راهنمای کامل ثبت شرکت در ترکیه 2023

راهنمای کامل ثبت شرکت در ترکیه
فهرست مطالب

ممکن است بخوانید

کشور ترکیه به لحاظ اقتصادی، در سالهای اخیر پیشرفت خوبی داشته است. بسیاری از سرمایه‌گذاران ایرانی، این کشور را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند؛‌ چرا که بدین‌ترتیب علاوه بر سرمایه‌گذاری در محیطی با ثبات سیاسی و اقتصادی، می‌توانند برای دریافت اقامت این کشور نیز اقدام کنند.

ثبت شرکت یکی از روشهای دریافت اقامت ترکیه می‌باشد. با ثبت شرکت در ترکیه می‌توانید برای دریافت اقامت موقت این کشور اقدام کنید. همچنین پس از ثبت شرکت این امکان برای شما وجود دارد که برای دریافت مجوز کار اقدام کنید و برای خودتان بیمه رد کنید. بدین‌ترتیب می‌توانید پس از 5 سال برای دریافت شهروندی و پاسپورت نیز اقدام نمایید.

شهروندان خارجی به منظور راه‌اندازی هرگونه کسب‌وکار در ترکیه(حتی خیاطی و فروشگاه مواد غذایی) باید برای ثبت شرکت اقدام کنند. درصورتیکه قصد سرمایه‌گذاری در کشور ترکیه را دارید، باید در نظر داشته باشید که شهر استانبول با موقعیت خوب اقتصادی و توریستی‌ای که دارد بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری می‌باشد.

یکی از انواع روشهای دریافت اقامت ترکیه، ثبت شرکت می‌باشد. به‌منظور دریافت مشاوره درخصوص انواع روشهای دریافت اقامت ترکیه میتوانید با کارشناسان ما در گونش‌اینوست تماس بگیرید. مشاوران ما آماده ارائه خدمات می‌باشند.

مزایای ثبت شرکت در کشور ترکیه


 

مزایای ثبت شرکت در کشور ترکیه

  • با ثبت شرکت در ترکیه، اقامت موقت یکساله و پس از 5 سال، اقامت دائم ترکیه به شما اعطا خواهد شد.
  • در ترکیه خبری از تحریم‌های موجود در ایران نیست و می‌توانید با کشورهای دیگر مراوده تجاری داشته باشید.
  • با ثبت شرکت، امکان کار و سرمایه‌گذاری در محیطی با رشد اقتصادی مناسب برای شما فراهم می‌گردد.
  • به منظور ثبت شرکت در ترکیه، نیازی به شراکت با شهروندان ترک ندارید و می‌توانید شرکتی داشته باشید که 100% متعلق به خودتان است.
  • با ثبت شرکت در ترکیه میتوانید برای افتتاح حساب و دریافت تسهیلات از بانک‌های ترکیه با سود بسیار پایین اقدام کنید.
  • پروسه ثبت شرکت در ترکیه نسبتا آسان و کم‌هزینه است.
  • دولت ترکیه تسهیلات ویژه‌ای را برای سرمایه‌گذاران خارجی در نظر گرفته است.
  • به منظور ثبت شرکت در ترکیه نیازی نیست که حتما دفتر کار تجاری داشته باشید؛ شما می‌توانید در محل خانه‌تان، دفتر کاری داشته باشید.
  • با ثبت شرکت در ترکیه، می‌توانید برای دریافت کارت بازرگانی ترکیه اقدام کنید.
  • مالیات پرداختی متناسب با درآمد شرکت می‌باشد. بنابراین در ماههای اول که درآمد کمی دارید، مالیات ناچیزی پرداخت خواهید کرد.

 

الزامات و مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت در ترکیه


 

  • پاسپورت معتبر شرکاء(با اعتبار 6ماهه) و دریافت تاییدیه از دفاتر نوتر
  • 2 قطعه عکس 4*3 با زمینه روشن
  • انتخاب چند نام مناسب برای شرکت
  • دریافت کد مالیاتی از اداره مالیات
  • تعیین زمینه فعالیت شرکت(اساسنامه)
  • تعیین درصد سهام هریک از شرکاء
  • تعیین سمت اعضای هیئت مدیره و وضعیت حق امضاء
  • تعیین آدرس شرکت
  • دادن وکالت به یکی از اعضا برای انجام امور ثبتی شرکت

 

تنظیم طرح تجاری برای ثبت شرکت در ترکیه

قبل از هرکاری شما بعنوان یک شهروند خارجی باید یک طرح تجاری(بیزنس پلن) تنظیم کنید و در آن برنامه کاری و اهدافتان را بیاورید، به‌طوریکه از نظر دولت ترکیه کسب و کار شما نوعی تحول مثبت در اقتصاد ترکیه ایجاد کند. به منظور ثبت شرکت این طرح تجاری باید مورد تایید وزارت کار ترکیه قرار بگیرد.

 

درصورتیکه با هدف دریافت اقامت ترکیه برای ثبت شرکت اقدام می‌کنید، باید بدانید این روش یکی از سخت‌ترین و گران‌ترین روشهای دریافت اقامت ترکیه می‌باشد. یکی از آسان‌ترین روشهای دریافت اقامت ترکیه، خرید ملک در کشور ترکیه می‌باشد. شما با خرید ملک به ارزش کمتر از 250000 دلار می‌توانید برای دریافت اقامت موقت و با خرید ملک به ارزش بیش از 250000 دلار، برای دریافت شهروندی و پاسپورت ترکیه اقدام کنید. مشاوران ما در گونش‌اینوست کل فرایند خرید ملک، دریافت اقامت و شهروندی شما را برعهده خواهند گرفت. بدین‌ترتیب بدون هیچگونه نگرانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن مجوز اقامت ترکیه را دریافت خواهید کرد.

 

مراحل ثبت شرکت در ترکیه


 

مراحل ثبت شرکت در ترکیه

  1. تعیین آدرس شرکت و استقرار در محل آن
  1. تنظیم اساسنامه شرکت به زبان ترکی
  1. تکمیل فرم‌های مربوط به ثبت شرکت
  2. مراجعه به اداره مالیات و دریافت کد مالیاتی
  3. دریافت تاییدیه اساسنامه شرکت از دفاتر اسناد رسمی ترکیه
  4. ثبت‌نام در اتاق بازرگانی ترکیه
  5. روزنامه رسمی
  6. دریافت تاییدیه نمونه امضا و وکالت‌نامه از دفاتر اسناد رسمی ترکیه
  7. تنظیم فرم‌های مربوط به اداراه مالیات
  8. دریافت تاییدیه فرم‌ها و آدرس شرکت
  9. بازرسان اداره مالیات به منظور تایید آدرس، به آدرس شما مراجعه می‌کنند.
  10. دریافت کد مالیاتی شرکت پس از دریافت تاییدیه‌ها
  11. دریافت کارت بازرگانی
  12. پلمب دفاتر قانونی شرکت
  13. افتتاح حساب بانکی
  14. استخدام مشاور مالی و معرفی ایشان بعنوان مشاور مالی شرکت

تمامی مراحل برای ثبت شرکت در ترکیه، ظرف مدت 5 روز انجام خواهد شد.

شهروندان خارجی که به مدت 5 سال به صورت قانونی در این کشور کار کنند و مالیات خود را پرداخت کرده باشد، می توانند برای دریافت شهروندی این کشور اقدام کنند. در نظر داشته باشید، برای دریافت شهروندی به این طریق باید 5 سال و هرسال حداقل 180 روز در ترکیه اقامت داشته باشید. همچنین در طول مدت 3 سال آخر حداکثر 365 روز اجازه خارج شدن از خاک ترکیه را خواهید داشت. درصورتیکه این موارد رعایت نشوند، درخواست شهروندی شما رد خواهد شد. در نظر داشته باشید این قانون برای اقامتهای دائم(خرید ملک و …) هم اعمال میشود.

 

انواع شرکت در ترکیه


 

انواع شرکت در ترکیه

شرکت با مسئولیت محدود(Limited liability company)

اغلب شرکتهای ثبت شده در ترکیه از نوع LLC هستند. مزین این نوع شرکت این است که برای ثبت این شرکت می‌توانید به تنهایی (یک سهامدار)اقدام کنید. هزینه ثبت این شرکت 2100 دلار می‌باشد. حداکثر تعداد سهامدار برای ثبت این شرکت نیز 55 نفر می‌باشد. در این نوع شرکت، میزان سود و زیان هر یک از سهامداران طبق آورده ایشان تعیین می‌گردد و درصورت ورشکستگی فقط به میزان سهامشان مسئولیت خواهند داشت. اکثر شهروندان خارجی در ترکیه شرکت با مسئولیت محدود(LLC) را ترجیح می‌دهند.

شرکت‌های سهامی(Joint Stock)

شرکت‌های سهامی که در ترکیه به آن آنونیم گفته می‌شود (anonim)، به دو نوع سهامی خاص و سهامی عام تقسیم‌بندی می‌شوند. درصورتیکه تعداد سرمایه‌گذاران کمتر از 250 نفر باشد، سهامی خاص و درصورتیکه تعداد سرمایه‌گذاران بیشتر از 250 نفر باشد، سهامی عام می‌باشد. سود و زیان تخصیص یافته به هریک از سهامداران در این نوع شرکت، با توجه به میزان سهام ایشان تعیین می‌گردد. حداقل سرمایه شرکتهای سهامی، 50000 لیر می‌باشد.

شرکت تضامنی

شرکت تضامنی یکی دیگر از انواع شرکت در کشور ترکیه می‌باشد. توجه به این نکته ضروری است که در صورت بدهکاری این شرکت، کلیه شرکا نسبت به پرداخت بدهی مسئولند. حتی درصورتیکه میزان بدهی بیشتر از کل سرمایه شرکت باشد، سهامداران موظف به پرداخت بدهی خواهند بود.

شرکت مختلط

یکی دیگر از انواع شرکت در ترکیه، شرکت مختلط می‌باشد. در شرکت مختلط یک یا چند نفر از سهامداران مسئولیت پرداخت بدهی‌های شرکت را به عهده می‌گیرند و بقیه سهامداران فقط به اندازه سرمایه اولیه‌شان موظف به پرداخت بدهی شرکت هستند.

موسسات مالی

این نوع موسسات درواقع نوعی شرکت سهامی هستند که به منظور ثبت آنها باید برای دریافت مجوزهای لازم اقدام نمایید.

شرکت در مناطق آزاد ترکیه

این نوع شرکت برای آن دسته از افرادی است که کالایی را به عنوان محصول تولید می‌کنند. شما در مناطقی خاص و با دریافت تسهیلات از سوی دولت، می‌توانید زمینی را خریداری کنید و کارتان را شروع کنید. ازتسهیلاتی که به شما تعلق خواهد گرفت میتوان به بیمه کارگران و معافیت‌های مالیاتی اشاره کرد.

اکثر شهروندان خارجی در ترکیه شرکت با مسئولیت محدود(LLC) را ترجیح می‌دهند.

چه افرادی باید برای ثبت شرکت در ترکیه اقدام کنند؟


 

چه افرادی باید برای ثبت شرکت در ترکیه اقدام کنند؟

طبق قوانین کشور ترکیه، به منظور راه‌اندازی هرگونه کسب‌وکار(حتی آرایشگری و کافه) در ترکیه باید در ابتدا برای ثبت شرکت اقدام کنید. اگر قصد سرمایه‌گذاری در ترکیه را دارید، بهتر است در مرحله اول درمورد شرایط و میزان سرمایه مورد نیاز اطلاعات کاملی کسب کنید. مشاوران ما در گونش‌اینوست با بررسی شرایط شما، بهترین روش سرمایه‌گذاری را به شما پیشنهاد خواهند کرد.

هزینه ثبت شرکت در ترکیه


 

هزینه‌های قانونی ثبت شرکت:

با توجه به نوع شرکتی که قصد ثبت آن را دارید، هزینه‌ها متفاوت می‌باشد. در صورتیکه میخواهید برای ثبت شرکت مسئولیت محدود در ترکیه اقدام کنید، باید حدود 10000لیر در نظر بگیرید.

هزینه‌های جاری:

  • هزینه اجاره که با توجه به محل و متراژ آن، باید چیزی حداقل حدود ۳۰۰۰ لیر در نظر بگیرید.
  • حقوق و حق بیمه پرداختی کارمندان(در نظر داشته باشید شرکت شما باید حسابدار داشته باشد.)
  • هزینه مجوز کار: ماهیانه 1000 لیر
  • هزینه آب، برق، گاز، تلفن و اینترنت
  • هزینه دفاتر رسمی و پلمب آنها: ۴۵۰ دلار برای یک سال مالی
  • مالیات بر درآمد: حدود ۲۰ درصد میزان سود

هزینه ثبت برند:

با توجه به محصولی که ارائه می‌کنید، هزینه ثبت برند متفاوت می‌باشد.

 

درصورتیکه قصد ثبت شرکت در ترکیه را دارید، لازم است بدانید نیازی نیست که حتما دفتر تجاری داشته باشید. شما می‌توانید خانه‌تان را بعنوان دفتر شرکت معرفی کنید و قسمتی از خانه‌تان را برای فعالیت کاری در نظر بگیرید.

پرسشهای متداول


آیا بدون داشتن مجوز اقامت، می‌توانم برای ثبت شرکت در ترکیه اقدام کنم؟

بله، برای ثبت شرکت در ترکیه نیازی به مجوز اقامت نیست. پس از ثبت شرکت، می‌توانید برای دریافت مجوز اقامت اقدام کنید و پس از 5 سال مجوز اقامت دائم ترکیه به شما اعطا خواهد شد.

آیا با ثبت شرکت در ترکیه می‌توانم در ترکیه زندگی کنم؟

بله، با ثبت شرکت در ترکیه می‌توانید برای دریافت مجوز اقامت اقدام نمایید.

آیا با ثبت شرکت در ترکیه می‌توانم اقامتم را تمدید کنم؟

بله، ثبت شرکت در ترکیه یکی از روش‌های پیشنهادی برای تمدید اقامت توریستی است.

چگونه میتوانم با ثبت شرکت در ترکیه برای دریافت شهروندی و پاسپورت ترکیه اقدام کنم؟

با ثبت شرکت در ترکیه اقامت موقت به شما اعطا می‌گردد که قابل تمدید خواهد بود. شما تنها در شرایط خاصی پس از مدت 5 سال میتوانید برای دریافت شهروندی ترکیه اقدام کنید.

حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت در کشور ترکیه چقدر است؟

سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت در ترکیه بسته به نوع شرکتی که قصد ثبت آن را دارید متفاوت می‌باشد. در نظر داشته باشید، حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت‌های LLC مبلغ 10000 لیر می‌باشد.

بهترین روش سرمایه‌گذاری برای دریافت اقامت کشور ترکیه کدام است؟

بهترین روش سرمایه‌گذاری در ترکیه خرید ملک می‌باشد. بازار ملک در کشور ترکیه، درسالهای اخیر رونق خوبی داشته است. بدین‌ترتیب شما با خرید ملک، علاوه بردریافت اقامت ترکیه، در بازاری مناسب سرمایه‌گذاری کرده‌اید.