دریافت اقامت ترکیه برای افراد زیر 18 سال: شرایط و انواع روش‌ها

فهرست مطالب

ممکن است بخوانید

راهنمای خرید ملک در ترکیه 2023

 خرید ملک در ترکیه یکی از آسان ترین روشها برای دریافت اقامت ترکیه می‌باشد. طبق قوانین جدید، شهروندان خارجی می‌توانند با خرید ملک به ارزش

مطالعه »

شهروندان خارجی کمتر از 18 سال برای اقامت قانونی در کشور ترکیه، باید مجوز اقامت و کیملیک کارت(کارت مجوز اقامت) داشته باشند. برخی از خانواده‌های ایرانی ترجیح می‌دهند فرزندانشان قبل از سن 18 سالگی به ترکیه مهاجرت کنند، بدین‌ترتیب مشکلی درخصوص سربازی و کارت پایان خدمت نخواهند داشت؛ علاوه‌براین می‌توانند در بهترین مدارس ترکیه تحصیل کنند و در نتیجه موقعیت‌های بهتری برای ادامه تحصیل داشته باشند.

یکی از آسان‌ترین و کم‌ریسک‌ترین روش‌ها برای دریافت مجوز اقامت ترکیه، خرید ملک در کشور ترکیه می‌باشد. شما با خرید یک ملک به ارزش 250000 دلار در کشور ترکیه می‌توانید بلافاصله برای دریافت حق شهروندی و پاسپورت خود و خانواده‌تان اقدام کنید. بدین‌ترتیب فرزندانتان اجازه تحصیل خواهند داشت و از کلیه حقوق شهروندی ترکیه بهره‌مند خواهید بود.

مجموعه گونش‌اینوست با فراهم آوردن کادری مجرب از مشاوران متخصص در حوزه مهاجرت، کل فرآیند خرید ملک، دریافت اقامت و شهروندی شما را برعهده خواهند گرفت. به منظور دریافت اطلاعات لازم و ارزیابی شرایطتان همین حالا با ما تماس بگیرید، مشاوران ما آماده پاسخگویی می‌باشند.

قوانین مربوط به مهاجرت افراد زیر 18 سال به ترکیه


 

قوانین مربوط به مهاجرت افراد زیر 18 سال به ترکیه

 

درصورتیکه پدر و مادر، هردو برای دریافت اقامت ترکیه اقدام کنند، تنها گواهی تولد برای دریافت مجوز اقامت کفایت می‌کند.

اگر یکی از والدین برای دریافت مجوز اقامت فرزند اقدام کند، رضایت‌نامه والدی که ایران است لازم می‌باشد. در نظر داشته باشید، این رضایت‌نامه باید در سفارت ترجمه و مهر شود.

درصورتیکه والدین متارکه کرده باشند، و حضانت فرزند به یکی از والدین تعلق گرفته باشد، به طوریکه ایشان بخواهد برای دریافت اقامت فرزندش اقدام کند، ترجمه رسمی مدارک مربوط به طلاق الزامیست.

درصورتیکه فرزند یکی از والدینش را از دست داده باشد و پدر یا مادرش بخواهد برای مجوز اقامت او اقدام کنند، ترجمه رسمی گواهی مرگ ایشان الزامیست.

مزایای مهاجرت به ترکیه قبل از 18 سالگی


 

مزایای مهاجرت به ترکیه قبل از 18 سالگی

  • تحصیل در مدارس معتبر با استانداردهای تحصیلی نسبتا بالا
  • دریافت مجوز اقامت ترکیه
  • امکان مهاجرت تحصیلی آسان به اروپا و امریکا
  • فرصت‌های مناسب شغلی پس از فارغ‌التحصیلی
  • زندگی در محیطی با استانداردهای بالا

شرایط لازم برای دریافت مجوز اقامت برای افراد زیر 18 سال


  • پذیرش در مدرسه موردنظر: بسته به اینکه قصد دارید فرزندتان را در چه مدرسه‌ای ثبت‌نام کنید، شرایط پذیرش متفاوت است. برخی مدارس آزمون ورودی دارند و برخی دیگر براساس سوابق تحصیلی دانش‌آموزان خارجی را جذب می‌کنند. زبان تدریس در برخی مدارس انگلیسی و در برخی دیگر ترکی است. بنابراین قبل از هرچیر باید بدانید آیا فرزندتان شرایط ثبت‌نام در مدرسه مورد نظر را دارد یا خیر.
  • تسلط به زبان ترکی: به منظور تحصیل در مدارس ترکیه و تعامل با دیگر بچه‌ها دانستن زبان ترکی ضروری است.
  • رزومه تحصیلی مناسب: نمرات و معدل سالهای تحصیلی قبل فرزند شما برای ثبت‌نام در بهترین مدارس ترکیه لازم است. هرچه سوابق تحصیلی و میزان توانایی‌های فرزندتان بیشتر باشد، راحت‌تر در مدارس ترکیه پذیرفته خواهد شد.
  • تمکن مالی: والدین شخص باید تتمام هزینه‌های زندگی و تحصیل فرزندشان را تا سن 18 سالگی برعهده گیرند. یکی از مدارک لازم گواهی تمکن مالی برای زندگی و تحصیل در ترکیه است.
  • معرفی کفیل در ترکیه: درصورتیکه فرزندتان را تنها به ترکیه می‌فرستید و خودتان همراهش نیستید، باید به طور قانونی یک کفیل به منظور سرپرستی فرزندتان در ترکیه معرفی نمایید.

مدارک لازم برای دریافت مجوز اقامت برای افراد زیر 18 سال


 

مدارک لازم برای دریافت مجوز اقامت برای افراد زیر 18 سال

 

  • پذیرش تحصیلی از مدرسه موردنظر
  • ریز نمرات تحصیلی سال‌های قبل همراه با ترجمه رسمی
  • تکمیل فرم راندوو
  • اصل و کپی شناسنامه و پاسپورت معتبر
  • سند ازدواج والدین(در صورت متارکه والدین، گواهی طلاق و حضانت؛ و در صورت فوت یکی از والدین ارائه گواهی فوت ایشان الزامیست)
  • مدارک مربوط به تمکن مالی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی سلامت متقاضی
  • رسید پرداخت هزینه‌های مربوط به اقامت و کیملیک کارت

روش‌های دریافت مجوز اقامت برای افراد زیر 18 سال


 

افراد زیر 18 سال به طرق مختلف می‌توانند به ترکیه مهاجرت کنند.

  • شخص به تنهایی و با هدف تحصیل در ترکیه به ترکیه مهاجرت و برای دریافت مجوز اقامت اقدام می‌کند.
  • شخص همراه با والدین به ترکیه سفر کرده و برای دریافت اقامت خانوادگی اقدام می‌کنند.
  • شخص همراه با یکی از والدین به ترکیه مهاجرت می‌کند.

دریافت مجوز اقامت از طریق اقامت خانوادگی برای افراد زیر 18 سال

 

مجوز اقامت از طریق اقامت خانوادگی برای افراد زیر 18 سال

 

مجوز اقامت خانوادگی، به خانواده فردی تعلق می‌گیرد که خود دارای اقامت ترکیه است. به موجب این مجوز، فرزندان خانواده می‌توانند در مدارس دولتی ترکیه تحصیل کنند. در نظر داشته باشید، این مجوز تا سن 18 سالگی معتبر است و بعد از آن باید برای دریافت مجوز اقامت دانشجویی اقدام کنید.

دریافت مجوز اقامت از طریق اقامت دانش‌آموزی برای افراد زیر 18 سال

 

مجوز اقامت از طریق اقامت دانش‌آموزی برای افراد زیر 18 سال

 

درصورتیکه شخصی که کمتر از 18 سال سن دارد، قصد تحصیل در مدارس ترکیه را داشته باشد و بخواهد به صورت مستقل در این کشور زندگی کند، باید ترجمه رضایت‌نامه والدینش را به هنگام دریافت مجوز اقامت همراه داشته باشد. این مجوز تا سن 18 سالگی اعتبار دارد و بعد از آن باید برای دریافت مجوز اقامت مستقل اقدام کند.

 

در نظر داشته باشید باتوجه به اینکه افراد زیر 18 سال اجازه کار در کشور ترکیه را ندارند، بسیار مهم است که به لحاظ مالی تامین باشند و اطمینان خاطر داشته باشند که در طول مدت تحصیل خانواده هزینه زندگی و تحصیل ایشان در ترکیه را تقبل می‌کند.

دریافت مجوز اقامت از طریق سرمایه‌گذاری برای افراد زیر 18 سال

شهروندان خارجی که قصد سرمایه‌گذاری در کشور ترکیه را دارند، می‌توانند از این طریق برای دریافت حق شهروندی و پاسپورت خود و خانواده‌شان(همسر و فرزندان زیر 18 سال) اقدام کنند.

به عنوان مثال، شما با سرمایه‌گذاری در بازار ملک در کشور ترکیه و خرید یک خانه به ارزش 250000 دلار، می‌توانید برای خود و خانواده‌تان حق شهروندی ترکیه را دریافت کنید. در این مورد، نیازی نیست که افراد خانواده به طور جداگانه برای دریافت اقامت اقدام کنند، بلکه درخواست والدین برای دریافت حق شهروندی کفایت می‌کند.

مراحل دریافت مجوز اقامت برای افراد زیر 18 سال


 

مراحل دریافت مجوز اقامت برای افراد زیر 18 سال

 

  1. رضایت‌نامه والدین: مهم‌ترین اصل برای دریافت مجوز اقامت افراد زیر 18 سال در ترکیه، رضایت والدین است.
  2. معادل‌سازی مدارک تحصیلی: به منظور تحصیل در مدارس ترکیه باید مدارک تحصیلی فرزندتان معادل‌سازی شود. مدارس ترکیه، باتوجه به مدارک و سوابق تحصیلی شخص، درمورد ثبت‌نام شهروندان خارجی تصمیم‌گیری می‌کنند.
  3. دریافت پذیرش از مدارس ترکیه: در این مرحله برای ثبت‌نام در مدرسه مورد نظر درخواست می‌دهید و باید پذیرش بگیرید.
  4. اخذ ویزای تحصیلی
  5. تعیین یک شخص بعنوان کفیل در کشور ترکیه
  6. درخواست مجوز اقامت

برگه تولد برای دریافت اقامت افراد زیر 18 سال


 

به‌طورکلی یکی از مدارک لازم  به منظور دریافت مجوز اقامت ترکیه برای افراد زیر 18 سال، برگه تولد می‌باشد. به منظور دریافت این برگه در کشور ترکیه، باید با در دست داشتن مدارک مربوط به تولد فرزندتان به سفارت یا کنسولگری ایران مراجعه کنید و برای این برگه درخواست بدهید. این برگه پس از صدور به آدرس محل اقامت شما ارسال خواهد شد. مدارک لازم برای دریافت برگه تولد عبارتند از:

  • مدارک مربوط به تولد نوزاد در بیمارستان
  • شناسنامه و پاسپورت معتبر والدین
  • سند ازدواج والدین(در صورت متارکه والدین، گواهی طلاق و حضانت؛ و در صورت فوت یکی از والدین ارائه گواهی فوت ایشان الزامیست)
  • رسید پرداخت هزینه دریافت برگه تولد

 درصورتیکه فرزندتان در ایران به دنیا آمده باشد، برای دریافت این برگه که همان ترجمه شناسنامه می‌باشد، می‌توانید با در دست داشتن شناسنامه و پاسپورت والدین به سفارت مراجعه کنید.

انواع مدارس در کشور ترکیه


 

انواع مدارس در کشور ترکیه

  • مدارس دولتی
  • مدارس خصوصی
  • مدارس بین المللی
  • مدارس ایرانی

مدارس ایرانی در کشور ترکیه،  از سیستم آموزشی ایران تبعیت می‌کنند و برای افرادی مناسب هستند که برای دوره‌ای موقت ترکیه را برای زندگی انتخاب کرده‌اند. دریافت پذیرش از مدارس ایرانی درمقایسه با سایر مدارس بسیار آسان‌تر است.

هزینه زندگی و تحصیل


 

هزینه‌های مربوط به زندگی و تحصیل فرزندتان در کشور ترکیه، بسته به شهر و مدرسه‌ای که در آن تحصیل می‌کند، متفاوت می‌باشد. بعنوان مثال هزینه زندگی در شهر استانبول و آنکارا در مقایسه با دیگر شهرهای ترکیه به مراتب بالاتر است. هزینه تحصیل نیز باتوجه به اینکه مدارس دولتی، خصوص و یا بین‌المللی را برای تحصیل فرزندتان انتخاب کرده‌اید، متفاوت می‌باشد.

مهاجرت افراد زیر 18 سال و سربازی


همان‌طور که می‌دانید، سن سربازی 18 سال است. بنابراین افراد کمتر از 18 سال برای مهاجرت به ترکیه نیازی به کارت پایان خدمت ندارند  و می‌توانند بدون دغدغه به ترکیه مهاجرت کنند. تنها شرطی که برای مهاجرت افراد زیر 18 سال درنظر گرفته می‌شود، تعیین هویت و رضایت والدین می‌باشد.

نکات مربوط به مهاجرت افراد زیر 18 سال به کشور ترکیه


 

مهاجرت افراد زیر 18 سال به کشور ترکیه

 

  • مهم‌ترین مساله درمورد گرفتن مجوز اقامت برای افراد زیر 18 سال در ترکیه، اثبات هویت والدین و رضایت ایشان است.
  • شهروندان خارجی زیر 18 سال برای دریافت مجوز اقامت نیازی به بیمه درمانی ندارند. با این حال، با توجه به هزینه‌ بالای درمان در ترکیه، بهتر است فرزندتان را بیمه کنید.
  • طبق قوانین کشور ترکیه، فرقی بین مادر و پدر وجود ندارد و پدر نمی‌تواند به تنهایی مسئولیت فرزند زیر 18 سال را برعهده داشته باشد و برای اقامتش در ترکیه تصمیم بگیرد. حتی درصورتیکه پدر همراه با فرزند در ترکیه باشند و مادر در کشور خودش، برای دریافت مجوز اقامت فرزند رضایت‌نامه مادر 100% الزامیست.
  • شهروندان خارجی زیر 18 سال که از طریق خانواده، تحصیلی و یا سرمایه‌گذاری موفق به دریافت مجوز اقامت کشور ترکیه شده باشند، می‌توانند در مدارس دولتی، خصوص یا بین‌المللی ترکیه تحصیل کنند.

پرسش‌های متداول


شرایط لازم برای مهاجرت افراد زیر 18 سال به ترکیه کدامند؟

اصلی‌ترین شرط برای دریافت مجوز اقامت برای افراد کمتر از 18 سال، رضایت والدین و تمکن مالی است.

افراد زیر 18 سال که به ترکیه مهاجرت می‌کنند، درخصوص سربازی چه مشکلی دارند؟

با توجه به اینکه افراد کمتر از 18 سال مشمول قانون سربازی نمی‌باشند، برای مهاجرت مشکلی نخواهند داشت.

بهترین روش مهاجرت افراد زیر 18 سال به ترکیه چیست؟

بهترین روش برای مهاجرت افراد زیر 18 سال به ترکیه، سرمایه‌گذاری در ترکیه است. درصورتیکه از طریق خرید ملک برای دریافت شهروندی ترکیه اقدام کنید، به فرزندان زیر 18 شما حق شهروندی اعطا خواهد شد که به موجب آن از تمامی حقوق شهروندی ترکیه بهره‌مند خواهند بود.