ویزای تمکن مالی(ویزای بازنشستگی) پرتغال(D7)

ویزای تمکن مالی(ویزای بازنشستگی) پرتغال(D7)
فهرست مطالب

ممکن است بخوانید

افرادی که خارج از اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند و درآمد ثابتی دارند، می‌توانند از طریق ویزای D7 که با عنوان ویزای بازنشستگی پرتغال هم شناخته می‌شود مجوز اقامت کشور پرتغال را دریافت کنند. در نظر داشته باشید این ویزا فقط مختص افراد بازنشسته نیست، بلکه مخصوص افرادی است که بتوانند تمکن مالی مورد نیاز را اثبات کنند. به همین جهت این ویزا با عنوان ویزای تمکن مالی پرتغال و ویزای خودحمایتی پرتغال نیز شناخته می‌شود. درآمد ثابت ماهانه مورد نیاز شامل حقوق بازنشستگی، درآمد حاصل از سهام، اجاره ملک و یا انواع سرمایه گذاری‌های اقتصادی می‌باشد که باید اثبات شوند.

ویزای تمکن مالی(D7) پرتغال یا ویزای بازنشستگی چیست؟


یکی از بهترین برنامه‌های اقامتی که شهروندان خارج از اتحادیه اروپا می‌توانند از طریق آن برای دریافت اقامت و شهروندی پرتغال اقدام کنند، ویزای تمکن مالی یا ویزای بازنشستگی پرتغال است. در نظر داشته باشید برای اینکه بتوانید از این طریق برای دریافت اقامت پرتغال اقدام کنید، باید ثابت کنید برای تامین هزینه‌های خود و خانواده‌تان درآمدی ثابت(بدون نیاز به کار کردن) نظیر درآمد حاصل از اجاره ملک، سپرده‌گذاری بانکی و یا حقوق بازنشستگی دارید. با دریافت این ویزا می‌توانید به طور قانونی همراه با خانواده‌تان در کشور پرتغال اقامت داشته باشید، مشغول به کار شوید و فرزندانتان در مدارس پرتغال تحصیل کنند.

برای دریافت ویزای بازنشستگی(D7) پرتغال، تمکن مالی مورد نیاز چقدر است؟


تمکن مالی مورد نیاز برای دریافت ویزای D7 پرتغال معادل با حداقل حقوق در کشور پرتغال( 745یورو) می‌باشد. بدین‌ترتیب شخص متقاضی باید سالانه 8940 یورو برای تامین هزینه‌ها درآمد داشته باشد. همچنین برای همسر شخص متقاضی نیز 50 درصد این مبلغ و برای هرکدام از فرزندها 30 درصد این مبلغ تمکن مالی مورد نیاز است.

در نظر داشته باشید برای دریافت این ویزا نمی‌توانید در کشور پرتغال و با استفاده از ویزای کوتاه مدت توریستی اقدام کنید. بلکه باید از طریق سفارت در کشور خودتان اقدام کنید. درصورتی که شرایط لازم را دارا باشید و موفق به دریافت ویزای تمکن مالی شوید، در ابتدا ویزایی با اعتبار چهارماهه برای شما صادر خواهد شد که با استفاده از آن می‌توانید به پرتغال سفر کنید. پس از ورود به کشور پرتغال می‌توانید برای دریافت اقامت موقت یکساله اقدام نمایید.

 

مزایای دریافت ویزای بازنشستگی(D7) پرتغال


مزایای دریافت ویزای بازنشستگی(D7) پرتغال

  • سفر به کشورهای حوزه شینگن
  • دریافت اقامت دائم بعد از گذشت 5 سال اقامت موقت
  • دریافت شهروندی پرتغال بعد از گذشت 6 سال
  • امکان دریافت اقامت برای اعضای خانواده متقاضی
  • امکان تحصیل فرزندان در مدارس و بهره‌مندی از خدمات آموزشی پرتغال
  • بهره‌مندی از خدمات درمانی در کشور پرتغال
  • اجازه کار در پرتغال و امکان کسب درآمد

شرایط دریافت ویزای بازنشستگی(D7) یا تمکن مالی پرتغال


شرایط دریافت ویزای بازنشستگی(D7) یا تمکن مالی پرتغال

درصورتی که شرایط زیر را داشته باشید، می‌توانید برای دریافت ویزای بازنشستگی اقدام کنید.

  • تابعیت کشورهای خارج از اتحادیه اروپا
  • تمکن مالی مورد نیاز برای دریافت ویزا
  • عدم وجود سابقه کیفری
  • داشتن محلی برای اقامت در پرتغال

درصورتی که قصد دارید از طریق ویزای بازنشستگی برای دریافت اقامت دائم پرتغال اقدام کنید، باید در دو سال اول اقامت موقتتان مجموعا 16 ماه درکشور پرتغال حضور داشته باشید. همچنین در مدت 3 سال بعدی نیز باید مجموعا 28 ماه در پرتغال اقامت داشته باشید.

اعتبار ویزای بازنشستگی(D7) پرتغال چقدر است؟


درصورتی که شرایط لازم را  داشته باشید و درخواست شما پذیرفته شود، در ابتدا برای شما یک ویزا با اعتبار 4 ماهه صادر می‌گردد. با استفاده از این ویزا باید به پرتغال سفر کنید و برای دریافت اقامت موقت یکساله اقدام نمایید. پس از پایان یک سال، می‌توانید برای دو دوره دوساله(مجموعا 4 سال)‌ این ویزا را تمدید نمایید. پس از 5 سال اقامت موقت و درصورتیکه شرایط لازم را دارا باشید، می‌توانید برای دریافت اقامت دائمی درخواست بدهید. همچنین پس از 6 سال می‌توانید برای دریافت شهروندی پرتغال اقدام کنید.

فرایند دریافت ویزای D7 پرتغال


فرایند دریافت ویزای D7 پرتغال

مرحله اول: دریافت شماره مالیاتی  NIF و افتتاح حساب بانکی

قبل از انجام مراحل قانونی باید برای دریافت شماره مالیاتی NIF اقدام کنید. در کشور پرتغال برای انجام هرگونه فعالیت مالی باید شماره مالیاتی داشته باشید. در نظر داشته باشید وکیل شما در پرتغال می‌تواند از جانب شما برای دریافت این کد اقدام کند و نیازی به حضور شما نیست. پس از دریافت شماره NIF باید برای افتتاح حساب بانکی در بانک های این کشور اقدام کنید.

مرحله دوم: مشخص کردن محل اقامت

یکی از شرایط دریافت این ویزا، داشتن محل اقامت در کشور پرتغال است. به همین منظور می‌توانید برای خرید ملک در پرتغال و یا اجاره خانه در پرتغال اقدام نموده و مدارک مربوطه را به هنگام درخواست ویزا ارائه کنید.

مرحله سوم: درخواست ویزای  D7 از طریق کنسولگری پرتغال

در این مرحله باید برای دریافت ویزا از طریق کنسولگری پرتغال درخواست بدهید. مدارک مورد نیاز ممکن است با توجه به کشور شما متفاوت باشند. اما دراکثر موارد مدارک زیر مورد نیاز است:

  • پاسپورتی که حداقل شش ماه بیشتر از تاریخ انقضای ویزای D7 اعتبار داشته باشد.
  • دو قطعه عکس رنگی جدید در اندازه عکس پاسپورت.
  • انگیزه نامه شما که نشان دهنده ی دلیل اقدام شما برای دریافت این ویزا است.
  • بیمه درمانی معتبر که هزینه های شما را در کشور پرتغال پوشش می‌دهد (البته شما می‌توانید تعهدنامه‌ای مبنی بر اینکه ظرف 90 روز اول اقامت در این کشور بیمه درمانی دریافت می‌کنید، ارائه دهید).
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • بیمه مسافرتی معتبر
  • مدارک مربوط به محل سکونت در پرتغال شامل سند ملک و یا قرار داد اجاره ملک در پرتغال
  • اثبات تمکن مالی برای مدت زمان اقامت در این کشور

مرحله چهارم: درخواست اجازه اقامت در پرتغال

بعد از انجام مراحل بالا و دریافت ویزا می‌توانید به کشور پرتغال سفر کنید. در نظر داشته باشید ویزای صادرشده 4 ماه اعتبار خواهد داشت و به شما اجازه حداکثر دو بار ورود به پرتغال را می‌دهد. بعد از اینکه به پرتغال رفتید باید برای دریافت مجوز اقامت یکساله از طریق اداره SEF اقدام نمایید.

مدارک مورد نیاز برای درخواست مجوز اقامت پرتغال


  • پاسپورت و ویزای D7 که توسط کنسولگری پرتغال صادر شده باشد.
  • مدارک مربوط به محل اقامت در پرتغال
  • مدارک مربوط به تمکن مالی شخص متقاضی
  • بیمه درمانی معتبر که در کشور پرتغال دریافت کرده‌اید

به طور کلی قبل از اقدام برای دریافت ویزای D7 و اقامت پرتغال، بهتر است از مشاوری آگاه به قوانین و پروسه دریافت اقامت کمک بگیرید تا بدین‌ترتیب از بروز هرگونه مشکل در این فرایند جلوگیری کنید.

لازم به ذکر است، درصورتی که از طریق ویزای D7 برای دریافت اقامت پرتغال اقدام می‌کنید، نباید شش ماه متوالی خارج از پرتغال اقامت داشته باشید.

دریافت اقامت برای خانواده متقاضی از طریق بازنشستگی(تمکن مالی)


درصورتی که قصد دارید از طریق ویزای تمکن مالی برای دریافت اقامت پرتغال اقدام کنید، باید بدانید خانواده شما هم می‌توانند برای دریافت اقامت پرتغال از طریق پیوست به خانواده اقدام کنند. به همین منظور باید از طریق SEF برای دریافت اقامت ایشان اقدام نمایید. افراد زیر به عنوان خانواده متقاضی می‌توانند برای دریافت اقامت اقدام کنند:

  • همسر متقاضی
  • فرزندان کمتر از 18 سال
  • فرزندان بالای 18 سال درصورتیکه مشغول به تحصیل باشند و به والدینشان وابسته باشند.
  • والدین متقاضی درصورتی که به ایشان وابسته باشند.

زمان مورد نیاز برای دریافت ویزای D7 و مجوز اقامت


زمان مورد نیاز برای دریافت ویزای D7 و مجوز اقامت

موارد مربوط به سفارت و درخواست ویزا تا آماده شدن آن در صورت کامل بودن تمام مدارک و طی کردن روند صحیح آن‌ها ممکن است تا 60 روز طول بکشد. در صورت بروز هر گونه مشکل از طرف سفارت با شما تماس گرفته می شود و شما باید به صورت حضوری برای رفع مشکل مراجعه کنید.

زمان لازم برای دریافت اجازه اقامت در پرتغال تا حد زیادی به شرایط شما بستگی دارد. برای مثال یک قرار ملاقات با SEF برای صدور اجازه اقامت در شهرهای لیسبون یا پورتو ممکن است به طور متوسط 120 روز طول بکشد، چون تقاضا برای اقامت در این شهرها زیاد است. اما اگر تصمیم داشته باشید در یک شهر کم جمعیت زندگی کنید احتمالا می‌توانید ظرف مدت 15 روز یک قرار ملاقات با SEF داشته باشید.

به منظور آماده‌سازی مدارک لازم، ما به شما توصیه می‌کنیم که حتما از یک مشاور قابل اعتماد کمک بگیرید، چرا که در غیر این صورت ممکن است کارهای شما ماه‌ها طول بکشد. کارشناسان ما در گونش اینوست در تمامی مراحل آماه‌سازی مدارک، افتتاح حساب بانکی، خرید یا اجاره ملک و دریافت اقامت کنار شما خواهند بود. به منظور دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید. کارشناسان ما آماده پاسخگویی می‌باشند.

هزینه دریافت ویزای D7 پرتغال


جدای از سرمایه لازم برای دریافت ویزای تمکن مالی که در مقاله توضیح داده شد، هزینه‌های دولتی برای دریافت ویزای D7 معمولا حدود 50 تا 300 یورو برای هر متقاضی است. علاوه‌بر این موارد، باید هزینه اجاره یا خرید ملک، سفر به پرتغال و … را نیز در نظر بگیرید.

گونش اینوست با سابقه‌ای درخشان در امر مهاجرت، صفر تا صد فرایند دریافت اقامت و شهروندی شما را برعهده خواهد گرفت. مشاوران ما با دریافت اطلاعات شما، مناسب‌ترین گزینه برای دریافت اقامت را به شما پیشنهاد خواهند داد. علاوه‌براین به هنگام خرید ملک، دریافت شماره مالیاتی و افتتاح حساب بانکی کنار شما خواهیم بود و در کمترین زمان ممکن پروسه دریافت اقامت را به انجام خواهیم رساند.

با دریافت ویزای D7 پرتغال، در ابتدا مجوز اقامت یکساله به شما تعلق می‌گیرد. بعد از این مدت می‌توانید این ویزا را برای دو دوره 2 ساله تمدید کنید. بعد از پنج سال شما می‌توانید برای دریافت اقامت دائم و یک سال بعد برای دریافت شهروندی پرتغال اقدام کنید.

پرسش‌های متداول


آیا می‌توانم زمانی که در کشور پرتغال هستم برای دریافت ویزای D7 اقدام کنم؟

خیر. برای دریافت ویزای D7 باید از کشور خودتان درخواست بدهید. پس از دریافت ویزا، به کشور پرتغال سفر می‌کنید و در آنجا برای دریافت مجوز اقامت موقت اقدام خواهید کرد.

آیا می‌توان از طریق ویزای D7 برای دریافت شهروندی پرتغال اقدام کرد؟

بله. با استفاده از این ویزا در ابتدا به شما اقامت موقت یکساله اعطا می‌گردد. پس از آن برای دو دوره دوساله اقامتتان را تمدید می‌کنید. پس از مدت 5 سال اقامت قانونی می‌توانید برای دریافت اقامت دائم و یک سال بعد برای دریافت شهروندی پرتغال اقدام کنید.

NHR‌ چیست؟

NHR یک برنامه مالیاتی ویژه است که طبق آن افرادی که از طریق ویزای D7 اقدام می‌کنند و درآمد خارجی دارند، از پرداخت مالیات معاف هستند و یا مالیات خیلی کمی پرداخت می‌کنند.

کل فرایند درخواست ویزای D7 چه مدت طول می کشد؟

صدور ویزای اقامت با توجه به شرایط متقاضی حدودا 60 روز طول می‌کشد. بعد از ورود به کشور پرتغال باید برای دریافت مجوز اقامت یک قرارملاقات در SEF تعیین کنید. بسته به شهری که در آن برای دریافت اقامت اقدام می‌کنید، زمان لازم برای دریافت مجوز اقامت متفاوت است.

تمکن مالی مورد نیاز برای دریافت ویزای بازنشستگی پرتغال چقدر است؟

تمکن مالی مورد نیاز برای دریافت ویزای بازنشستگی پرتغال 745یورو می‌باشد. همچنین برای همسر متقاضی نصف این مبلغ و برای هر کدام از فرزندان 30 درصد این مبلغ مورد نیاز است.

چه کسانی می‌توانند از طریق ویزای تمکن مالی پرتغال برای دریافت اقامت پرتغال اقدام کنند؟

شهروندان خارج از اتحادیه اروپا که بتوانند ثابت کنند از پس هزینه‌های خانواده بدون نیاز به کار کردن بر می‌آیند، می‌توانند با اثبات تمکن مالی مورد نیاز برای دریافت ویزای تمکن مالی و سپس دریافت اقامت پرتغال اقدام کنند. محل این درآمد می‌تواند حقوق بازنشستگی، درآمد حاصل از اجاره ملک و یا سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌های بانکی باشد.

آیا ویزای تمکن مالی فقط مخصوص افراد بازنشسته است؟

 خیر. همه افرادی که بتوانند تمکن مالی مورد نیاز این برنامه را با داشتن درآمدی ثابت(بدون نیاز به کار کردن)‌ اثبات کنند، می‌توانند برای دریافت ویزای تمکن مالی(ویزای بازنشستگی)‌ پرتغال اقدام کنند.