اجاره خانه مسکونی در شهر استانبول 2023

اجاره خانه مسکونی در شهر استانبول 2021
فهرست مطالب

ممکن است بخوانید

استانبول پایتخت فرهنگی و اقتصادی کشور ترکیه است که بیشترین تعداد مهاجر را در خود جای داده است. اغلب شهروندان ایرانی که برای دریافت اقامت ترکیه از طریق خرید یا اجاره ملک اقدام می‌کنند، شهر استانبول را برای سکونت انتخاب می‌کنند.

قیمت اجاره ملک در استانبول بسته به منطقه و امکانات ملک متفاوت میباشد. برای اجاره یک سوییت در این شهر باید حداقل 1500 لیر در نظر بگیرید. لازم به ذکر است، به منظور اجاره خانه در شهر استانبول باید در روز عقد قرارداد اجاره ماه اول را پرداخت کنید. علاوه‌براین درصورتیکه ملک اجاره شده مبله باشد، دوبرابر مبلغ اجاره و درغیراینصورت معادل با مبلغ یک ماه اجاره نزد صاحب ملک امانت بگذارید تا درصورت بروز خسارت بابت تعمیرات هزینه شود. در نظرداشته باشید، درصورتیکه خانه مورد نظر را از آژانس املاک اجاره کنید، باید مبلغی معادل با 12 درصد مبلغ اجاره نیز بابت کمیسیون املاک پرداخت کنید.

مجموعه Gunesinvest در تمامی مراحل خرید و اجاره ملک، دریافت اقامت و شهروندی با شما همراه خواهد بود. شما می‌توانید صفر تا صد پروسه دریافت اقامتتان را بدون هیچگونه نگرانی به ما بسپارید.

 

نحوه اجاره خانه در شهر استانبول و دریافت اقامت کوتاه‌مدت ترکیه


  • در مرحله اول محله مناسب را انتخاب کرده و از خانه‌بازدید کنید.
  • در این مرحله برای بستن قرارداد اقدام می‌کنید و مبلغی معادل با دوبرابر مبلغ اجاره‌خانه بابت ودیعه از طریق حساب بانکی‌تان به حساب صاحب ملک واریز می‌کنید. به هنگام عقد قرارداد همراه بودن پاسپورت معتبر الزامی است.
  • با دردست داشتن سند ملک و همراه با صاحب ملک به دفاتر نوتر(دفاتر ثبت اسناد رسمی ترکیه) مراجعه کنید و برای نوتر کردن اجاره‌نامه اقدام کنید.
  • در این مرحله، با دردست داشتن مدارک مربوط به اقامتتان باید به منظور فعالسازی انشعاب قبوض آب، برق و گاز به ادارات مربوطه مراجعه کنید.
  • با دردست داشتن مدارک مربوط به اجاره‌نامه رسمی می‌توانید برای دریافت اقامت کوتاه‌مدت اقدام کنید.

اجاره خانه در شهر استانبول و دریافت اقامت کوتاه‎‌مدت ترکیه

درصورتیکه قصد دارید برای دریافت اقامت ترکیه از طریق اجاره خانه اقدام کنید، باید در نظر داشته باشید طبق قوانین جدید با اجاره خانه در مناطق فاتیح و اسنیورت به شما اقامت تعلق نمی‌گیرد.

در کدام منطقه استانبول خانه اجاره کنیم؟


به منظور اجاره خانه در شهر استانبول، در مرحله اول باید با توجه به شرایطتان منطقه مناسب را برای اقامت انتخاب کنید. درصورتیکه زندگی در محله‌های مدرن را ترجیح می‌دهید و از طرفی بدنبال پیداکردن شغل مناسبی هستید، بهتر است در بخش اروپایی استانبول اقدام به اجاره ملک کنید. اما چنانچه شلوغی بخش اروپایی استانبول برایتان آزاردهنده است و به دنبال زندگی در محیطی آرام و به دور از هیاهو هستید، بخش آسیایی استانبول مناسب شماست.

اجاره خانه در بخش اروپایی استانبول

اجاره خانه در بخش اروپایی استانبول

بیشتر جمعیت شهر استانبول در منطقه اروپایی آن متمرکز شده‌اند. بزرگترین سیستم حمل ونقل عمومی ترکیه در این بخش واقع شده و سطح امکانات رفاهی نیز بیشتر از بخش آسیایی می‌باشد. مهم‌ترین کمپانی‌های بین‌المللی ترکیه در این بخش واقع شده‌اند و کسب وکار نیز در این بخش رونق زیادی دارد. بنابراین درصورتیکه بدنبال سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی کسب وکار هستید، بهتر است در منطقه اروپایی استانبول اقامت داشته باشید.

اکثر ایرانیان ساکن استانبول، در منطقه اروپایی آن اقامت دارند. مناطق لوکس این بخش نظیر ببک و شیشلی، محبوب‌ترین بخش شهر برای خرید و اجاره خانه می‌باشند. البته باید بدانید درصورتیکه برای تامین بودجه محدودیت دارید، محله‌های نوساز در مناطق حاشیه‌ای نظیر اسنیورت و بیلیک‌دوزو نیز موقعیت‌های خوبی را به شهروندان خارجی پیشنهاد می‌کنند. قیمت خرید و اجاره ملک در این مناطق، در مقایسه با مناطقی نظیر بشیکتاش و شیشلی کاملا مناسب است و از طرفی این مناطق با پتانسیل خوب اقتصادی برای سرمایه‌گذاری بسیار مناسب هستند.

شهروندان خارجی بیشتر بخش اروپایی را برای زندگی ترجیح می‌دهند. خیابان استقلال و میدان تکسیم از مرکزی‌ترین و شلوغ‌ترین مناطق این بخش هستند که معمولا برای سکونت و خرید خانه پیشنهاد نمی‌شوند.  در ادامه به قیمت اجاره خانه در محله‌های مختلف بخش اروپایی شهر استانبول می‌پردازیم.

بشیکتاش(Beşiktaş)

بشیکتاش از بهترین و گرانترین مناطق شهر استانبول برای خرید و اجاره ملک میباشد. مهم‌ترین و لوکس‌ترین محله‌های استانبول نظیر لونت و ببک در این منطقه واقع شده‌اند.

خانهمتراژقیمت(لیر)
آپارتمان 1 خوابه605000
آپارتمان 2 خوابه1055600
آپارتمان 3 خوابه1106000

شیشلی(Şişli)

شیشلی نیز از بهترین و قدیمی‌ترین مناطق شهر استانبول میباشد که در همسایگی بشیکتاش واقع شده است. از محله‌های مهم این شهر میتوان به محله مجیدیه کوی (Mecidiykeöy Mahallesi)و اسکی شهیر (Eskişehir Mahallesi) اشاره کرد. به طور کلی با مبلغ 3000 لیر میتوانید یک واحد آپارتمان 60 متری در این منطقه اجاره کنید، این درحالیست که قیمت اجاره پنت‌های لوکس در این منطقه تا 70000 لیر نیز می‌رسد.

خانهمتراژقیمت(لیر)
آپارتمان 1 خوابه754500
آپارتمان 2 خوابه855000
آپارتمان 3 خوابه1706500

باهچه شهیر(Bahçeşehir)

این منطقه نیز در بخش اروپایی شهر استانبول واقع شده  و با مرکز شهر 25 کیلومتر فاصله دارد. لازم است بدانید این منطقه از مناطق متوسط استانبول بوده که اخیرا مورد توجه مهاجران ایرانی قرار گرفته است. برای اجاره یک واحد آپارتمان 60 متری در این منطقه باید حداقل 2000 لیر بپردازید.

خانهمتراژقیمت(لیر)
آپارتمان 1 خوابه603000
آپارتمان 2 خوابه903500
آپارتمان 3 خوابه1304500

 

بیلیک‌دوزو(Beylikdüzü)

بیلیک‌دوزو از مناطق نوساز شهر استانبول میباشد که ساختمان‌هایش به سبک مدرن ساخته شده‌اند. قیمت اجاره ملک در این منطقه در مقایسه با بشیکتاش و شیشلی ارزان‌تر است. بعنوان مثال با 2000 لیر میتوانید برای اجاره یک واحد آپارتمان 60 متری در این منطقه اقدام کنید.

خانهمتراژقیمت(لیر)
آپارتمان 1 خوابه853400
آپارتمان 2 خوابه1103500
آپارتمان 3 خوابه1704750

 

دقت کنید خانه اجاره شده مسکونی باشد، در سند بسیاری از خانه‌ها در استانبول عنوان تجاری ذکر شده است. باید بدانید، اداره مهاجرت به واحدهای تجاری و غیرمسکونی مجوز اقامت نمیدهد.

 

اجاره خانه در بخش آسیایی استانبول

اجاره خانه در بخش آسیایی استانبول

چنانچه شلوغی بخش اروپایی استانبول را نمی‌پسندید، بخش آسیایی آن گزینه مناسبی برای شماست. این بخش بیشتر حالت سنتی دارد و بافت آن تقریبا قدیمی است. میتوان گفت محله‌های آسیایی استانبول تقریبا بومی است و درمقایسه با بخش اروپایی مهاجران کمتری در آن سکونت دارند. خیابان بغداد و محله قاضی‌کوی(کادی‌کوی) از مهم‌ترین محله‌های این منطقه هستند که شهروندان خارجی برای اقامت انتخاب می‌کنند. در ادامه به قیمت اجاره خانه در محله‌های مختلف بخش آسیایی شهر استانبول می‌پردازیم.

کادیکوی(Kadıköy)

منطقه کادیکوی، واقع شده در بخش آسیایی استانبول، از مناطق متوسط شهر استانبول میباشد. خیابان بغداد از مهم‌ترین محله‌های بخش آسیایی استانبول در این منطقه واقع شده است. به منظور اجاره خانه در این منطقه باید حداقل مبلغ 1700 لیر در نظر بگیرید.

خانهمتراژقیمت(لیر)
آپارتمان 1 خوابه603700
آپارتمان 2 خوابه1153500
آپارتمان 3 خوابه1253600

 

مال‌تپه(Maltepe)

محله مال‌تپه واقع در بخش آسیایی استانبول، یکی دیگر از مناطقی است که میتوانید برای اجاره ملک در استانبول آن را در نظر بگیرید. قیمت اجاره خانه و هزینه زندگی در این منطقه در مقایسه با کادی‌کوی مناسب‌تر است و به همین دلیل در سالهای اخیر افراد زیادی در این منطقه اقدام به اجاره خانه کرده‌اند. در نظر داشته باشید، برای اجاره یک سوییت 40 متری در این منطقه باید حداقل 1500 لیر ماهیانه بپردازید.                                                                                                           

خانهمتراژقیمت(لیر)
آپارتمان 1 خوابه602050
آپارتمان 2 خوابه902500
آپارتمان 3 خوابه1053500

اجاره کوتاه‌مدت خانه در استانبول


بدلیل موقعیت توریستی استانبول، اجاره ملک بصورت ماهیانه در این شهر بسیار معمول است. افرادی که اقدام به اجاره خانه در شهراستانبول می‌کنند، معمولا مناطق مرکزی استانبول نظیر میدان تکسیم و شیشلی را برای اقامت انتخاب می‌کنند. در نظر داشته باشید قیمت اجاره خانه برای دوره‌های کوتاه‌مدت در مقایسه با اجاره سالیانه بالاست؛ بعنوان مثال اگر بتوانید آپارتمانی را برای یک سال در استانبول با مبلغ 2000 لیر اجاره کنید، برای اجاره ماهیانه آن باید چیزی حدود 3000 تا 3500 لیر در نظر بگیرید.

اجاره کوتاه‌مدت خانه در استانبول

باید بدانید چیزی به عنوان رهن خانه در کشور ترکیه وجود ندارد. همچنین باید بدانید برخلاف ایران که مبالغ زیادی بعنوان پول پیش از مستاجر دریافت می‌شود، در ترکیه چیزی با عنوان پول پیش وجود ندارد و برای اجاره خانه فقط مبلغی بابت اجاره در نظر گرفته می‌شود که در اول هرماه باید به حساب صاحب ملک واریز شود. علاوه‌براین، به هنگام عقد قرارداد مبلغی معادل با اجاره‌خانه نیز باید به صاحبخانه پرداخت کنید و این مبلغ نزد ایشان امانت می‌ماند تا در صورت بروز خسارت، این مبلغ را بابت تعمیرات هزینه کند. در صورتیکه خانه اجاره‌ای مبله باشد، دوبرابر مبلغ اجاره را باید نزد صاحب ملک به امانت بگذارید.

به هنگام اجاره کوتاه‌مدت خانه در شهر استانبول با توافق بین مالک و مستاجر، مبلغ اجاره بصورت ماهیانه به ایشان پرداخت می‌شود و گاهی نیز باید کل مبلغ اجاره چندماه را در روز بستن قرارداد به حساب ایشان واریز کنید.

درصورتیکه قصد دارید از طریق اجاره خانه برای دریافت اقامت ترکیه اقدام کنید، در نظر داشته باشید خانه مورد نظر شرایط دریافت اجاره نامه رسمی را داشته باشد؛ اداره مهاجرت به خانه‌ای که شرایط دریافت اجاره‌نامه را نداشته باشد، مجوز اقامت نمی‌دهد.

 

به هنگام اجاره خانه در شهر استانبول موارد زیر را در نظر بگیرید.


  • با توجه به اینکه اکثر شهروندان ایرانی با زبان ترکی آشنایی ندارند، به هنگام بستن قرارداد اجاره ملک بهتر است وکیلی قابل اعتماد که به زبان ترکی تسلط دارد همراه شما بیاید، مفاد قرارداد را با دقت مطالعه کند و شما را نسبت به آنها آگاه کند.
  • برای دریافت مجوز اقامت، باید اجاره‌نامه رسمی داشته باشید.
  • ترجیحا منطقه‌ای را برای سکونت انتخاب کنید که مهاجران ایرانی در آنجا سکونت داشته باشند. شهر استانبول، موقعیت توریستی دارد و به همین جهت ساکنین آن به حضور خارجی‌ها عادت دارند.
  • درصورتیکه قصد دریافت اقامت ترکیه را دارید، در انتخاب ملک مناسب دقت کنید. برخی از آپارتمان‌ها شرایط گرفتن اجاره‌نامه محضری را ندارند.
  • دقت کنید سند خانه‌ای که قصد اجاره آنرا دارید مسکونی باشد، سند بسیاری از آپارتمان‌ها در ترکیه تجاری میباشد و به واحدهای تجاری مجوز اقامت تعلق نمی‌گیرد.
  • قبل از اجاره ملک دسترسی محله مورد نظر به مراکز خدمات درمانی، مدارس و فروشگاهها را مورد بررسی قرار دهید.
  • در مورد سیستم حمل و نقل عمومی(ایستگاههای مترو، اتوبوس و تاکسی) و اجاره خودرو در استانبول تحقیق کنید تا برای رفت و آمد مشکلی نداشته باشید.

اجاره خانه در شهر استانبول

پرسشهای متداول


آیا با اجاره ملک در شهر استانبول میتوان برای دریافت شهروندی ترکیه اقدام کرد؟

خیر، با اجاره ملک در ترکیه تنها میتوان برای دریافت اقامت کوتاه‌مدت ترکیه اقدام کرد که قابل تمدید هم نمیباشد.

محدودیت‌های اجاره ملک برای شهروندان خارجی در شهر استانبول کدامند؟

تنها محدودیتی که برای اجاره ملک در شهر استانبول دارید، این است که با اجاره خانه در مناطق فاتیح و اسنیورت نمیتوان برای دریافت اقامت اقدام کرد.

در بخش اروپایی استانبول، کدام مناطق برای اجاره خانه بهترند؟

منطقه بشیکتاش و شیشلی از بهترین مناطق شهر استانبول برای اجاره خانه میباشند.

برای اجاره خانه در شهر استانبول چقدر پول لازم است؟

به منظور اجاره خانه در شهر استانبول، حداقل 2000 لیر بابت اجاره خانه، معادل با همین مبلغ بعنوان دپوزیت و 12 درصد مبلغ اجاره را باید بابت کمیسیون املاک در نظر بگیرید.