پس از تصمیم گیری را جع به محله مورد نظر و نوع ملک، همراه با همکاران ما میتوانید از ملک های مورد نظر بازدید کنید و ملک مناسب را انتخاب نمایید.
  2. ارزش گذاری ملک توسط کارشناس شهرداری
  3. واریز مبلغ پیش پرداخت به حساب صاحب ملک
  4. واریز مابقی مبلغ ملک در روز معامله و انتقال سند
  5. ظرف مدت کمتر از یک هفته سند مالکیت ملک خریداری شده به شما تحویل داده خواهد شد.
  6. درخواست از طریق اداره مهاجرت ترکیه
  7. مراجعه به اداره مهاجرت(به هنگام مراجعه به اداره مهاجرت مدارک لازم را همراه داشته باشید، ممکن است از شما سوالاتی پرسیده شود).
  8. پرداخت حق بیمه یکساله
  9. کارت اقامت یکساله به آدرس شما ارسال خواهد شد.

گونش اینوست با کادری مجرب از مشاوران حرفه‌ای و قابل اعتماد، کل فرایند خرید ملک، دریافت اقامت و شهروندی شما را برعهده خواهد گرفت. مشاوران ما در گونش اینوست بهترین موقعیت‌های سرمایه‌گذاری در کشور ترکیه را به شما معرفی کرده و اطلاعات لازم را در خصوص بهترین مناطق برای خرید ملک، شرایط خرید ملک اقساطی در ترکیه و … در اختیار شما قرار می‌دهند. به منظور دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید. مشاوران ما آماده پاسخگویی می‌باشند.


به هنگام خرید ملک در ترکیه موارد زیر را در نظر بگیرید:
 

  • قبل از واریز وجه به حساب صاحب ملک، در مورد وضعیت ملک تحقیق کنید تا مطمئن شوید ملک خریداری شده بدهی ندارد و یا در رهن بانک نمی‌باشد.
  • قبل از خرید خانه در ترکیه، از سازنده و صاحب ملک بخواهید مجوزهای لازم را به شما ارائه دهند تا مطمئن شوید ملک همه مجوزهای قانونی را کسب کرده است.
  • در صورت بروز هرگونه اختلاف بین خریدار و فروشنده، طرفین میتوانند به مراجع قضایی شکایت کنند.
  • توصیه میکنیم به منظور اطمینان بیشتر برای خرید ملک در ترکیه، از یک وکیل حرفه‌ای و مجرب در تمام پروسه معامله کمک بگیرید.

قیمت خرید ملک در ترکیه


قیمت خرید ملک در ترکیه

فاکتورهای متعددی در قیمت خانه نقش دارند. با توجه به شهر، محله و نوع خانه‌ای که قصد خرید آنرا دارید، قیمتها متفاوت خواهد بود. مسلما برای خرید ملک در شهر استانبول در مقایسه با سایر شهرها نظیر ازمیر و بدروم باید پول بیشتری بپردازید. بعنوان مثال برای خرید یک آپارتمان یک خوابه در محله‌ای معمولی مانند اسنیورت استانبول باید مبلغی در حدود 800000 لیر در نظر بگیرید، این در حالیست که برای خرید آپارتمان در منطقه شیشلی که از مناطق خوب استانبول به شمار می‌آید باید چیزی حدود 2 میلیون لیر(4 میلیارد تومان) بپردازید.

شهر

میانگین قیمت خانه برای هر متر مربع(لیر)

استانبول

20000

آنکارا

10000

ازمیر

12000

آنتالیا

11000

بدروم

12000

دنیزلی

6000

شهروندان خارجی می‌توانند با خرید ملک در ترکیه برای دریافت اقامت و شهروندی ترکیه اقدام کنند. در صورتیکه ارزش ملک خریداری شده بیش از 400000 دلار باشد، حق شهروندی و پاسپورت ترکیه به شخص خریدار اعطا می‌گردد. همچنین با خرید ملک با ارزش بیشتر از 75000 دلار در شهرهای شلوغ ترکیه همچون استانبول و ازمیر، می‌توان برای دریافت اقامت موقت ترکیه اقدام کرد.
 

قیمت خرید ملک در استانبول

قیمت خرید ملک در استانبول

استانبول‌ به لحاظ سرمایه گذاری موقعیت‌های خوبی را به شهروندان خارجی پیشنهاد میکند. پروژه های ساخت و ساز زیادی برای سرمایه گذاری در استانبول وجود دارد که احتمالا نام برخی از آنها را نیز شنیده اید.

برای خرید ملک، باید در نظر داشته باشید استانبول گران‌ترین شهر ترکیه به شمار می‌آید. با این وجود اگر قصد دارید در این شهر زندگی کنید،‌ مناطق بیلیک دوزو و اسنیورت گزینه‌های مناسبی هستند، چرا که قیمت ملک در این مناطق مناسب بوده و علاوه بر آن مهاجرن زیادی در این مناطق سکونت دارند که یک نوع مزیت محسوب میشود.

محله‌های شهر استانبول

میانگین قیمت خانه برای هر متر مربع(لیر)

اسنیورت

20000

بیلیک دوزو

20000

باهچه شهیر

25000

شیشلی

30000

بشیکتاش

40000

درصورتیکه قصد دارید در مناطق لوکس استانبول زندگی کنید، ما بشیکتاش و لوانت رو به شما پیشنهاد می‌کنیم. بشیکتاش یکی از گرانترین مناطق استانبول میباشد، برای خرید یک واحد مسکونی در برج‌های این منطقه باید مبلغی حدود 3 تا 6 میلیون لیر بپردازید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید ملک در محله های مختلف استانبول،‌ میتوانید مقاله خرید ملک در استانبول 2023 را مطالعه فرمایید.

قیمت خرید ملک در آنکارا

قیمت خرید ملک در آنکارا

قیمت ملک در آنکارا نسبت به استانبول پایین تر میباشد. بنابراین در صورتیکه قصد دارید با پول کمتر در یک شهر بزرگ زندگی کنید، ما آنکارا را به شما پیشنهاد میکنیم. مناطق چانکایا (Çankaya) و کیزیلای(Kizilay) از بهترین مناطق آنکارا برای زندگی هستند. در نظر داشته باشید به منظور خرید ملک در منطقه چانکایا به طور متوسط باید مبلغ 10000 لیر بازای هر متر مربع بپردازید.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید ملک در شهر آنکارا،  مقاله راهنمای کامل خرید ملک در آنکارا  2023 را مطالعه کنید.


قیمت خرید ملک در ازمیر

قیمت خرید ملک در ازمیر

بعد از استانبول و آنکارا، ازمیر نیز اخیرا به منظور خرید ملک و دریافت اقامت ترکیه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. قیمت ملک در ازمیر در مقایسه با استانبول بسیار ارزانتر است. در نظر داشته باشید با توجه به سرمایه گذاری هایی که در این شهر صورت گرفته است، این شهر بسیار جای پیشرفت دارد و نظر بسیاری از سرمایه گذران را به خود جلب کرده است.

برای خرید یک واحد آپارتمان در مناطق متوسط رو به بالای ازمیر باید حداقل مبلغی حدود 600000 لیر بپردازید.

شما میتوانید با خرید ملکی به ارزش 75 هزار  دلار در ازمیر، علاوه بر سرمایه گذاری در یک منطقه مناسب براحتی برای دریافت اقامت کشور ترکیه اقدام کنید. مجموعه گونش اینوست صفر تا صد پروسه خرید ملک و دریافت اقامت شما را بر  عهده خواهد گرفت.

برای خرید ملک در این شهر باید بدانید، کارشیاکا (Karşıyaka)، ماوی‌شهیر( Mavişehir) و بورنوا (Bornova) از مهم ترین مناطق این شهر میباشند که پروژه‌های ساختمانی زیادی در حال ساخت دارند.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید ملک در ازمیر، مقالهراهنمای کامل خرید ملک در ازمیر 2023را مطالعه کنید.

حداقل سرمایه لازم برای خرید ملک در ترکیه چقدر است؟


حداقل سرمایه لازم برای خرید ملک در ترکیه

قیمت خانه در ترکیه به فاکتورهای متعددی نظیر شهر، محله، نوع خانه(آپارتمان،‌ ویلایی و …)‌ و عمر ساختمان بستگی دارد. به طور کلی میتوان گفت به منظور خرید خانه در شهرهای مهم ترکیه، بازای هر مترمربع باید حدود 10000 تا 50000 لیر بپردازید. بنابراین برای خرید یک خانه 50 متری حداقل باید مبلغ 600000 لیر در نظر بگیرید.

از تاریخ 26 می سال 2022(5 خرداد 1401) قوانین اقامتی ترکیه تغییر کرده است و شهروندان خارجی برای دریافت اقامت ترکیه از طریق خرید ملک باید موارد زیر را در نظر داشته باشند.

  • حداقل ارزش ملک خریداری شده در مناطق پرجمعیت ترکیه باید بیش از 75 هزار دلار باشد.
  • حداقل ارزش ملک خریداری شده در مناطق کم‌جمعیت ترکیه باید بیش از 50 هزار دلار باشد.

گروه اول شامل آنتالیا، ازمیر، مرسین، موغلا(موگلا) و استانبول می‌باشد. در نظر داشته باشید، این قانون تنها محدود به مناطق مرکزی نبوده و کل استان را شامل می‌شود. بنابراین برای خرید خانه و آپارتمان در حومه استانبول و آنتالیا هم باید این قانون را در نظر داشته باشید.


خرید ملک به صورت اقساطی در ترکیه


پروژه‌های مسکونی بسیاری در ترکیه وجود دارند که این امکان را برای شما فراهم کرده‌اند تا بصورت اقساطی هزینه‌ ملک را پرداخت کنید. بدین ترتیب که 40 تا 50 درصد مبلغ قرارداد را در هنگام عقد قرارداد و مابقی را بطور اقساطی پرداخت خواهید کرد. در نظر داشته باشید پس از پرداخت کلیه اقساط سند ملک بنام شما زده خواهد شد.

همچنین برای خرید ملک میتوانید از بانکهای ترکیه وام دریافت کنید. بدین ترتیب سند ملک تا بازپرداخت کامل وام در رهن بانک می‌ماند. با توجه به گردش مالی حساب بانکی خریدار، ارزش ملک خریداری شده و میزان حقوق دریافتی بانک تا سقف 75 درصد ارزش ملک را به خریدار وام خواهد داد و بسته به مبلغ ملک موردنظر، بازپرداخت وام‌ها معمولاً ۵ تا ۱۰ ساله هستند.

آیا برای خرید ملک در ترکیه به وکیل نیاز دارم؟


از آنجاییکه قوانین و شرایط دائما در حال تغییر هستند، شما بعنوان یک شهروند خارجی در مورد بسیاری از قوانین و شرایط خرید خانه در کشور ترکیه آگاهی کامل را ندارید. بنابراین ما به شما توصیه میکنیم برای خرید ملک در ترکیه از یک مشاور قابل اعتماد و یا شرکت‌های مهاجرتی کمک بگیرید.

پرسش های متداول


درصورتیکه صاحب ملک باشم، برای چه مدتی میتوانم در ترکیه بمانم؟

درصورتیکه ملکی به ارزش بیش از 400000 دلار در ترکیه خریداری کنید، بلافاصله میتوانید برای دریافت شهروندی و پاسپورت اقدام نمایید. در صورت خرید ملک به ارزش بیش از 75 هزار دلار در شهرهای پرجمعیت ترکیه، به شما اقامت موقت اعطا میگردد که هرساله باید آن را تمدید کنید.

آیا مهاجران ملزم به پرداخت مالیات در ترکیه هستند؟

مهاجرانی که بیش از 6 ماه در ترکیه اقامت دارند، ملزم به پرداخت مالیات میباشند و باید مالیات بر درآمد پرداخت کنند.

آیا افرادی که اقامت ترکیه را ندارند، میتوانند برای افتتاح حساب بانکی اقدام کنند؟

شهروندان خارجی که مجوز کار در ترکیه و یا اقامت ترکیه را دارند، میتوانند بدون هیچگونه محدودیتی برای افتتاح حساب بانکی در بانکهای ترکیه اقدام کنند. همچنین افرادی که مجوز کار یا اقامت ترکیه را ندارند نیز میتوانند در بانکهای ترکیه افتتاح حساب کنند.

تاپو چیست؟

نمونه سند خرید ملک ترکیه

تاپو نام سند قانونی ملک در ترکیه میباشد.

آیا میتوانم پروسه خرید ملک در ترکیه را به شخص دیگری بسپارم؟

بله، شما میتوانید با دادن وکالت به شخص مورد نظر پروسه خرید را توسط شخص دیگری انجام دهید.

آیا متراژ و قیمت ملک در پروسه دریافت اقامت برای ملک هایی با ارزش کمتر از 400 هزار دلار تاثیر دارد؟

بله، طبق قوانین جدید برای دریافت اقامت موقت ترکیه هم ملک خریداری شده باید بیش از 75 هزار دلار ارزش داشته باشد و به املاک با ارزش کمتر از این مبلغ اقامت تعلق نخواهد گرفت. پس از خرید ملک و دریافت سند ملک(تاپو) میتوانید برای دریافت اقامت خود و خانواده تان اقدام کنید. در نظر داشته باشید با سرمایه گذاری بیش از 400000 دلار میتوانید بلافاصله برای دریافت شهروندی و پاسپورت ترکیه اقدام کنید.

آیا این امکان وجود دارد که سند ملک خریداری شده بنام دو نفر ثبت شود؟

بله، شما میتوانید ملک شریکی خریداری کنید و بطور قانونی اسم شریکتان هم در سند ثبت شود.

حداقل سرمایه لازم برای خرید آپارتمان در ترکیه چقدر است؟

75 هزار دلار برای شهرهای بزرگ و پرجمعیت و 50 هزار دلار برای مناطق کم‌جمعیت و روستایی.

آیا شهروندان خارجی میتوانند ملک خریداری شده در ترکیه را اجاره دهند؟

بله. این امکان وجود دارد که ملک خریداری شده را اجاره دهید و از این طریق هم درآمد زایی کنید. به خصوص در شهرهایی نظیر استانبول و آنتالیا، اجاره دادن ملک روش مناسبی برای درآمدزایی است.

آیا میتوان با 1 میلیارد تومان برای خرید ملک در ترکیه اقدام کرد؟

با خرید ملک به ارزش 1 میلیارد تومان(500 هزار لیر)‌ می‌توانید برای خرید آپارتمان اقدام کنید؛ اما باید در نظر داشته باشید طبق قوانین جدید اقامت ترکیه، به خانه‌هایی با ارزش کمتر از 50 هزار دلار(آن هم در مناطق کم‌جمعیت ترکیه) اقامت ترکیه تعلق نمی‌گیرد. بنابراین حداقل سرمایه لازم چیزی حدود 1/5 میلیارد تومان می‌باشد.