اقامت ترکیه از طریق اجاره خانه 2023

اقامت ترکیه از طریق اجاره خانه 2021
فهرست مطالب

ممکن است بخوانید

یکی از روشهای دریافت اقامت کوتاه‌مدت(اقامت توریستی) ترکیه، اجاره خانه در ترکیه می‌باشد که از روشهای پرریسک دریافت اقامت محسوب می‌شود. با اجاره یک واحد مسکونی در ترکیه، اقامت یکساله ترکیه به شما اعطا خواهد شد. البته در نظر داشته باشید طبق قوانین جدید، این نوع اقامت قابلیت تمدید ندارد و پس از پایان یافتن مدت اعتبار آن باید نوع اقامتتان را تغییر دهید؛ بعنوان مثال برای دریافت اقامت کاری، اقامت تحصیلی و یا اقامت از طریق خرید ملک اقدام نمایید. در غیر اینصورت، مجبور به ترک خاک ترکیه خواهید شد و پس از گذشت یکسال این امکان وجود دارد که مجددا برای دریافت اقامت از طریق اجاره خانه اقدام نمایید.

مزایای دریافت اقامت کوتاه‌مدت ترکیه(اقامت از طریق اجاره ملک)


  • پروسه دریافت اقامت از این طریق در مقایسه با سایر روشها نسبتا آسان است.
  • اقدام از طریق این روش مقرون به صرفه است.
  • با داشتن این اقامت، این فرصت را دارید که شرایط سرمایه گذاری در ترکیه را بررسی و بهترین گزینه را انتخاب کنید.
  • با داشتن اقامت یکساله ترکیه، میتوانید با خیال راحت به پیدا کردن شغل دلخواهتان بپردازید و سپس برای دریافت مجوز کاری اقدام نمایید.

با هر بودجه‌ای که دارید می‌توانید برای اجاره ملک و دریافت اقامت ترکیه اقدام کنید. Gunesinvest صفر تا صد پروسه دریافت اقامت و شهروندی شما را بر عهده می‌گیرد.

مدارک لازم برای دریافت اقامت یکساله ترکیه(اقامت از طریق اجاره خانه)


  1. فرم راندوو تکمیل شده
  2. پاسپورت معتبر
  3. اجاره‌نامه و کپی پاسپورت مورد تایید نوتر: اجاره‌نامه و پاسپورت متقاضی باید در دفاتر نوتر ترکیه(دفاتر ثبت اسناد رسمی)‌ ثبت رسمی شوند.
  4. بیمه درمانی معتبر: مشخصات مربوط به بیمه متقاضی به هنگام تکمیل فرم راندوو لازم می‌باشد.
  5. دریافت کد مالیاتی: به منظور دریافت کد مالیاتی، باید به اداره مالیات ترکیه مراجعه کنید.
  6. فیش پرداخت حق خاک و هزینه کارت کیملیک
  7. 4 قطعه عکس 4*6

مدارک لازم برای دریافت اقامت یکساله ترکیهمراحل دریافت اقامت یکساله ترکیه(اقامت از طریق اجاره خانه)


 

  1. در مرحله اول باید خانه مورد نظر را انتخاب و اجاره کنید.
  2. به سایت اداره مهاجرت ترکیه https://e-ikamet.goc.gov.tr/ مراجعه و فرم‌های مربوطه را تکمیل کنید. پس از تکمیل فرم‌های مربوطه، زمان مصاحبه از طریق پیامک به شما اعلام خواهد شد.
  3. مراجعه به دفاتر نوتر ترکیه و دریافت تاییدیه برای اجاره‌نامه و پاسپورت متقاضی.
  4. در مرحله بعد و پس از اعلام زمان ملاقات، با در دست داشتن مدارک لازم به اداره مهاجرت ترکیه مراجعه می‌کنید و در آنجا سوالاتی از شما پرسیده خواهد شد.
  5. در این مرحله نتیجه درخواست شما اعلام می‌گردد. در صورت موافقت اداره مهاجرت، کارت اقامت یکساله برای شما صادر خواهد شد.

مراحل دریافت اقامت یکساله ترکیه

اعتبارمجوز اقامت کوتاه مدت


مدت اعتبار مجوز اقامت برای افرادی که از طریق اجاره خانه اقدام میکنند، یکسال میباشد و پس از پایان مدت اعتبار این افراد باید برای دریافت نوع دیگری از اقامت(اقامت تحصیلی، کاری و …) اقدام کنند.

تمدید اقامت کوتاه‌مدت(اقامت از طریق اجاره خانه)


طبق قانون 6458 ماده 31 دولت ترکیه، شهروندان خارجی تنها برای یکسال میتوانند از طریق اجاره خانه در ترکیه اقامت داشته باشند و این اقامت قابل تمدید نیست. به منظور تمدید این نوع اقامت پس از یکسال، باید از طریق یکی از موارد زیر اقدام کنید.

  • اقامت تحصیلی
  • اقامت کاری
  • اقامت از طریق خرید ملک در ترکیه
  • اقامت از طریق شرکت در دوره‌های زبان ترکی

درغیراینصورت، مجبور به ترک خاک ترکیه خواهید شد و پس از گذشت یکسال این امکان وجود دارد که مجددا برای دریافت اقامت از طریق اجاره ملک در ترکیه اقدام کنید.

تمدید اقامت کوتاه‌مدت ترکیه

اقامت یکساله از طریق اجاره آپارتمان به فرد مهاجر اجازه تحصیل و کار نمی دهد، بنابراین متقاضی برای تحصیل و کار باید جهت اخذ اقامت تحصیلی و مجوز کار اقدام کند.

اجاره خانه در ترکیه برای دریافت اقامت


قیمت اجاره خانه در ترکیه به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. شهر و محله‌ای که قصد زندگی در آن را دارید، سال ساخت، نوع خانه و امکانات آن در قیمت اجاره خانه تاثیرگذار خواهد بود. به طور کلی برای اجاره یک واحد آپارتمان باید چیزی حدود 700 تا 7000 لیر(برج‌های مسکونی با امکانات کامل) در نظر بگیرید.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد اجاره ملک در ترکیه، میتوانید مقاله اجاره خانه مسکونی در ترکیه 2022 را مطالعه کنید.

اجاره خانه در ترکیه برای دریافت اقامت

اغلب شهروندان ایرانی شهر استانبول و ازمیر را برای اجاره خانه انتخاب میکنند. قیمت اجاره خانه در شهر استانبول در مقایسه با سایر شهرهای ترکیه، نسبتا بالاست. بعنوان مثال برای اجاره یک واحد آپارتمان با امکانات کامل در مناطق خوب استانبول نظیر بشیکتاش باید ماهانه چیزی حدود 3000 لیر در نظر بگیرید. البته درصورتیکه برای تامین بودجه محدودیت دارید، میتوانید آپارتمان‌هایی با متراژ پایین در مناطق متوسط استانبول را انتخاب کنید که مبلغ اجاره‌شان ماهانه حدود 1000 لیر می‌باشد.

بعد از استانبول، ازمیر نیز از شهرهای محبوب ترکیه برای اقامت ایرانیان است. هزینه اجاره‌خانه در این شهر در مقایسه با استانبول ارزانتر است، علاوه‌براین هزینه زندگی نیز در این شهر معقول می‌باشد. بنابراین اگر از پس هزینه اجاره و زندگی در استانبول برنمی‌آیید، ازمیر گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. برای اجاره خانه در این شهر، بسته به محله و امکانات خانه اجاره‌ای باید چیزی بین 700 تا 3000 لیر هزینه کنید. بعنوان مثال میتوانید در منطقه بورنوای شهر ازمیر که از مناطق خوب این شهر محسوب میشود، با مبلغی حدود 700 لیر یک واحد آپارتمان 60 متری اجاره کنید.

در نظر داشته باشید، به منظور دریافت اقامت از طریق اجاره‌نامه باید اجاره‌نامه رسمی داشته باشید. بنابراین از صاحب ملک اجاره‌نامه رسمی مورد تایید دفاتر نوتر را بخواهید.

 

قانون جدید در مورد مجوز اقامت ترکیه در سال 2021

طبق قانون جدید مورخ 15 ژانویه 2021، درخواست اقامت کوتاه مدت در برخی مناطق شهر استانبول(مناطق فاتیح و اسنیورت) امکانپذیر نمیباشد.

شهروندان خارجی که در منطقه فاتیح اقدام به اجاره یا خرید خانه میکنند، نمیتوانند برای دریافت مجوز اقامت اقدام کنند.

همچنین شهروندان خارجی که در منطقه اسنیورت خانه اجاره میکنند، نمیتوانند برای دریافت مجوز اقامت اقدام کنند. البته مجوز اقامت برای آن دسته از افراد که در این منطقه برای خرید ملک اقدام می‌کنند، منع قانونی ندارد.

شرایط کار پس از دریافت اقامت از طریق اجاره خانه

اقامت از طریق اجاره خانه در ترکیه به شما اجازه کار و تحصیل نمی‌دهد. درصورتیکه از این طریق برای دریافت اقامت اقدام کرده‌اید، پس از گذشت 6 ماه از دریافت اقامت کوتاه‌مدت ترکیه این امکان وجود دارد که برای دریافت مجوز کار  (Çalışma izin)اقدام کنید. در نظر داشته باشید به منظور دریافت مجوز کار، باید از طرف کارفرمای ترک پیشنهاد شغلی داشته باشید. بدین‌ترتیب میتوانید در ترکیه مشغول به کار شوید.

چه خانه‌ای را برای اجاره در ترکیه انتخاب کنم؟


  • در چه شهری قصد اجاره خانه دارید؟ در مرحله اول باید با توجه به شرایطتان شهر و محله‌ای که در آن قصد سکونت دارید را انتخاب کنید. بعنوان مثال، درصورتیکه قصد دارید بعد از دریافت اقامت بدنبال کار باشید، استانبول برای شما گزینه مناسبی است؛ چراکه موقعیت‌های شغلی در این شهر در مقایسه با سایر شهرها بیشتر است. از طرفی دیگر درصورتیکه شلوغی استانبول برای شما آزاردهنده است و خواهان زندگی در محیطی دنج و آرام هستید، بهتر است در شهر ازمیر به دنبال خانه باشید.
  • قصد اجاره چه نوع خانه‌ای را دارید؟ برج‌ها و مجتمع‌های مسکونی معمولا امکانات زیادی نظیر باشگاه، استخر، زمین بازی برای کودکان و … را به ساکنین ارائه می‌دهند. البته باید درنظر داشته باشید قیمت اجاره خانه در این برج‌ها نسبتا بالاست.
  • میزان دسترسی به مرکز شهر، مراکز درمانی و آموزشی معتبر تا چه حد برای شما اهمیت دارد؟ بعنوان مثال باید بدانید اگرچه قیمت اجاره خانه در منطقه اسنیورت در شهر استانبول نسبتا مناسب است، این منطقه با مرکز شهر حدودا 30 کیلومتر فاصله دارد.
  • میزان دسترسی به سیستم حمل و نقل عمومی(ایستگاههای مترو، اتوبوس و تاکسی) در محله‌ مورد نظر چگونه است؟بهتر است محله‌ای را برای سکونت انتخاب کنید که امکان استفاده از مترو و اتوبوس را داشته باشید. بدین‌ترتیب برای رفت و آمد مشکلی نخواهید داشت.
  • قصد اجاره خانه مبله را دارید یا خیر؟ بر خلاف ایران بسیاری از خانه‌ها در ترکیه مبله اجاره داده می‌شوند و با توجه به وسایلی که در خانه موجود است، قیمت اجاره خانه متفاوت می‌باشد.

به هنگام اجاره خانه در ترکیه، در نظر داشته باشید ملک را باید از مالک اصلی و یا وکیل قانونی ایشان اجاره کنید.

چه خانه‌ای را برای اجاره در ترکیه انتخاب کنم؟هزینه دریافت اقامت از طریق اجاره خانه


  • هزینه اجاره خانه(بسته به شهر، منطقه و امکانات ملک ماهانه مبلغی حدود 700 تا 6000 لیر در نظر بگیرید).
  • هزینه دفترخانه(حدود 300 لیر)
  • هزینه بیمه معتبر یکساله( 200 تا 900 لیر)
  • هزینه ترجمه مدارک
  • هزینه حق خاک(برای افراد زیر 18 سال، 40 دلار و برای افراد بالای 18 سال 80 دلار+ 89 لیر)

به منظور تایید اجاره‌نامه در دفاتر اسناد رسمی(نوتر)، باید با دردست داشتن اصل سند و همراه با صاحب ملک به دفاتر نوتر مراجعه کنید.

هزینه دریافت اقامت ترکیه از طریق اجاره خانه

به هنگام اجاره خانه در ترکیه موارد زیر را در نظر بگیرید


  • برای دریافت مجوز اقامت، باید اجاره‌نامه رسمی داشته باشید. بنابراین خانه‌ای را برای اجاره انتخاب کنید که شرایط گرفتن اجاره‌نامه محضری را داشته باشد؛ چرا که برخی از خانه‌ها در ترکیه این شرایط را ندارند. بعنوان مثال برخی ملک‌های تجاری در ترکیه بعنوان ملک مسکونی به شما اجاره داده میشود و این در حالیست که خانه‌ای که در سند آن، عنوان تجاری ذکر شده باشد شرایط دریافت مجوز اقامت را نخواهد داشت.
  • مجوز اقامت از طریق اجاره خانه به شما اجازه کار و تحصیل نخواهد داد. بنابراین در صورتیکه قصد تحصیل و یا کار دارید، باید برای دریافت اقامت تحصیلی و مجوز کار(چالیشما ایزین) اقدام کنید.
  • درصورتیکه به زبان ترکی تسلط ندارید، برای اطمینان بیشتر مترجمی قابل اعتماد را در روز بستن قرارداد همراه با خود ببرید تا قرارداد را به طور کامل مطالعه کند و شما را نسبت به تمام بندهای آن آگاه سازد.

پرسشهای متداول


ریسک اخذ اقامت از طریق اجاره خانه چیست؟

این اقامت تضمینی برای دریافت شهروندی و پاسپورت ترکیه به شما نخواهد داد. همچنین با استفاده از این مجوز اقامت اجازه کار و تحصیل نخواهید داشت.

آیا با استفاده از مجوز اقامت از طریق اجاره خانه میتوانم برای دریافت مجوز کار در ترکیه اقدام کنم؟

پس از گذشت مدت 6 ماه از دریافت اقامت کوتاه‌مدت، میتوانید برای دریافت مجوز کار اقدام کنید. در نظر داشته باشید برای دریافت مجوز کار در ترکیه باید از طرف کارفرمای ترک جاب آفر(پیشنهاد شغلی) داشته باشید.

حداقل مبلغ اجاره آپارتمان در ترکیه چقدر است؟

برای اجاره یک واحد آپارتمان 60 متری در ترکیه باید حدود 700 لیر بپردازید.

برای پرداخت اجاره ملک در ترکیه به چه ترتیبی باید اقدام کنم؟

برای پرداخت مبالغ بیش از 500 لیر بابت اجاره، باید از طریق انتقال وجه بانکی اقدام کنید.