شرایط و نحوه دریافت کیملیک کارت ترکیه 2023

شرایط و نحوه دریافت کیملیک کارت ترکیه
فهرست مطالب

ممکن است بخوانید

خرید ملک در پرتغال

خرید ملک در پرتغال

یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در پرتغال، خرید ملک می‌باشد. با خرید ملک در این کشور، علاوه‌بر حفظ ارزش سرمایه می‌توانید برای دریافت اقامت و

مطالعه »

کیملیک کارت یا کارت اقامت ترکیه (Türkiye Cumhuriyeti Kimlik)، نوعی مدرک هویتی در ترکیه است که اطلاعاتی نظیر نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، ملیت و محل اقامت شخص روی آن ثبت شده است.

این کارت به افرادی که اقامت قانونی ترکیه را دارند، اعطا می‌گردد. البته باید بدانید که داشتن این کارت به معنای شهروندی ترکیه نیست، بلکه برای اقامت‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت ترکیه کارت‎‌های متفاوتی صادر می‌گردد.

انواع کیملیک کارت


کارت موقت: این کارت به آن دسته از افرادی تعلق می‌گیرد که اقامت ترکیه را دارند، ولی شهروند ترکیه نیستند. درصورتیکه از طریق اجاره خانه، اقامت ترکیه را دریافت کرده‌اید(اقامت کوتاه‌مدت یا توریستی)‌ کارت صورتی رنگ و درصورتیکه از طریق کار برای دریافت اقامت اقدام کرده‌اید(اقامت کاری)، کارت آبی برای شما صادر خواهد شد.

کارت دائم: این کارت مخصوص افرادی است که موفق به دریافت شهروندی و پاسپورت ترکیه شده‌اند، در این صورت کارت دائمی برای شخص صادر خواهد شد.

شماره شناسایی ترکیه

شماره شناسایی ترکیه( به ترکی:Türkiye Cumhuriyeti Kimlik Numarası  و کوتاه‌شده آن T.C. Kimlik No.) یک شماره شناسایی شخصی 11 رقمی است که روی کیملیک کارت شخص درج شده و به همه افرادی که به طور قانونی در ترکیه زندگی می‌کنند، تعلق می‌گیرد. در نظر داشته باشید، شهروندان خارجی مقیم ترکیه شماره شناسایی خارجی دریافت می‌کنند.

 

گونش‌اینوست با فراهم آوردن کادری مجرب از مشاورین، صفر تا صد فرایند دریافت اقامت شما را برعهده خواهد گرفت. به منظور دریافت اطلاعات بیشتر و انتخاب بهترین روش برای دریافت اقامت ترکیه، با ما تماس بگیرید.

 

مزایای کیملیک کارت ترکیه


مزایای کیملیک کارت ترکیه

  • افتتاح حساب بانکی
  • شرکت در دوره‌های آموزشی
  • خدمات درمانی رایگان
  • پرداخت قبوض
  • امکان خرید خودرو
  • ثبت‌نام فرزندان در مدارس ترکیه

  

شرایط لازم برای دریافت کیملیک کارت


  • کیملیک کارت به آن دسته از شهروندان خارجی که موفق به دریافت اقامت ترکیه شده‌اند، اعطا می‌گردد. روش‌های مختلفی برای دریافت اقامت ترکیه وجود دارد. شما با خرید یا اجاره ملک در ترکیه، سرمایه‌گذاری، تحصیل در دانشگاههای ترکیه و کار در ترکیه می‌توانید برای دریافت اقامت ترکیه و کیملیک کارت اقدام کنید. به منظور دریافت اطلاعات بیشتر درخصوص روشهای دریافت اقامت ترکیه، می‌توانید مقاله راهنمای کامل مهاجرت به ترکیه 2021 را مطالعه فرمایید.
  • برای دریافت کیملیک کارت، داشتن بیمه درمانی معتبر الزامی است.
  • درصورتیکه برخلاف قوانین مهاجرتی فعالیت داشته باشید، موفق به دریافت کارت اقامت(کیملیک کارت) نخواهید شد. بعنوان مثال درصورتیکه قصد کار در ترکیه را دارید، باید حتما مجوز کار(چالیشما ایزین) داشته باشید. درصورتیکه بدون دریافت این مجوز در ترکیه کار کنید، قوانین را نقض کرده‌اید و با درخواست شما برای دریافت کیملیک موافقت نخواهد شد.

روشهای دریافت کیملیک کارت


 

روشهای دریافت کیملیک کارت

 

بهترین روش دریافت اقامت و کیملیک کارت ترکیه، خرید ملک در ترکیه می‌باشد. شما با خرید ملک به ارزش کمتر از 250000 دلار میتوانید برای دریافت اقامت کوتاه‌مدت که هرساله قابلیت تمدید را دارد اقدام نمایید. همچنین درصورتیکه ارزش ملک خریداری شده بیش از 250000 دلار باشد، میتوانید برای دریافت شهروندی و پاسپورت ترکیه اقدام کنید.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید ملک در ترکیه میتوانید مقاله اقامت ترکیه از طریق خرید ملک را مطالعه کنید.

یکی از آسان‌ترین روشهای دریافت اقامت و کیملیک کارت ترکیه، اجاره ملک در ترکیه می‌باشد. شما با اجاره یک واحد مسکونی در ترکیه میتوانید برای دریافت اقامت و کیملیک کارت اقدام کنید، البته باید در نظر داشته باشید که با اجاره خانه به شما اقامت یکساله اعطا می‌گردد که قابل تمدید هم نمی‌باشد. بنابراین پس از پایان مدت اعتبار اقامتتان، لازم است برای تغییر نوع اقامت اقدام نمایید.

سرمایه‌گذاری در ترکیه نیز یکی دیگر از روشهای دریافت اقامت و کیملیک کارت ترکیه می‌باشد. با سپرده‌گذاری در بانکهای ترکیه و یا خرید اوراق قرضه دولتی به ارزش 500000 دلار، ثبت شرکت و کارآفرینی برای 50 شهروند ترک نیز اقامت و کیملیک کارت ترکیه به شما اعطا خواهد شد. درصورتیکه علاقمند به سرمایه‌گذاری در ترکیه هستید، مقاله انواع روشهای سرمایه‌گذاری برای دریافت شهروندی ترکیه را مطالعه کنید.

درصورتی که از یکی از دانشگاههای ترکیه پذیرش تحصیلی بگیرید، نیز می‌توانید برای دریافت اقامت و کیملیک کارت ترکیه اقدام کنید.

درصورتیکه در حرفه‌ای تخصص دارید، میتوانید برای دریافت مجوز کار اقدام کنید و بدین‌ترتیب از طریق کار برای دریافت اقامت و کیملیک کارت ترکیه اقدام نمایید. در نظر داشته باشید که این نوع اقامت، سخت‌ترین و در عین حال بهترین نوع اقامت می‌باشد؛ چرا که برای کار در ترکیه باید از طرف یک کارفرمای ترک پیشنهاد شغلی(جاب آفر) داشته باشید. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این مورد میتوانید مقاله مهاجرت کاری به ترکیه و دریافت اقامت را مطالعه کنید.

مدارک لازم برای دریافت کیملیک کارت


مدارک لازم برای دریافت کیملیک کارت

 

  • پاسپورت معتبر و کپی رنگی آن
  • کپی فرم تکمیل شده درخواست اقامت ترکیه(فرم راندوو)
  • کد مالیاتی(vergı numarası)(برای دریافت کد مالیاتی باید به اداره مالیات در ترکیه مراجعه کنید)
  • کپی رنگی آخرین مهر ورود به کشور ترکیه
  • بیمه درمانی(بیمه برای افراد بالای 65 سال و پایین‌تر از 18 سال الزامی نیست)
  • 4 قطعه عکس
  • اجاره‌نامه مورد تایید نوتر(درصورتیکه از طریق اجاره خانه اقدام به دریافت اقامت می‌کنید)
  • تاییدیه آدرس محل سکونت(این تاییدیه از شهرداری اخذ می‌گردد)
  • رسید مربوط به پرداخت هزینه‌های مربوط به دریافت کیملیک کارت(حق خاک و هزینه صدور کارت)
  • برگه تولد برای فرزندان زیر 18 سال(برای دریافت این برگه میتوانید به سفارت ایران مراجعه کنید)

 

در سالهای گذشته، ارائه مدارکی نظیر گواهی عدم سوء پیشینه و اثبات حضانت فرزندان اجباری بود.اما طبق قوانین جدید در سال 2021، نیازی به ارائه این مدارک نیست.

 

درصورتیکه از طریق اجاره خانه اقدام به دریافت اقامت ترکیه می‌کنید، این نکته را در نظر داشته باشید که اجاره‌نامه‌تان باید رسمی و مورد تایید دفاتر نوتر ترکیه  باشد. با اجاره‌نامه دستی نمیتوانید برای دریافت مجوز اقامت و کیملیک کارت اقدام کنید.

مراحل دریافت کیملیک کارت


به منظور دریافت اقامت و کیملیک کارت ترکیه، انجام مراحل زیر الزامی است.

  1. انتخاب یکی از روشها برای دریافت اقامت(خرید یا اجاره ملک، سرمایه‌گذاری یا دریافت پذیرش تحصیلی)
  2. دریافت کد مالیاتی(به منظور دریافت این کد باید به اداره مالیات ترکیه مراجعه کنید)
  3. خرید بیمه درمانی ترکیه: طبق قوانین کشور ترکیه، داشتن بیمه برای همه افراد ضروری است. در مرحله اول باید برای دریافت بیمه اقدام کنید؛ چرا که به هنگام تکمیل فرمهای مربوط به درخواست، اطلاعات بیمه لازم می‌باشد.
  4. آماده‌سازی مدارک، تکمیل فرمهای مربوط به راندوو و آپلود مدارک در سایت مهاجرت ترکیه
  5. بعد از چند روز تاریخ راندوو شما از طریق ایمیلی که ثبت کرده‌اید به شما اعلام خواهد شد.
  6. پرداخت هزینه‌های مربوط به حق خاک و صدور کیملیک کارت و دریافت رسید
  7. در ساعت و تاریخ مقرر، همراه با مدارک اعلام شده در محل حضور پیدا کنید.
  8. در این مرحله با آفیسر مصاحبه خواهید داشت و از شما سوالاتی پرسیده خواهد شد.
  9. در همان روز با بررسی مدارک و انجام مصاحبه مشخص خواهد شد که درخواست شما پذیرفته شده است یا خیر و درصورت پذیرفته شدن، مدت اعتبار کیملیک کارت به شما اعلام خواهد شد.
  10. درصورتیکه تمام مراحل را با موفقیت پشت سر بگذارید، کارت کیملیک به آدرستان پست خواهد شد.

 

در نظر داشته باشید، به منظور دریافت کیملیک کارت ترکیه، باید حتما در خاک ترکیه حضور داشته باشید؛ چرا که برای انجام برخی مراحل حضور شخص متقاضی الزامیست.

هزینه دریافت کیملیک کارت


 

هزینه دریافت کیملیک کارت

 

علاوه ‌بر هزینه‌هایی نظیر خرید یا اجاره ملک، سرمایه‌گذاری و … که باید برای دریافت اقامت ترکیه در نظر بگیرید، سایر هزینه‌ها برای دریافت کیملیک کارت عبارتند از:

  • هزینه نوتر کردن مدارک
  • حق خاک ترکیه
  • هزینه بیمه درمانی: هزینه بیمه با توجه به سن اشخاص متفاوت می‌باشد.

 

در نظر داشته باشید به منظور دریافت کیملیک کارت برای اعضای خانواده، هزینه‌های مربوطه را برای همه افراد به طور جداگانه در نظر بگیرید.

 

تمدید کیملیک کارت


تمدید کیملیک کارت

اعتبار کیملیک کارت معمولا یکساله می‌باشد. به منظور تمدید آن، با آماده‌سازی مدارک موردنیاز میتوانید شخصا برای تمدید کیملیک اقدام نمایید. در نظر داشته باشید قبل از پایان یافتن مدت اعتبار کیملیک برای تمدید آن اقدام کنید.

در نظر داشته باشید، چنانچه برای تمدید اقامت ترکیه اقدام می‌کنید، ارائه کپی کارت اقامت الزامی است.

طبق قوانین جدید درصورتیکه از طریق اجاره‌ خانه مسکونی برای دریافت اقامت ترکیه اقدام کرده‌اید، پس از اتمام اعتبار اقامت دیگر نمیتوانید از طریق اجاره خانه برای تمدید کیملیک اقدام کنید؛ بلکه باید نوع اقامتتان را تغییر دهید و از طریق ثبت شرکت، خرید ملک و دیگر روشها اقدام نمایید.

 

اقدامات لازم در هنگام مفقود شدن کیملیک کارت


  1. مراجعه به اداره پلیس و اعلام گم شدن کیملیک
  2. دریافت برگه نفوس: برای دریافت این برگه باید به اداره نفوس ترکیه مراجعه کنید.
  3.  با دردست داشتن کپی کیملیک، گزارش پلیس، برگه نفوس و 1 قطعه عکس به اداره مهاجرت مراجعه میکنید و برای دریافت المثنی درخواست می‌دهید. در این مرحله باید هزینه صدور المثنی را هم در نظر بگیرید.

 

پرسش‌های متداول


مدت اعتبار کیملیک کارت چقدر است؟

اعتبار کیملیک کارت، براساس مدت اعتبار اقامت شما مشخص می‌گردد.

آیا از ایران می توانیم برای دریافت کیملیک ترکیه اقدام کنیم؟

خیر، برای دریافت کیملیک باید در کشور ترکیه حضور داشته باشید و آدرس خانه تان را در اداره نفوس ترکیه ثبت کرده باشید.

آیا دریافت کارت کیملیک به معنای اخذ شهروندی ترکیه است؟

خیر. دریافت کارت کیملیک ترکیه لزوما به معنی اخذ شهروندی ترکیه نمی باشد.