اداره مهاجرت ترکیه(گوچ ادارسی)

اداره مهاجرت ترکیه(گوچ ادارسی)
فهرست مطالب

ممکن است بخوانید

خرید ملک در استانبول 2023

استانبول، بعنوان بزرگترین شهر ترکیه به لحاظ امکانات رفاهی در سطح بالایی قرار دارد. به همین دلیل بسیاری از مهاجران این شهر را برای زندگی

مطالعه »

اداره مهاجرت ترکیه(Göç İdaresi)، امور مربوط به مهاجرت به کشور ترکیه را تحت کنترل دارد. شهروندان ایرانی برای انجام اموری همچون مصاحبه دریافت اقامت، پیگیری کیملیک کارت، تمدید اقامت و دریافت اطلاعات لازم در خصوص امور مهاجرتی باید به این اداره مهاجرت کنند.

سایت رسمی اداره مهاجرت ترکیه


سایت رسمی اداره مهاجرت ترکیه

وب سایت اداره مهاجرت ترکیه یا گوچ ادارسی به نشانی https://www.goc.gov.tr قابل دسترس است و شهروندان خارجی می‌توانند اطلاعات لازم را در خصوص شرایط مهاجرت، قوانین مربوطه، جدیدترین اطلاعیه‌ها، هزینه‌ها و… را از این طریق دریافت کنند. همچنین شهروندان خارجی می‌توانند به منظور پیگیری دریافت کارت اقامت و یا تمدید اقامت ترکیه از این طریق اقدام کنند.

اداره مهاجرت استانبول(İstanbul İl Göç İdaresi)


اداره مهاجرت استانبول(İstanbul İl Göç İdaresi)

اداره مرکزی مهاجرت استانبول در منطقه فاتیح، بلوارAdnan Menderes، شماره 64، 34091 واقع شده است. این اداره در روزهای کاری از 8:30 صبح تا 12:30 و از 13 تا 17 دایر می‌باشد. شهروندان خارجی مقیم استانبول برای انجام امور مربوط به دریافت کیملیک کارت و تمدید اقامت ترکیه می‌توانند به این اداره مراجعه کنند.

شعب اداره مهاجرت استانبول

شعب اداره مهاجرت استانبول

شهروندان خارجی بسته به منطقه و محله‌ای که در آن اقامت دارند، برای انجام امور مربوطه می‌توانند به یکی از شعب اداره مهاجرت استانبول مراجعه کنند.

  • اداره مهاجرت استانبول- شعبه عمرانیه

نشانی: استانبول، عمرانیه، خیابان غفار اوکان، محله نسیب فضلی، شماره 3

  • اداره مهاجرت استانبول- شعبه اسنیورت

نشانی: استانبول، اسنیورت، سوکاک، خیابان استقلال، شماره 2663

  • اداره مهاجرت استانبول- شعبه فاتیح

نشانی: استانبول، فاتیح، بلوار عدنان مندرس، محله هیرکا شریف

  • اداره مهاجرت استانبول- شعبه پندیک

نشانی: استانبول، پندیک، محله سوکاک، شماره 12

اداره مهاجرت آنکارا(Ankara İl Göç İdaresi)


اداره مهاجرت آنکارا(Ankara İl Göç İdaresi)

اداره مهاجرت آنکارا در منطقه چانکایا، خیابان بارباروس، خیابان بیناز، شماره 2 واقع شده است. شهروندان خارجی مقیم آنکارا برای انجام امور مربوط به دریافت کیملیک کارت، تمدید اقامت ترکیه و … می‌توانند به این اداره مراجعه کنند.

مرکز ارتباط اتباع خارجی(YİMER)


مرکز ارتباط اتباع خارجی(YİMER)

شهروندان خارجی به منظور برقراری تماس و دریافت اطلاعات مورد نیاز و همچنین به منظور مطرح کردن مشکلاتشان در خصوص امور مربوط به دریافت ویزا و اقامت می‌توانند با شماره 157 و در خارج از کشور با شماره 903121571122+ تماس بگیرند. کارشناسان اداره مهاجرت در 7 روز هفته و به صورت 24 ساعته، به 7 زبان زنده دنیا(انگلیسی، آلمانی، فارسی و …) آماده پاسخگویی هستند. همچنین شهروندان خارجی می‌توانند به منظور برقراری ارتباط از طریق https://yimer.gov.tr/ نیز اقدام کنند.

ویزای ترکیه


ویزای ترکیه

شهروندان ایرانی برای سفری توریستی و کوتاه مدت به ترکیه، نیازی به دریافت ویزا ندارند. اما درصورتی که قصد ادامه تحصیل، کار و یا اقامت طولانی مدت در ترکیه را داشته باشند، باید برای دریافت ویزا اقدام کنند. انواع ویزای ترکیه که ایرانیان ملزم به دریافت آن هستند عبارتند از:‌ ویزای تجاری، ویزای تحصیلی، ویزای کاری و ویزای درمانی. شخص متقاضی با توجه به هدفی که دارد، می‌تواند برای دریافت ویزای مربوطه اقدام کند. به منظور دریافت ویزای ترکیه، متقاضی باید از طریق کنسولگری یا سفارت ترکیه در کشور ایران درخواست بدهد. به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص، مقاله صفر تا صد دریافت ویزای ترکیه را مطالعه کنید.

معافیت ویزا برای ایرانیان


شهروندان ایرانی طبق قراردادی که بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه از دریافت ویزا معاف هستند و با در دست داشتن پاسپورت می‌توانند به ترکیه سفر کنند. البته باید در نظر داشته باشید مدت زمان معافیت 90 روز می‌باشد و پس از آن افرادی که قصد دارند برای مدت بیشتری در خاک ترکیه حضور داشته باشند، باید از طریق یکی از روش‌های دریافت اقامت ترکیه اقدام کنند.

مجوز اقامت ترکیه


مجوز اقامت ترکیه

بر اساس قانون اتباع خارجی و حفاظت بین‌المللی (YUKK) به شماره 6458، مجوز اقامت مدرکی است که به شهروندان خارجی اجازه می‌دهد به طور قانونی در کشور ترکیه اقامت داشته باشند. همان‌طور که می‌دانید شهروندان ایرانی برای مدت 90 روز معاف از ویزا می‌باشند و می‌توانند بدون نیاز به ویزا در ترکیه اقامت داشته باشند، اما در صورتی که مدت اقامت بیش از 90 روز باشد، باید از طریق روش‌های مختلفی که در ادامه به آنها اشاره شده است برای دریافت اقامت کوتاه مدت و بلند مدت ترکیه اقدام نمایند.

شهروندان ایرانی درصورتی که شرایط لازم را برای دریافت اقامت ترکیه دارا باشند، می‌توانند برای دریافت مجوز اقامت اقدام کنند. پس از بررسی مدارک برای انجام مصاحبه در اداره مهاجرت ترکیه دعوت خواهند شد. در صورتی که شخص برای انجام مصاحبه در تاریخ مقرر در اداره مهاجرت حاضر نشوند، درخواستشان رد خواهد شد.

درصورتی که درخواست شخص متقاضی برای دریافت اقامت ترکیه قبول شود، کیملیک کارت یا کارت اقامت ترکیه برای ایشان صادر می‌گردد. اطلاعاتی نظیر  نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، ملیت و محل اقامت شخص روی آن ثبت شده است.

شماره شناسایی ترکیه(به ترکی:Türkiye Cumhuriyeti Kimlik Numarası و کوتاه‌شده آن T.C. Kimlik No.) یک شماره شناسایی شخصی 11 رقمی است که روی کیملیک کارت درج شده و به همه افرادی که به طور قانونی در ترکیه زندگی می‌کنند، تعلق می‌گیرد. در نظر داشته باشید شماره شناسایی ترکیه برای شهروندان خارجی مقیم ترکیه با 99 شروع می‌شود.

در نظر داشته باشید با دریافت کیملیک کارت نمی‌توانید به طور قانونی در ترکیه اقدام کنید. برای کار کردن در ترکیه نیاز به مجوز دیگری به نام چالیشما ایزین دارید. با دریافت چالیشما ایزین می‌توانید به طور قانونی در ترکیه مشغول به کار شوید.

درخواست الکترونیکی مجوز اقامت ترکیه

شهروندان خارجی می‌توانند از طریق سیستم اقامت الکترونیکی https://e-ikamet.goc.gov.tr/ برای دریافت مجوز اقامت ترکیه، به صورت آنلاین اقدام کنند. شخص متقاضی با توجه به روشی که قصد دارد برای دریافت اقامت اقدام کند، ملزم است فرم‌های مربوطه را تکمیل نموده و درخواستش را ثبت کند.

فرایند مهاجرت به ترکیه


شهروندان ایرانی که قصد دارند به کشور ترکیه مهاجرت کنند، در صورتی که شرایط لازم را داشته باشند می توانند از طریق یکی از روش‌های زیر اقدام کنند.

مهاجرت به ترکیه از طریق کار

افرادی که قصد دارند از طریق مهاجرت کاری برای دریافت اقامت ترکیه اقدام کنند، باید از طرف یک کارفرمای ترک دعوت به کار شوند. همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره شد، شهروندان خارجی برای کار در ترکیه باید چالیشما ایزین یا مجوز کار داشته باشند. چالیشما ایزین به عبارتی معادل با مجوز اقامت ترکیه است و دارندگان آن می‌توانند به طور قانونی در ترکیه اقامت داشته باشند و کار کنند.

مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل

متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های ترکیه را دارند، می‌توانند از طریق مهاجرت تحصیلی اقدام کنند. به منظور مهاجرت تحصیلی به ترکیه باید از دانشگاه مورد نظر پذیرش گرفته و برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنید. در نظر داشته باشید به منظور گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه باید در آزمون ورودی دانشگاه های دولتی ترکیه(آزمون یوس) شرکت کنید و نمره قبولی را کسب کنید. علاوه بر این به منظور ارزیابی سطح زبان ترکی باید در آزمون تومر شرکت کرده و نمره قبولی را کسب کنید.

مهاجرت به ترکیه از طریق  خرید ملک

یکی از بهترین روش‌های مهاجرت به ترکیه، خرید ملک در ترکیه است. شهروندان خارجی می‌توانند با خرید ملک در ترکیه برای دریافت اقامت موقت اقدام کنند(اقامت موقت از طریق خرید ملک این قابلیت را دارد که هرساله تمدید شود). درصورتیکه ملک خریداری شده بیش از 250000 دلار ارزش داشته باشد، شخص متقاضی می‌تواند برای دریافت شهروندی ترکیه اقدام کند و ظرف مدت 3 الی 4 ماه پاسپورت ترکیه به ایشان اعطا خواهد شد.

مهاجرت به ترکیه از طریق اجاره خانه

یکی از آسان‌ترین روش‌های مهاجرت و دریافت اقامت ترکیه، اجاره ملک در ترکیه می‌باشد. شهروندان خارجی می‌توانند با اجاره ملک در ترکیه برای دریافت اقامت توریستی(اقامت کوتاه مدت) اقدام کنند. البته باید در نظر داشته باشید که این اقامت قابلیت تمدید ندارد و بعد از گذشت یکسال شخص متقاضی باید نوع اقامتش را تغییر دهد.

مهاجرت به ترکیه از طریق ازدواج

در صورت ازدواج با یکی از شهروندان ترکیه نیز می‌توان برای دریافت اقامت ترکیه اقدام کرد. در این روش پس از 3 سال زندگی مشترک و درصورتیکه شخص متقاضی شرایط لازم را داشته باشد، اقامت دائم به ایشان اعطا خواهد شد.

مهاجرت به ترکیه از طریق سرمایه گذاری

یکی از بهترین روش‌های مهاجرت به ترکیه، سرمایه‌گذاری در ترکیه است. شهروندان خارجی می‌توانند با سرمایه‌گذاری در بازار ملک، سپرده‌گذاری در بانک‌های ترکیه، خرید سهام، کارآفرینی و ثبت شرکت برای دریافت اقامت ترکیه اقدام کنند. بدین‌ترتیب علاوه بر سرمایه‌گذاری در محیطی با زیرساخت‌های مناسب و رشد اقتصادی بالا، اقامت و حق شهروندی ترکیه به شخص متقاضی و خانواده ایشان تعلق می‌گیرد.

به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سرمایه گذاری در ترکیه و دریافت اقامت، مقاله انواع روشهای سرمایه‌گذاری برای دریافت شهروندی ترکیه 2022 را مطالعه کنید.

تمدید اقامت ترکیه


تمدید اقامت ترکیه

شهروندان خارجی باید قبل از اتمام اعتبار مجوز اقامتشان، برای تمدید اقامت ترکیه اقدام کنند. در نظر داشته باشید، بسته به نوع اقامت، شرایط مورد نیاز برای تمدید اقامت ترکیه متفاوت می‌باشد. شخص متقاضی به منظور تمدید اقامت باید در مرحله اول درخواستش را به صورت آنلاین ثبت کند. پس از ثبت درخواست، تاریخی برای مراجعه شخص متقاضی به اداره مهاجرت تعیین می‌گردد. در روز تعیین شده، شخص متقاضی همراه با مدارک لازم به اداره مهاجرت مراجعه کرده و اقدامات لازم را انجام می‌دهد. شهروندان خارجی به منظور تمدید اقامت ترکیه، باید از طریق اداره مهاجرت ترکیه در منطقه‌ای که در آن سکونت دارند اقدام کنند.

پرسش‌های متداول


چگونه می‌توانم با اداره مهاجرت ترکیه تماس بگیرم؟

به منظور برقراری ارتباط با اداره مهاجرت ترکیه و دریافت اطلاعات در خصوص اقامت ترکیه، می توانید با مرکز YIMER با شماره 157 تماس بگیرید. همچنین درصورتی که از خارج از کشور تماس می‌گیرید، می‌توانید با شماره 903121571122+ تماس حاصل فرمایید.

راندوو چیست؟

فرایند ثبت درخواست به صورت آنلاین و دریافت وقت از اداره مهاجرت ترکیه، راندوو نامیده می‌شود.

چگونه می‌توان برای پیگیری امور مربوط به دریافت اقامت ترکیه اقدام کرد؟

شهروندان ایرانی می‌توانند به منظور پیگیری پرونده مهاجرتی خود با شماره 157 تماس بگیرند. همچنین این امکان وجود دارد که از طریق وب سایت اداره مهاجرت از نتیجه پرونده‌ خود آگاه گردید.