اجاره خانه مسکونی در ترکیه 2023

اجاره خانه مسکونی در ترکیه 2021
فهرست مطالب

ممکن است بخوانید

اقامت کوتاه‌مدت یکی از انواع مجوزهای اقامت ترکیه می باشد. یکی از راههای دریافت اقامت کوتاه مدت ترکیه، اجاره خانه میباشد. شما میتوانید با پرداخت مبلغ کمی (حداقل 800 لیر) به عنوان اجاره‌خانه، برای دریافت اقامت ترکیه اقدام کنید. البته باید در نظر داشته باشید، طبق قوانین جدید این اقامت قابل تمدید نمیباشد و پس از پایان مدت اعتبار اقامت (یک سال)، باید برای دریافت نوع دیگری از اقامت (اقامت کاری، اقامت تحصیلی و …) اقدام کنید.

اجاره خانه در ترکیه و دریافت اقامت


یکی از آسان‌ترین و در عین حال پرریسک‌ترین روش‌های دریافت اقامت ترکیه، اقامت از طریق اجاره خانه می‌باشد. شهروندان خارجی میتوانند برای دریافت اقامت کوتاه‌مدت ترکیه از طریق اجاره خانه اقدام کنند. بدین‌ترتیب به شما اقامت یکساله داده خواهد شد. البته باید بدانید طبق قوانین جدید این اقامت قابل تمدید نیست و پس از پایان مدت اعتبار آن (یکسال) باید برای نوع دیگری از اقامت (اقامت تحصیلی، اقامت کاری، اقامت از طریق خرید ملک و یا ثبت شرکت) اقدام نمایید.

 نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که به منظور دریافت اقامت از طریق اجاره خانه، باید اجاره‌نامه محضری داشته باشید. بنابراین قبل از اجاره ملک، این موضوع را با صاحب ملک در میان بگذارید و مطمئن شوید که خانه مورد نظر شرایط گرفتن اجاره‌نامه محضری را دارد یا خیر.

در نظر داشته باشید، مجوز اقامت از طریق اجاره خانه به فرد متقاضی اجازه کار و تحصیل نخواهد داد. بنابراین درصورتیکه قصد تحصیل و یا کار دارید، باید برای دریافت اقامت تحصیلی و مجوز کار(چالیشما ایزین) اقدام نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اقامت کاری ترکیه، مقاله مهاجرت کاری به ترکیه و دریافت اقامت را مطالعه کنید.

اقامت یکساله از طریق اجاره آپارتمان به فرد مهاجر اجازه تحصیل و کار نمیدهد، بنابراین متقاضی برای تحصیل و کار باید جهت اخذ اقامت تحصیلی و مجوز کار اقدام کند.

قانون جدید در مورد مجوز اقامت ترکیه در سال 2021

قانون جدید در مورد مجوز اقامت ترکیه در سال 2021

طبق قانون جدید مورخ 15 ژانویه 2021، درخواست اقامت کوتاه مدت در برخی مناطق شهر استانبول (مناطق فاتیح و اسنیورت) امکانپذیر نمی باشد. شهروندان خارجی که در منطقه فاتیح اقدام به اجاره یا خرید خانه میکنند، نمیتوانند برای دریافت مجوز اقامت اقدام کنند.

همچنین شهروندان خارجی که در منطقه اسنیورت خانه اجاره میکنند، نمیتوانند برای دریافت مجوز اقامت اقدام کنند. البته مجوز اقامت برای آن دسته از افراد که در این منطقه برای خرید ملک اقدام می‌کنند، منع قانونی ندارد.

اجاره خانه در ترکیه


با هر بودجه‌ای که دارید میتوانید برای اجاره خانه در ترکیه اقدام کنید. با توجه به امکانات ملک مورد نظر، قیمت اجاره متفاوت خواهد بود. به طور کلی به منظور اجاره آپارتمان در شهرهای ترکیه باید ماهانه مبلغی بین 750 تا 10000 لیر در نظر بگیرید. عواملی که در قیمت اجاره ملک تاثیرگذار هستند، عبارتند از:

  • ملک مورد نظر در کدام شهر و منطقه واقع شده است؟
  • قصد اجاره چه نوع خانه‌ای را دارید؟(آپارتمان، برج‌های مسکونی، خانه ویلایی)
  • خانه مورد نظر چه امکاناتی دارد؟(استخر، باشگاه، نگهبانی)
  • قدمت خانه چقدر است؟
  • خانه مورد نظر مبله است یا وسیله‌ای ندارد؟
  • متراژ خانه

امکانات خانه اجاره‌ای در ترکیه

امکانات خانه‌های اجاره‌ای در ترکیه متفاوت میباشد. به‌طورکلی میتوان گفت با توجه به عوامل تاثیرگذار در قیمت اجاره خانه در ترکیه، بسته به امکانات ملک مورد نظر و لوکیشن آن قیمت اجاره ملک متفاوت خواهد بود.

  • سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی بسته به تجهیزات ساختمان متفاوت هستند، برخی واحدهای مسکونی مجهز به سیستم سرمایشی گرمایشی GHP میباشند، درحالیکه برخی دیگر از سیستم‌های دیگری نظیر چیلرهای تراکمی یا فن‌کویل‌ها بهره می‌گیرند.
  • سرویس بهداشتی واحدهای مسکونی ممکن است ایرانی یا فرنگی باشد.
  • بسیاری از خانه‌ها در ترکیه بصورت مبله اجاره داده می‌شوند و بسته به اینکه چه وسایلی در خانه وجود دارد قیمت اجاره متفاوت میباشد.
  • بسیاری از برج‌ها و مجتمع‌های مسکونی در ترکیه امکانات رفاهی متعددی نظیر استخر، باشگاه، محیط بازی برای کودکان و غیره را در اختیار ساکنین قرار می‌دهند و باتوجه به امکانات ارائه شده میزان اجاره پرداختی بیشتر خواهد بود.

مجموعه Gunesinvest در تمامی مراحل خرید و اجاره ملک، دریافت اقامت و شهروندی با شما همراه خواهد بود و مطمئن باشید در کوتاهترین زمان ممکن فرایند دریافت اقامت شما انجام خواهد شد.

قوانین مربوط به اجاره خانه در ترکیه

قوانین مربوط به اجاره خانه درترکیه

  • برای اجاره خانه در ترکیه نیازی به پرداخت پول پیش نیست. به هنگام بستن قرارداد، مبلغی معادل با اجاره دو ماه را به حساب صاحب ملک واریز میکنید و بصورت امانت نزد ایشان باقی می‌ماند تا در صورت بروز خسارت، صاحبخانه خسارت وارده را جبران کند. بعنوان مثال اگر مبلغ اجاره 3000 لیر باشد، به هنگام بستن قرارداد باید مبلغ 6000 لیر نزد ایشان به امانت بگذارید.
  • برای اجاره خانه در ترکیه باید پاسپورت معتبر یا مجوز اقامت ترکیه را داشته باشید.
  • شما میتوانید خانه مورد نظر را برای مدت چند ماه و یا سالانه اجاره کنید. باید در نظر داشته باشید، اگر برای کوتاه‌مدت خانه را اجاره میکنید، مبلغ اجاره بیشتر خواهد بود.
  • در ترکیه قبض آب، برق و گاز به نام مستاجر صادر میگردد. بنابراین پس از اجاره ملک، با در دست داشتن مدارک مربوط به اقامتتان باید به اداره مربوطه مراجعه کنید و اقدامات لازم را انجام دهید.
  • درصورتیکه در مدت زمان اجاره خسارتی به خانه وارد شود، مستاجر موظف است خسارت وارده را جبران کند و باید خانه را همانطور که از صاحب ملک تحویل گرفته، به ایشان تحویل دهد.

به منظور فعال‌سازی انشعاب قبوض آب، برق و گاز پس از اجاره خانه در ترکیه، با در دست داشتن مدارک مربوط به اقامتتان میتوانید به ادارات مربوطه مراجعه کنید و نسبت به ثبت این قبوض به نام خودتان اقدام نمایید. در ادارات مربوطه باید مبلغی به عنوان ودیعه (حدود 300 لیر بابت آب و برق و حدود 600 لیر بابت گاز) بپردازید که پس از اتمام قرارداد اجاره و ابطال قبوض، به حساب شما برگردانده خواهد شد.

درصورتیکه قصد دارید در برج‌ها و مجتمع‌های مسکونی ترکیه سکونت داشته باشید، باید بدانید که آب و برق و گاز با سایر واحدها به صورت اشتراکی است و نیازی به فعالسازی انشعاب ندارید.

در نظر داشته باشید، چیزی با عنوان رهن خانه در ترکیه وجود ندارد. همچنین برخلاف ایران نیازی به پرداخت مبالغ زیاد بابت پول پیش نیست، ‌بلکه شما تنها دوبرابر مبلغ اجاره را در روز قرارداد نزد مالک خانه به امانت می‌گذارید تا در صورت بروز خسارت، ایشان این مبلغ را صرف تعمیرات کند. لازم به ذکر است درصورتی که به خانه خسارتی وارد نشود، پس از اتمام قرارداد اجاره این مبلغ به حساب شما برگردانده خواهد شد.

روش‌های اجاره خانه در ترکیه

روش‌های اجاره خانه در ترکیه

اجاره از طریق آژانس املاک

به منظور اجاره خانه از طریق آژانس املاک، باید در محله مورد نظر به آژانس املاک مراجعه کنید تا با توجه به بودجه و خانه‌ای که در نظر دارید، گزینه‌های مناسب را به شما پیشنهاد کنند. درصورتیکه از این طریق برای اجاره ملک اقدام می‌کنید، باید در نظر داشته باشید مبلغی به عنوان کمیسیون باید به آژانس پرداخت شود. بنابراین بهتر است قبل از هرکاری اقدام به افتتاح حساب کنید تا برای انتقال وجه از حساب شخصی مشکلی نداشته باشید.

اجاره مستقیم

برای اجاره خانه در ترکیه میتوانید به طور مستقیم با صاحب ملک در ارتباط باشید و خانه را از ایشان اجاره کنید، بدین‌ترتیب هزینه‌ای بابت کمیسیون پرداخت نخواهید کرد. لازم به ذکر است درصورتیکه قصد دارید از این طریق اقدام کنید، به منظور کسب اطلاعات از طریق سایت‌ها، روزنامه‌ها و اعلانات محلی باید با زبان ترکی آشنایی داشته باشید.

شهروندان ایرانی کدام شهر ترکیه را برای اجاره ملک انتخاب میکنند؟

اکثر شهروندان ایرانی، شهرهای استانبول، آنکارا و ازمیر را برای اجاره خانه انتخاب میکنند. شهر استانبول پایتخت فرهنگی-اقتصادی ترکیه بوده و مقصد اصلی مهاجران ایرانی است. قیمت ملک، هزینه زندگی و همچنین قیمت اجاره خانه در این شهر نسبت به سایر شهرهای ترکیه بالاتر است. بااین وجود، با توجه به پیشرفت‌هایی که در سالهای اخیر داشته و امکاناتی که به شهروندان ارائه میکند، انتخاب اول مهاجرین ایرانی است.

آنکارا و ازمیر نیز از شهرهای مهم ترکیه می‌باشند که ایرانیان در آنها سکونت دارند. قیمت خرید و اجاره ملک در این شهرها در مقایسه با استانبول مناسب‌تر است و به همین دلیل اخیرا افراد زیادی آنکارا و ازمیر را برای زندگی انتخاب می‌کنند.

در ادامه مطلب قیمت اجاره ملک در شهرهای مهم ترکیه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

با هر بودجه‌ای که دارید می‌توانید برای اجاره ملک و دریافت اقامت ترکیه اقدام کنید. Gunesinvest صفر تا صد پروسه دریافت اقامت و شهروندی شما را بر عهده می‌گیرد.

 

اجاره ملک در شهر استانبول

اجاره ملک در شهر استانبول

استانبول مهم‌ترین کلانشهر ترکیه میباشد، کیفیت زندگی در این شهر در حد مطلوبی است و برای انواع سلیقه گزینه‌های متنوعی موجود است. البته باید در نظر داشته باشید هزینه اجاره و همچنین هزینه زندگی در این شهر در مقایسه با سایر شهرهای ترکیه بیشتر است. ماسلاک،‌ بشیکتاش و شیشلی از بهترین مناطق شهر استانبول برای خرید و اجاره ملک میباشند. اگر به دنبال محله‌ای با قیمت مناسب برای اجاره خانه هستید، منطقه بیلیک‌دوزو از جمله مناطقی است که با مرکز شهر فاصله دارد و قیمت خرید و اجاره ملک در مقایسه با شیشلی و ماسلاک مناسب‌تر است. در ادامه قیمت اجاره خانه در محله‌های این شهر را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

Beşiktaş
خانهمتراژ (متر مربع)قیمت (لیر)
آپارتمان 1 خوابه702000
آپارتمان 2 خوابه903000
آپارتمان 3 خوابه1357800

 

Şişli
خانهمتراژ (متر مربع)قیمت (لیر)
آپارتمان 1 خوابه602900
آپارتمان 2 خوابه1304500
آپارتمان 3 خوابه17012000

 

Beylikdüzü
خانهمتراژ (متر مربع)قیمت (لیر)
آپارتمان 1 خوابه703000
آپارتمان 2 خوابه1002500
آپارتمان 3 خوابه1453500

 

Maltepe
خانهمتراژ (متر مربع)قیمت (لیر)
آپارتمان 1 خوابه503750
آپارتمان 2 خوابه904150
آپارتمان 3 خوابه1604500

 

به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در مورد قیمت اجاره ملک در شهر استانبول، مقاله اجاره خانه مسکونی در استانبول 2023 را مطالعه کنید.

اجاره ملک در شهر آنکارا

اجاره ملک در شهر آنکارا

بعد از استانبول، آنکارا مهم‌ترین شهر ترکیه است که مهاجران برای زندگی انتخاب میکنند. درصورتیکه خواهان زندگی مدرن هستید، ولی از پس هزینه زندگی در استانبول برنمی‌آیید، آنکارا گزینه مناسبی برای شماست. چانکایا، یئنی محله و کیزیلای بهترین مناطق شهر آنکارا هستند که شهروندان ایرانی برای زندگی انتخاب می‌کنند. منطقه ماماک و پورساکلار نیز از مناطق ارزان‌قیمت شهر آنکارا برای اجاره خانه می‌باشند. در ادامه قیمت اجاره خانه در محله‌های این شهر را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

Çankaya
خانهمتراژ (متر مربع)قیمت (لیر)
آپارتمان 1 خوابه802500
آپارتمان 2 خوابه1002200
آپارتمان 3 خوابه1252600

 

Etimesgut
خانهمتراژ (متر مربع)قیمت (لیر)
آپارتمان 1 خوابه601250
آپارتمان 2 خوابه841600
آپارتمان 3 خوابه1352400

 

Yenimahalle
خانهمتراژ (متر مربع)قیمت (لیر)
آپارتمان 1 خوابه70900
آپارتمان 2 خوابه901500
آپارتمان 3 خوابه1402200

 

Pursaklar
خانهمتراژ (متر مربع)قیمت (لیر)
آپارتمان 1 خوابه75700
آپارتمان 2 خوابه80850
آپارتمان 3 خوابه1301400

 

به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در مورد قیمت اجاره ملک در شهر آنکارا، مقاله اجاره خانه مسکونی در آنکارا 2023 را مطالعه کنید.

اجاره ملک در شهر ازمیر

اجاره ملک در شهر ازمیر

در میان شهرهای پرطرفدار ترکیه، ازمیر رتبه سوم را دارد. اگر خواهان زندگی در محیطی دنج و به دور از هیاهوی استانبول هستید، ازمیر بهترین انتخاب است. کارشیاکا، ماوی‌شهیر، بستانلی و بورنوا بهترین مناطق شهر ازمیر میباشند که ایرانیان برای سکونت انتخاب میکنند. برگاما و بایراکلی نیز از مناطق ارزان‌قیمت شهر ازمیر هستند که میتوانید برای خرید یا اجاره خانه در آنها اقدام کنید. در ادامه قیمت اجاره خانه در محله‌های این شهر را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

Karşıyaka
خانهمتراژ (متر مربع)قیمت (لیر)
آپارتمان 1 خوابه501750
آپارتمان 2 خوابه1102500
آپارتمان 3 خوابه1403400

 

Bornova
خانهمتراژ (متر مربع)قیمت (لیر)
آپارتمان 1 خوابه65750
آپارتمان 2 خوابه1352400
آپارتمان 3 خوابه1803250

 

Güzelbahçe
خانهمتراژ (متر مربع)قیمت (لیر)
آپارتمان 1 خوابه652200
آپارتمان 2 خوابه953000
آپارتمان 3 خوابه1254000

 

Bayraklı
خانهمتراژ(متر مربع)قیمت(لیر)
آپارتمان 1 خوابه85850
آپارتمان 2 خوابه1101000
آپارتمان 3 خوابه1251600

 

به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در مورد قیمت اجاره ملک در شهر ازمیر، مقاله اجاره خانه مسکونی در شهر ازمیر ترکیه 2023 را مطالعه کنید.

مواردی که به هنگام اجاره خانه در ترکیه باید در نظر بگیرید:

اجاره خانه در ترکیه

  • با توجه به اینکه اکثر شهروندان ایرانی با زبان ترکی آشنایی ندارند، به هنگام بستن قرارداد اجاره ملک بهتر است فردی قابل اعتماد که به زبان ترکی تسلط دارد همراه شما بیاید، مفاد قرارداد را با دقت مطالعه کند و شما را نسبت به آنها آگاه کند.
  • برای دریافت مجوز اقامت، باید اجاره‌نامه رسمی داشته باشید.
  • درصورتیکه قصد دریافت اقامت ترکیه را دارید، در انتخاب ملک مناسب دقت کنید. برخی از آپارتمان‌ها شرایط گرفتن اجاره‌نامه محضری را ندارند.
  • دقت کنید سند خانه‌ای که قصد اجاره آنرا دارید مسکونی باشد، سند بسیاری از آپارتمان‌ها در ترکیه تجاری میباشد و به واحدهای تجاری مجوز اقامت تعلق نمی‌گیرد.
  • قبل از اجاره ملک دسترسی محله مورد نظر به مراکز خدمات درمانی، مدارس و فروشگاهها را مورد بررسی قرار دهید.
  • در مورد سیستم حمل و نقل عمومی(ایستگاههای مترو، اتوبوس و تاکسی) تحقیق کنید تا برای رفت و آمد مشکلی نداشته باشید.
  • برای اطمینان خاطر بیشتر، در روز بستن قرارداد از خانه و وسایل موجود در آن فیلمی تهیه کنید تا بدین‌ترتیب به هنگام پایان قرارداد مشکلی درخصوص خسارات وارده نداشته باشید و بتوانید مبلغ ودیعه را از صاحب ملک پس بگیرید.

سایت‌های خرید و اجاره خانه در ترکیه

سایت‌های خرید و اجاره خانه در ترکیه

به منظور یافتن خانه مناسب برای خرید و اجاره، میتوانید از سایت‌های زیر استفاده کنید. این سایتها با توجه به شهر، محله، امکانات و بودجه مد نظرتان مناسب‌ترین خانه را به شما پیشنهاد می‌دهند.

https://www.hepsiemlak.com

https://www.sahibinden.com

https://www.zingat.com

پرسشهای متداول


آیا با استفاده از اقامت ترکیه از طریق اجاره ملک، میتوانیم در ترکیه کار کنیم؟

اقامت از طریق اجاره ملک یا همان اقامت توریستی به شما اجازه کار نمیدهد. برای کار در ترکیه باید پس از گذشت 6 ماه از دریافت اقامت کوتاه‌مدت(از طریق اجاره)، برای دریافت مجوز کار (Çalışma izin) اقدام کنید.

آیا با اجاره خانه در ترکیه میتوان برای دریافت شهروندی و پاسپورت ترکیه اقدام کرد؟

خیر، با اجاره خانه در ترکیه تنها اقامت کوتاه‌مدت یکساله به شما اعطا می‌گردد که قابل تمدید هم نمی‌باشد.

به منظور تمدید اقامت کوتاه‌مدت(از طریق اجاره ملک) چگونه اقدام کنیم؟

پس از پایان مدت اعتبار اقامت(از طریق اجاره خانه)، باید نوع اقامتتان را تغییر دهید. به همین منظور میتوانید برای دریافت اقامت از طریق ثبت شرکت، اقامت تحصیلی، اقامت کاری و یا خرید ملک اقدام کنید.

حداقل مبلغ اجاره در ترکیه چقدر است؟

برای اجاره آپارتمان یک‌خوابه در شهرهای بزرگ ترکیه نظیر استانبول، آنکارا و ازمیر باید ماهانه حداقل 1000-800 لیر بپردازید.