اقامت پرتغال با 6روش سریع [شرایط و قوانین]

مهاجرت به کشور پرتغال
فهرست مطالب

ممکن است بخوانید

شهروندان خارجی که قصد دارند برای کار، تحصیل و … به کشور پرتغال مهاجرت کنند، باید برای دریافت مجوز اقامت پرتغال اقدام کنند. این افراد پس از سفر به کشور پرتغال 4 ماه فرصت دارند تا برای دریافت مجوز اقامت پرتغال در مرکز ارائه خدمات به اتباع خارجی و مرزهای پرتغال (Serviços de Estrangeiros e Fronteiras(SEF)) ثبت نام کنند.

 

گونش اینوست با سابقه‌ای درخشان در امر مهاجرت، کل فرایند دریافت اقامت شما را برعهده می‌گیرد. ما در گونش اینوست با فراهم آوردن کادری مجرب و قابل اعتماد پروسه دریافت اقامت و شهروندی را برای شما تسهیل کرده‌ایم. به منظور دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید. مشاوران ما با ارزیابی شرایط شما بهترین گزینه را به شما پیشنهاد خواهند داد.

مجوز اقامت پرتغال


مجوز اقامت پرتغال

مجوز اقامت پرتغال، در واقع مجوزی است که با استفاده از آن شهروندان خارجی می‌توانند در این کشور به طور قانونی زندگی کنند و مشغول به کار شوند.

مجوز اقامت موقت و دائم پرتغال

مجوز اقامتی اعطا شده به شهروندان خارجی موقتی می‌باشد، به این معنا که مجوز اقامت دریافتی یک سال اعتبار داشته و هرسال می‌توان برای تمدید آن اقدام کرد. دارندگان مجوز اقامت موقت پرتغال می‌توانند، درصورتیکه حداقل برای مدت 5 سال در این کشور زندگی کرده باشند، برای دریافت مجوز اقامت دائمی اقدام کنند.

مجوز اقامت دائمی پرتغال برای افرادی مناسب است که قصد دارند برای همیشه در پرتغال بمانند. درصورتیکه قصد ندارید برای همیشه در این کشور زندگی کنید، نیازی به دریافت اقامت دائم نیست و می‌توانید هربار مجوز اقامت موقتتان را تمدید کنید.

مزایای زندگی در پرتغال


مجوز اقامت پرتغال

  • استانداردهای بالای زندگی
  • هزینه نسبتا پایین زندگی
  • امکان سفر به کشورهای اتحادیه اروپا و حوزه شنگن بدون نیاز به ویزا
  • امکان کار در پرتغال
  • تحصیل در دانشگاه‌های پرتغال
  • استفاده از خدمات درمانی پرتغال
  • مزایای استفاده از بیمه بیکاری
  • دریافت اقامت برای اعضای خانواده متقاضی
  • دریافت شهروندی پرتغال

معایب زندگی در پرتغال


  • لزوم آشنایی با زبان پرتغالی
  • عدم نیاز پرتغال به نیروی کار

مدارک مورد نیاز برای دریافت اقامت پرتغال


هنگامیکه برای دریافت اقامت پرتغال اقدام می‌کنید، ارائه مدارک زیر الزامیست.

  • پاسپورت معتبر
  • دو قطعه عکس جدید
  • فرم درخواست
  • ویزای معتبر(باید به هنگام درخواست اقامت 4-3 ماه اعتبار داشته باشد)
  • گواهی تمکن مالی
  • گواهی محل سکونت
  • بیمه معتبر یا مدرکی مبنی بر اینکه شخص متقاضی تحت پوشش خدمات سلامتی پرتغال است
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • رضایت‌نامه والدین(در صورت نیاز)
  • قرارداد کاری(اقامت‌های کاری)
  • نامه پذیرش تحصیلی(اقامت‌های تحصیلی)
  • هزینه‌های پرداختی شهریه دانشگاه(اقامت‌های تحصیلی)

در نظر داشته باشید مدارک شما باید به زبان انگلیسی یا پرتغالی ترجمه شوند و برخی از آنها نیز ممکن است به تاییدات قانونی نیاز داشته باشند.

 

انواع روش‌های دریافت اقامت پرتغال


انواع روش‌های دریافت اقامت پرتغال

در ادامه مطلب انواع روش‌های دریافت اقامت پرتغال آورده شده است:

  • اقامت پرتغال از طریق کار
  • اقامت پرتغال از طریق تحصیل
  • اقامت پرتغال از طریق سرمایه‌گذاری
  • اقامت پرتغال از طریق بازنشستگی
  • اقامت پرتغال از طریق ازدواج
  • اقامت پرتغال از طریق تولد 

اقامت پرتغال از طریق کار 

اقامت پرتغال از طریق کار

درصورتیکه مهارت خاصی دارید و قصد دارید در کشور پرتغال کار کنید، می‌توانید برای دریافت مجوز اقامت کاری اقدام کنید. در نظر داشته باشید برای دریافت مجوز اقامت از این طریق، موقعیت شغلی مورد نظرتان نباید در ماه گذشته از طرف شهروندان اتحادیه اروپا متقاضی داشته باشد. درواقع شهرواندن اتحادیه اروپا برای تصدی موقعیت شغلی نسبت به شما ارجحیت دارند و کارفرما موظف است اول ایشان را استخدام کند و بعد شهروندان خارجی.

برای اقدام از این طریق باید از طرف کارفرمای پرتغالی پیشنهاد شغلی ( جاب آفر ) داشته باشید. درصورتیکه از این طریق موفق به دریافت اقامت پرتغال شدید، ظرف مدت چند سال می‌توانید برای دریافت اقامت دائم پرتغال اقدام کنید.

به منظور دریافت مجوز اقامت از طریق کار، باید اول کارفرما در پرتغال برای استخدام شما درخواست مجوز کار بدهد. سپس شما می‌توانید به سفارت پرتغال در کشور اقامتتان مراجعه و برای دریافت ویزا اقدام کنید.

پس از دریافت ویزا، باید به پرتغال سفر کنید و در آنجا با مراجعه به مرکز ارائه خدمات به اتباع خارجی و مرزهای پرتغال (Serviços de Estrangeiros e Fronteiras (SEF)) برای دریافت مجوز اقامت درخواست دهید. در نوبت اول مجوز اقامت یکساله به شما اعطا می‌گردد و براساس شرایط قرارداد کاریتان این مجوز قابل تمدید خواهد بود.

اقامت پرتغال از طریق تحصیل

اقامت پرتغال از طریق تحصیل

یکی دیگر از روش‌های دریافت اقامت پرتغال، اقامت تحصیلی است. شهروندان خارجی می‌توانند از دانشگاه‌های معتبر پرتغال پذیرش تحصیلی بگیرند و با هزینه نسبتا معقولی در این دانشگاه‌‌ها مشغول به تحصیل شوند. در نظر داشته باشید امکان تحصیل هم به زبان پرتغالی و هم به زبان انگلیسی وجود دارد. از برترین دانشگاه‌های پرتغال می‌توان به دانشگاه پورتو و لیسبون اشاره کرد.

مجوز اقامت تحصیلی پرتغال به آن دسته از دانشجویان بین‌المللی خارج از اتحادیه اروپا که موفق به دریافت پذیرش از دانشگاه‌های پرتغال شده‌اند، اعطا می‌گردد. اعتبار مجوز اقامت تحصیلی پرتغال یکساله بوده و هرساله می‌توان برای تمدید آن اقدام کرد.

تحصیل در پرتغال، شانس شما را برای پیدا کردن کار افزایش می‌دهد؛ با پیدا کردن کار می‌توانید اقامت کاری بگیرید و بعد از مدتی برای دریافت شهروندی پرتغال اقدام کنید. درصورتیکه قصد داشته باشید پس از پایان تحصیلات در پرتغال بمانید، باید بعد از پیدا کردن کار نوع اقامتتان را تغییر دهید و برای دریافت اقامت کاری اقدام کنید.

اقامت پرتغال از طریق ازدواج

 

اقامت پرتغال از طریق ازدواج

یکی دیگر ار راه‌های دریافت اقامت پرتغال، ازدواج با شهروندان پرتغال می‌باشد، بدین‌ترتیب پس از 3 سال می‌توانید برای دریافت اقامت دائم پرتغال اقدام کنید. در نظر داشته باشید به این منظور باید حتما ازدواجتان به طور قانونی در خاک پرتغال ثبت شود. حتی اگر در خارج از پرتغال ازدواج کردید، باید پس از ورود به خاک پرتغال برای ثبت ازدواج اقدام نمایید.

 

به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دریافت اقامت پرتغال از این طریق، لطفا مقاله اقامت پرتغال از طریق ازدواج را مطالعه کنید.

اقامت پرتغال از طریق تولد

اقامت پرتغال از طریق تولد

کشورهای مختلف به منظور تعیین تابعیت  نوزادی که در خاکشان متولد گردد، از اصل خاک و یا خون تبعیت می‌کنند. طبق اصل خاک، تابعیت شخص از طریق محل تولد او تعیین می‌گردد. بعنوان مثال نوزادی که در خاک کانادا متولد شود، فارغ از اینکه والدینش حق شهروندی کانادا را داشته باشند یا خیر، شهروند کانادا خواهد بود.

برخلاف اصل خاک، در کشورهایی که از اصل خون پیروی می‌کنند، تنها تولد شخص در خاک کشور برای دریافت شهروندی کفایت نمی‌کند؛ بلکه باید یکی از والدینش شهروند آن کشور باشند. کشور پرتغال از اصل خون پیروی می‌کند. بنابراین نوزادی که در خاک پرتغال متولد گردد، تنها درصورتی شهروند پرتغال خواهد بود که یکی از والدینش شهروند پرتغال باشند.

 

به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دریافت اقامت پرتغال از طریق تولد، لطفا مقاله دریافت تابعیت پرتغال از طریق تولد را مطالعه کنید.


اقامت پرتغال از طریق سرمایه‌گذاری

اقامت پرتغال از طریق سرمایه‌گذاری

برنامه اقامت از طریق سرمایه‌گذاری در پرتغال که به نام “ویزای طلایی پرتغال” معروف است، روشی است که با استفاده از آن می‌توانید برای دریافت اقامت پرتغال اقدام کنید. میزان سرمایه مورد نیاز در این روش بسته به نوع سرمایه‌گذاری متفاوت می‌باشد.

درصورتیکه شرایط لازم را برای دریافت ویزای طلایی پرتغال داشته باشید، مجوز اقامت به شما اعطا می‌گردد که در نوبت اول یک سال اعتبار خواهد داشت. بعد از پایان یک سال می‌توانید اقامتتان را تمدید کنید. این بار مجوز اقامت با اعتبار دو سال به شما تعلق خواهد گرفت. یکبار دیگر هم به همین ترتیب برای تمدید اقامت اقدام می‌کنید و نهایتا پس از 5 سال می‌توانید برای دریافت شهروندی پرتغال اقدام کنید.

مزایای دریافت ویزای طلایی پرتغال

از مزایای دریافت ویزای طلایی پرتغال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • با استفاده از این مجوز اقامت می‌توانید بدون نیاز به ویزا به کشورهای حوزه شنگن سفر کنید.
  • با استفاده از این مجوز اقامت، حق کار و تحصیل در کشور پرتغال را خواهید داشت.
  • در طول این 5 سال تا دریافت اقامت دائم، سالانه تنها برای مدت 7 روز ملزم هستید که در خاک پرتغال حضور داشته باشید.
  • از طریق این روش اقامت و پاسپورت پرتغال به خانواده شخص متقاضی ( همسر و فرزندان کمتر از 18 سال ) نیز تعلق می‌گیرد.
  • فرزندان شخص سرمایه‌گذار می‌توانند به صورت رایگان در مدارس پرتغال تحصیل کنند.
  • امکان سرمایه‌گذاری بدون نیاز به مدرک زبان، سابقه کاری و تحصیلات آکادمیک.

انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در پرتغال عبارتند از:‌

خرید ملک

درواقع بهترین روش برای دریافت اقامت پرتغال، خرید ملک در این کشور می‌باشد. با خرید ملک در پرتغال، علاوه‌بر سرمایه‌گذاری در محیطی با سود معقول میتوانید برای دریافت اقامت دائم پرتغال اقدام کنید. درصورتیکه قصد دارید از این طریق اقدام کنید، باید یکی از روش‌های زیر را برای دریافت ویزای طلایی پرتغال انتخاب کنید.

  • خرید ملک به ارزش 500,000 یورو
  • خرید املاکی با قدمت بیش از 30 سال، به ارزش 350,000 یورو و بازسازی آنها
  • خرید املاک قدیمی یا در حال ساخت به ارزش 280,000 یورو در مناطق کم جمعیت پرتغال.
ثبت شرکت و کارآفرینی

 یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری در پرتغال ثبت شرکت می‌باشد. به منظور ثبت شرکت باید در قدم اول یک بیزنس پلن تهیه کنید، که در آن جزئیات سرمایه‌گذاری به طور کامل آورده شده باشد. درصورتیکه قصد دارید از این طریق اقدام کنید، باید یکی از روش‌های زیر را انتخاب کنید.

  • شهروندان خارجی با ثبت شرکت و استخدام 10 نفر از شهروندان پرتغال می توانند برای دریافت اقامت این کشور اقدام کنند. در نظر داشته باشد درصورتیکه قصد دارید از این طریق اقدام کنید، باید کل شرکت به نام شما باشد.
  • شهروندان خارجی می‌توانند با سرمایه‌ای به میزان 350,000 یورو با سرمایه‌گذاران پرتغالی شراکت کنند و از این طریق برای دریافت اقامت اقدام کنند. در نظر داشته باشید این سرمایه‌گذاری باید منجر به ایجاد شغل تمام وقت برای 5 شهروند پرتغالی و برای مدت حداقل 3 سال گردد.
خرید سهام و اوراق قرضه دولتی

با خرید سهام شرکت‌ها در پرتغال به ارزش حداقل 1 میلیون یورو می‌توانید برای دریافت اقامت پرتغال اقدام کنید. 

سپرده‌گذاری بانکی

با افتتاح حساب در پرتغال و سپرده گذاری به ارزش 1 میلیون یورو می‌توانید برای دریافت اقامت پرتغال اقدام کنید.

سرمایه‌گذاری در حوزه علم و فناوری

انتقال سرمایه نقدی به ارزش حداقل 350,000 یورو به منظور سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های پژوهشی در موسسات تحقیقاتی

سرمایه‌گذاری در حوزه میراث فرهنگی

انتقال سرمایه نقدی به ارزش حداقل 250,000 یورو به منظور حفظ منابع فرهنگی و هنری

اقامت پرتغال از طریق تمکن مالی یا اقامت برای دوران بازنشستگی (ویزای D7)


اقامت پرتغال از طریق تمکن مالی یا اقامت برای دوران بازنشستگی(ویزای D7)

یکی دیگر از روش‌های دریافت اقامت پرتغال، اثبات تمکن مالی است. در این روش شخص متقاضی با اثبات داشتن تمکن مالی برای تامین هزینه‌ها، برای دریافت ویزای پرتغال اقدام می‌کند. در این روش نیز در دوره اول اقامت یکساله به شما اعطا می‌گردد. پس از پایان یکسال، می‌توانید برای تمدید اقامت پرتغال برای 2 سال اقدام کنید. در مرحله بعد نیز به همین ترتیب مجوز اقامتتان را تمدید کرده و نهایتا بعد از 5 سال مجاز خواهید بود برای دریافت اقامت دائم پرتغال اقدام نمایید.

اعتبار مجوز اقامت پرتغال چقدر است؟


در اولین دوره، اعتبار مجوز اقامت پرتغال یکساله می‌باشد و شما ملزم خواهید بود هرسال اقامتتان را تمدید کنید. بعد از پایان یکسال مجوز اقامت با اعتبار 2 سال به شما تعلق خواهد گرفت. لازم به ذکر است بعد از گذشت 5 سال اقامت موقت، اقامت دائمی به متقاضیان اعطا می‌گردد.

اقامت‌های تحصیلی در طول زمان تحصیل اعتبار خواهند داشت، البته این مجوز نیز هرساله باید تمدید گردد. در نظر داشته باشید که مجوز اقامت تحصیلی قابلیت تبدیل به اقامت دائم را نخواهد داشت. افرادی که در کشور پرتغال تحصیل می‌کنند، بعد از پایان دوران تحصیلشان می‌توانند برای پیدا کردن کار اقدام کنند و نوع اقامتشان را به اقامت کاری تبدیل کنند.

درخواست شهروندی پرتغال


بعد از 5 سال زندگی در پرتغال با استفاده از اقامت موقت، می‌توانید برای دریافت اقامت دائم پرتغال اقدام کنید. همچنین بعد از یک یا دوسال مجاز خواهید بود برای دریافت شهروندی این کشور اقدام کنید.

هزینه دریافت اقامت پرتغال چقدر است؟


هزینه دریافت اقامت پرتغال بسته به روشی که از طریق آن اقدام می‌کنید متفاوت می‌باشد. این هزینه شامل مواردی نظیر هزینه تشکیل پرونده، ترجمه و تایید مدارک، هزینه‌های مربوط به سرمایه‌گذاری مانند خرید ملک و غیره و افتتاح حساب بانکی می‌باشد. البته باید مبلغی را هم برای تمدید مجوز اقامت در نظر بگیرید، این مبلغ بسته به نوع اقامتتان متفاوت خواهد بود.

درصورتیکه در تامین منابع مالی با محدودیت مواجه هستید، بهتر از طریق پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های پرتغال و دریافت بورسیه و همچنین پیدا کردن کار در کشور پرتغال اقدام کنید. در غیر اینصورت، یکی از آسان‌ترین روش‌های دریافت اقامت پرتغال خرید ملک می‌باشد.

پرسش‌های متداول


حداقل سرمایه مورد نیاز برای دریافت اقامت پرتغال چقدر است؟

با حداقل سرمایه 280,000 یورو که درمقایسه با سایر کشورها در اروپا نسبتا مناسب است، می‌توانید برای سرمایه‌گذاری و دریافت اقامت پرتغال اقدام کنید.

آیا خدمات درمانی در کشور پرتغال رایگان است؟ 

خدمات درمانی پرتغال برای برای افراد کمتر از 18 سال و بیشتر از 65 سال رایگان می‌باشد.

آیا می‌توان از طریق سرمایه‌گذاری برای دریافت حق شهروندی پرتغال اقدام کرد؟

خیر، برای دریافت شهروندی پرتغال، باید اول برای دریافت اقامت موقت از طریق سرمایه‌گذاری اقدام کنید. بدین‌ترتیب که با خرید ملک، کارآفرینی و یا سپرده‌گذاری در بانک‌های پرتغال طبق شرایط تعیین شده برای دریافت اقامت موقت اقدام می‌کنید و پس از گذشت 5 سال مجاز خواهید بود برای دریافت حق شهروندی اقدام کنید.