تحصیل در ترکیه بررسی شرایط و هزینه‌ها

دانشجویان ایرانی،در ترکیه
فهرست مطالب

ممکن است بخوانید

خرید ملک در پرتغال

خرید ملک در پرتغال

یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در پرتغال، خرید ملک می‌باشد. با خرید ملک در این کشور، علاوه‌بر حفظ ارزش سرمایه می‌توانید برای دریافت اقامت و

مطالعه »

در سال‌های اخیر بسیاری از دانشجویان ایرانی، ترکیه را برای تحصیل انتخاب می‌کنند. دانشگاه‌های ترکیه در سطح جهانی از اعتبار خوبی برخوردار بوده و دوره‌های متعددی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌دهند.

سیستم آموزشی ترکیه براساس استانداردهای سیستم آموزشی اروپایی طرح‌ریزی شده است و بسیاری از فارغ‌التحصیلان مقطع لیسانس در این کشور می‌توانند برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه‌های اروپایی درخواست پذیرش کنند.

هرساله دولت ترکیه در اکثر دوره‌های تحصیلی ارائه شده، ظرفیتی را مخصوص دانشجویان خارجی در نظر می‌گیرد. متقاضیان ایرانی نیز برای تحصیل در این دوره‌ها اپلای کرده و شانس خود را برای شرکت در این دوره‌ها امتحان می‌کنند. در نظر داشته باشید که ظرفیت پذیرش در این دانشگاه‌ها محدود بوده و رقابت تنگاتنگی بین متقاضیان وجود دارد.

دانشجویان ایرانی برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه باید در آزمون یوس(آزمون دانشجویان خارجی) شرکت کنند.

شرایط تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه


شرایط تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه

به منظور ادامه تحصیل در ترکیه می‌توانید برای دانشگاه‌های دولتی و یا خصوصی ترکیه اقدام کنید، اما باید در نظر داشته باشید که شرایط تحصیل و مهلت درخواست در دانشگاه‌های مختلف، متفاوت می‌باشد. در ادامه مطلب مدارک مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه در مقاطع مختلف تحصیلی آورده شده است.

تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی 

برای درخواست تحصیل در دوره لیسانس، داشتن مدرک دیپلم الزامیست. مدارک مورد نیاز برای پذیرش در این مقطع عبارتند از:

  • فرم تکمیل‌شده درخواست
  • دیپلم
  • ریز نمرات دوران دبیرستان
  • مدرک زبان انگلیسی معتبر(نظیر تافل)
  • پاسپورت معتبر
  • انگیزه‌نامه(در صورت نیاز)
  • رسید پرداخت هزینه‌ درخواست
  • گواهی تمکن مالی

تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد 

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه، داشتن مدرک دوره لیسانس الزامیست. مدارک مورد نیاز برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد عبارتند از:

  • فرم تکمیل‌شده درخواست
  • مدرک لیسانس
  • ریز نمرات دوره لیسانس
  • مدرک زبان انگلیسی معتبر(نظیر تافل)
  • مدرک آزمون GRE یا GMAT
  • توصیه نامه(در صورت نیاز)
  • رزومه(در صورت نیاز)
  • انگیزه نامه(در صورت نیاز)
  • گواهی تمکن مالی

تحصیل در ترکیه در مقطع دکتری

تحصیل در ترکیه در مقطع دکتری

شرایط جذب دانشجوی دکتری در رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف ترکیه، متفاوت می‌باشد. به منظور دریافت اطلاعات بیشتر باید با واحد بین‌الملل دانشگاه مورد نظر در تماس باشید. پذیرش دانشجو در مقطع دکتری بسیار رقابتی بوده و تنها متقاضیانی این شانس را خواهند داشت که به لحاظ سوابق آکادمیک و پژوهشی عملکردی عالی در مقاطع قبلی داشته باشد. مدارک مورد نیاز برای پذیرش در مقطع دکتری عبارتند از:

  • مدرک دوره کارشناسی ارشد در رشته مرتبط با نمرات خوب
  • پروپوزال پژوهشی مرتبط
  • توصیه نامه
  • مدارک مربوط به آزمون‌های GMAT (با حداقل نمره 500) و GRE (با حداقل نمره 685)
  • مدرک آزمون‌های مهارت در زبان انگلیسی نظیر تافل یا آیلتس
  • سند ازدواج و مدارک مربوط به همسر برای افراد متاهل

 

در نظر داشته باشید، پس از پذیرش دانشجو یک قرار ملاقات به منظور ارزیابی دانشجو ترتیب داده می‌شود که در آن جلسه سوالاتی از متقاضی درخصوص میزان مهارت‌ها و انگیزه تحصیلی پرسیده می‌شود.


مهلت درخواست
 

مهلت درخواست در دانشگاه‌های مختلف، متفاوت می‌باشد. اطلاعات لازم دراین خصوص را می‌توانید در وبسایت دانشگاه مطالعه کنید. در نظر داشته باشید، معمولا برای برنامه‌های تحصیلات تکمیلی دو مهلت درخواست وجود دارد.

  • مهلت درخواست ترم پاییز که آخر ماه می می‌باشد.
  • مهلت درخواست ترم بهار که آخر دسامبر می‌باشد.

متقاضیان مقطع لیسانس باید تا اواسط آگوست برای دریافت پذیرش و یا رد درخواست منتظر بمانند. این در حالیست که نتایج پذیرش برای متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری اواسط سپتامبر اعلام می‌شود.

 برای دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های ترکیه چگونه اقدام کنم؟


برای دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های ترکیه چگونه اقدام کنم

قدم اول: انتخاب رشته تحصیلی  

درصورتیکه قصد تحصیل در ترکیه را دارید، باید اطلاعات کافی درخصوص صفر تا صد تحصیل در ترکیه داشته باشید. دانشگاه‌های ترکیه بیش از 640 برنامه تحصیلی به دانشجویان ارائه می‌دهند. در قدم اول باید باتوجه به گرایش تحصیلی، رشته و دپارتمان مورد علاقه‌تان را پیدا کنید و در مورد دوره‌های ارائه شده، تحقیقات لازم را انجام دهید. تحصیل در ترکیه چگونه است؟ رشته تحصیلی مورد علاقه شما در کدام دانشگاه‌های ترکیه ارائه می‌شود؟ دوره تحصیلی رشته مورد نظر شما چند ساله است؟ تحصیل در ترکیه چقدر هزینه دارد؟‌ شرایط بازارکار و استخدام در رشته مورد نظر شما به چه صورت است؟

قدم دوم: انتخاب دانشگاه مناسب

در این مرحله با بررسی رنکینگ دانشگاه‌های ترکیه براساس رتبه‌بندی QS، می‌توانید فهرستی از معتبرترین دانشگاه‌های ترکیه تهیه کنید. در نظر داشته باشید، درصورتیکه قصد دارید برای تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی اقدام کنید، باید دانشگاه‌هایی را انتخاب کنید که زبان تدریس در آنها، زبان انگلیسی می‌باشد. همچنین لازم است اطلاعاتی در مورد شهریه مقاطع مختلف، بورسیه تحصیلی و شرایط کار حین تحصیل اطلاعات لازم را جمع‌آوری کنید.

 قدم سوم: درخواست  به دانشگاه مورد نظر

مهم‌ترین مرحله‌ فرایند اپلای تحصیلی، درخواست پذیرش می‌باشد. هرگونه اشتباه و نقص در درخواست ممکن است منجر به رد درخواست شود. پس از آماده کردن مدارک مورد نیاز، درخواستتان را ثبت کنید. بسته به دانشگاهی که برای تحصیل در آن اقدام می‌کنید، علاوه بر درخواست آنلاین باید مدارک لازم را از طریق پست در مهلت اعلام شده برای دانشگاه ارسال کنید. همچنین لازم به ذکر است، درصورتیکه دانشگاه آزمون ورودی دارد و یا جلسه‌ای برای مصاحبه با دانشجو در نظر می‌گیرد، دانشجو باید در زمان مقرر به ترکیه سفر کنید.

قدم چهارم: قبولی درخواست و دریافت نامه پذیرش

پس از ارسال مدارک، متقاضیان بر اساس سوابق علمی نظیر معدل(GPA) و کارهای پژوهشی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در نظر داشته باشید، به صرف دارا بودن شرایط مورد نیاز ضمانتی برای پذیرش و تحصیل در ترکیه وجود ندارد؛ چرا که ظرفیت پذیرش‌ها معمولا محدود بوده و بر اساس مقایسه‌ای که میان متقاضیان انجام می‌شود، گزینش صورت می‌گیرد.

در صورت قبولی، نامه پذیرش از طریق ایمیل به متقاضی ارسال می‌گردد. همراه داشتن این نامه به هنگام درخواست ویزا از کنسولگری ترکیه الزامیست.

قدم پنجم: برنامه‌ریزی برای زندگی در طول دوران تحصیل در ترکیه

پس از دریافت نامه پذیرش در رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظر، به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی باید به فکر یک مکان مناسب برای زندگی باشید. بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه خوابگاه دانشجویی ندارند و ممکن است مجبور شوید یک آپارتمان اجاره کنید. لازم به ذکر است داشتن بیمه درمانی معتبر در ترکیه برای تمامی دانشجویان الزامیست. به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد، مقاله بیمه درمانی در ترکیه را مطالعه کنید.

قدم ششم: اقدامات لازم قبل از پرواز

در نامه پذیرش اقدامات لازم نظیر پرداخت هزینه‌ها و درخواست ویزا از طریق کنسولگری ترکیه آورده شده است.

مدارک لازم به منظور دریافت ویزای تحصیلی ترکیه عبارتند از: نامه رسمی پذیرش،‌ پاسپورت معتبر و فرم‌های درخواست که باید در سفارت ترکیه تکمیل شوند. پس از درخواست ظرف مدت 8 هفته ویزای شما صادر خواهد شد.

بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای دانشجویان بین‌المللی


بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای دانشجویان بین‌المللی

1.دانشگاه بغازیچی (Bogazici University)

این دانشگاه در شهر استانبول واقع شده است و یکی از مهم‌ترین مراکز تحقیقاتی کشور ترکیه می‌باشد. رشته‌های تحصیلی متعددی به زبان انگلیسی در این دانشگاه ارائه می‌شوند. طبق رتبه‌بندی QS دانشگاه بغازیچی در جایگاه 700-651 قرار گرفته است.

2.دانشگاه فنی خاورمیانه (Middle East Technical University)

این دانشگاه در شهر آنکارا واقع شده است. دانشگاه فنی خاورمیانه به لحاظ کیفیت آموزشی در سطح خوبی قرار گرفته و هرساله افراد زیادی برای تحصیل در رشته‌های مهندسی و علوم انسانی در این دانشگاه درخواست می‌دهند که تنها تعداد کمی از آنها پذیرفته می‌شوند. دوره‌های ارائه شده در این دانشگاه به زبان ترکی و انگلیسی تدریس می‌شوند. دانشگاه فنی خاورمیانه طبق رتبه‌بندی QS در جایگاه 650-601 قرار گرفته است.

3.دانشگاه بیلکنت (Bilkent University)

درصورتیکه قصد دارید برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه اقدام کنید، دانشگاه بیلکنت از معتبرترین دانشگاه‌های خصوصی ترکیه می‌باشد که در شهر آنکارا واقع شده است. زبان تحصیلی این دانشگاه، زبان انگلیسی بوده و به همین دلیل گزینه جذابی برای بسیاری از دانشجویان بین‌المللی می‌باشد. دانشگاه بیلکنت طبق رتبه‌بندی QS در جایگاه 560-551 قرار گرفته است.

4.دانشگاه آنکارا (Ankara University)

این دانشگاه نیز از معتبرترین دانشگاه‌های ترکیه می‌باشد که در شهر آنکارا واقع شده است. وجود دانشکده‌های مختلف و رشته‌های تحصیلی متنوع، این دانشگاه را به یکی از مقاصد جذاب برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل کرده است. در نظر داشته باشید، دانشگاه آنکارا از دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت می‌باشد.

5.دانشگاه استانبول (Istanbul University)

دانشگاه استانبول

دانشگاه استانبول، واقع شده در شهر استانبول، یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ترکیه می‌باشد که دانشجویان ایرانی برای تحصیل در ترکیه در دانشگاه‌های دولتی برای آن اپلای می‌کنند. این دانشگاه برنامه‌های متنوعی را در زمینه فیزیک، پزشکی، ریاضیات، نجوم و … به دانشجویان ارائه می‌کند. لازم است بدانید، دانشگاه استانبول به لحاظ کیفیت آموزش و ارائه دوره‌های بروز نظیر فیزیک کاربردی و علوم مدرن در سطح خوبی قرار گرفته است و دانشجویان خارجی زیادی برای تحصیل در آن اقدام می‌کنند. دانشگاه استانبول طبق رتبه‌بندی QS در جایگاه 1000-801 قرار گرفته است.

6. دانشگاه کوچ (Koc University)

دانشگاه کوچ از معتبرترین دانشگاه‌های خصوصی ترکیه می‌باشد که در شهر استانبول واقع شده است. براساس رتبه‌بندی جهانی QS ، این دانشگاه رتبه 465 را کسب کرده و یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای دانشجویان بین‌المللی می‌باشد. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای تحصیل در حوزه‌های حقوق،‌ علوم پزشکی، مهندسی و … در این دانشگاه درخواست بدهند.

7.دانشگاه فنی ییلدیز (Yildiz Teknik University)

دانشگاه فنی ییلدیز از بهترین دانشگاه‌های فنی ترکیه می‌باشد که در شهر استانبول واقع شده است. دانشگاه فنی ییلدیز هرساله برای پذیرش دانشجویان خارجی در مقطع کارشناسی آزمون یوس و در مقطع کارشناسی ارشد آزمون آلس برگزار میکند. دانشجویان با کسب حد نصاب قبولی می توانند در مقاطع مختلف در این دانشگاه تحصیل کنند.

8.انستیتوی فناوری‌های پیشرفته ازمیر (Izmir Yuksek Teknoloji Enstitusu)

انستیتوی فناوری های پیشرفته ازمیر نیز از معتبرترین دانشگاه‌های دولتی ترکیه می‌باشد. دوره‌های ارائه شده در این دانشگاه به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. این دانشگاه که به اختصار İYTE خوانده می شود، در سطح بین المللی با نام IZTECH شناخته می شود.

9.دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University)

یکی دیگر از معتبرترین دانشگاه‌های ترکیه برای دانشجویان بین‌المللی دانشگاه حاجت تپه می‌باشد که در شهر آنکارا واقع شده است. این دانشگاه طبق رتبه‌بندی جهانی QS در جایگاه 1000-801 قرار گرفته است.

10.دانشگاه فنی استانبول (Istanbul Technical University)

این دانشگاه در شهر استانبول واقع شده و دوره‌های متنوعی را در حوزه علوم اجتماعی و مهندسی برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته است. این دانشگاه طبق رتبه‌بندی جهانی QS در جایگاه 800-751 قرار دارد.

 هزینه تحصیل و زندگی در ترکیه


هزینه تحصیل و زندگی در ترکیه

هزینه تحصیل در ترکیه، بسته به شهر و دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارید متفاوت می‌باشد. معمولا دوره‌هایی که به زبان ترکی ارائه می‌شوند، در مقایسه با دوره‌های انگلیسی ارزان‌تر هستند. درصورتیکه به زبان ترکی مسلط هستید، می‌توانید برای تحصیل در ترکیه به زبان ترکی اقدام کنید. همچنین دروه‌های ارائه شده در دانشگاه‌های دولتی نیز در مقایسه با دانشگاه‌های خصوصی هزینه کمتری دارند. به طور متوسط برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی باید چیزی حدود 1600 تا 9000 لیر سالانه در نظر بگیرید. این درحالیست که هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی سالانه چیزی حدود 110000 لیر می‌باشد.

در نظر داشته باشید بورسیه‌های تحصیلی متنوعی برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته می‌شود که معمولا هزینه شهریه، کمک هزینه ماهانه و بیمه درمانی را پوشش می‌دهد. در ادامه مطلب هزینه تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه به تفکیک مقطع تحصیلی آورده شده است.

دوره کارشناسی به زبان انگلیسی: 1,500-450 دلار(برای یک سال تحصیلی)

دوره کارشناسی به زبان ترکی: 750-240 دلار(برای یک سال تحصیلی)

دوره کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی: 900-600 دلار(برای یک سال تحصیلی)

دوره کارشناسی ارشد به زبان ترکی: 600-300 دلار(برای یک سال تحصیلی)

پرسش‌های متداول


هزینه زندگی نیز بسته به شهری که در آن زندگی می‌کنید، متفاوت است. مسلما برای زندگی در شهرهای بزرگ ترکیه نظیر استانبول باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. به طور متوسط، هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه چیزی حدود 2,000 تا 2,700 لیر ماهانه می‌باشد که شامل هزینه اجاره محل سکونت، خورد وخوراک و هزینه رفت و آمد می‌باشد. همچنین برای هر ترم تحصیلی باید مبلغی حدود 500 تا 800 لیر برای هزینه‌های ثبت نام و خرید کتاب در نظر بگیرید. مورد دیگری که باید آن را در لیست هزینه‌ها در نظر بگیرید، هزینه بیمه دولتی(SGK) است.

مدارک لازم برای تحصیل در مقطع دکتری در ترکیه کدامند؟

مدرک دوره کارشناسی ارشد، مدرک قبولی در آزمون GMAT، GRE و IELTS

مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه کدامند؟

مدارک لازم به منظور دریافت ویزای تحصیلی ترکیه عبارتند از: نامه رسمی پذیرش،‌ پاسپورت معتبر و فرم‌های درخواست که باید در سفارت ترکیه تکمیل شوند.

آیا دانشجویان بین‌المللی می‌توانند در حین تحصیل در ترکیه کار کنند؟

دانشجویان خارجی در ترکیه پس از دریافت مجوز اقامت می‌توانند به صورت قانونی در این کشور کار کنند. دانشجویان مقطع لیسانس پس از گذشت یک سال از تحصیلشان، می‌توانند در ترکیه کار کنند.

آیا دانشجویان خارجی بعد از دوران تحصیل می‌توانند در ترکیه بمانند؟

خیر. با پایان یافتن اعتبار مجوز اقامت دانشجویی، باید برای نوع دیگری از اقامت اقدام کنید. به عنوان مثال می‌توانید برای دریافت مجوز کار در ترکیه اقدام کرده و از همین طریق در ترکیه بمانید.

شرط سنی برای متقاضیان تحصیل در ترکیه و گرفتن بورسیه تحصیلی چیست؟

متقاضیان تحصیل در ترکیه که قصد دارند برای دریافت بورسیه تحصیلی اقدام کنند، در مقطع کارشناسی حداکثر 20 سال، در مقطع کارشناسی ارشد حداکثر 29 سال و در مقطع دکتری باید حداکثر 34 سال سن داشته باشند.