دریافت اقامت ترکیه از طریق تومر 2023

اقامت ترکیه از طریق تومر
فهرست مطالب

ممکن است بخوانید

اقامت ترکیه

صفر تا صد تمدید اقامت ترکیه

تمامی شهروندان خارجی که از طریق روش‌های مختلف تحصیلی، مجوز کار، خرید ملک و اجاره خانه اقامت ترکیه را دریافت کرده‌اند باید قبل از تاریخ

مطالعه »

یکی از روش‌های دریافت اقامت کوتاه‌ مدت کشور ترکیه، شرکت در دوره‌های آموزش زبان ترکی است. بسیاری از افرادی که قصد تحصیل در کشور ترکیه را دارند باید به منظور ارزیابی دانش زبان ترکی در این دوره‌ها شرکت کنند و مدرک تومر داشته باشند. به عبارتی مدرک تومر در ترکیه چیزی نظیر مدرک آیلتس و تافل در کشورهای انگلیسی زبان است. با شرکت در این دوره‌ها اقامت موقت ترکیه به شما اعطا خواهد شد.

TÖMER کوتاه ‌شده‌ی عبارت Türkçe Öğretim Merkezi می‌باشد که خدمات آموزش زبان ترکی را به آن دسته از دانشجویان خارجی که قصد یادگیری زبان ترکی به‌عنوان زبان دوم دارند، ارائه می‌دهد. این دوره در شهرها و دانشگاه‌های مختلفی در کشور ترکیه برگزار می‌گردد. دانشجویان پس از یادگیری زبان ترکی و دریافت مدرک TÖMER می‌توانند برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه اقدام کنند. در نظر داشته باشید که این مدرک برای مدت 2 سال اعتبار دارد.

درصورتیکه قصد دارید برای دریافت اقامت ترکیه اقدام کنید، بهتر است قبل از هرگونه اقدام از مشاوری آگاه و قابل اعتماد کمک بگیرید تا دچار سردرگمی نشوید. گونش اینوست با داشتن کادری مجرب از مشاوران حرفه‌ای و با توجه به شرایط شما بهترین روش دریافت اقامت را به شما پیشنهاد خواهد داد. به منظور دریافت اطلاعات بیشتر، می‌توانید با ما تماس بگیرید. مشاوران ما آماده پاسخگویی هستند.

آزمون TÖMER ترکیه


آزمون TÖMER ترکیه

آزمون تومر توسط UST (Uzaktan Türkçe Sınavı) برگزار می‌گردد. لازم به ذکر است، مرجع اصلی برگزار کننده این آزمون دانشگاه آنکارا است. این آزمون شامل 100 سوال می‌باشد و شما 240 دقیقه وقت برای پاسخگویی دارید. مهارت‌هایی که در این آزمون مورد سنجش قرار می‌گیرند، عبارتند از:

  • توانایی متقاضی در صحبت کردن
  • توانایی متقاضی در خواندن
  • توانایی متقاضی در نوشتن
  • توانایی متقاضی در شنیدن
  • توانایی متقاضی در تلفظ صحیح کلمات

این آزمون در زمان‌های مختلفی از سال، در اکثر شهرهای ترکیه برگزار می‌گردد. به طور کلی می‌توان گفت این آزمون هر هفته در شهر استانبول برگزار می‌گردد؛ چرا که تعداد متقاضیان در شهر استانبول در مقایسه با سایر شهرها بیشتر می‌باشد.

انواع آزمون تومر

دیپلم زبان ترکی: با شرکت در این آزمون، مدرک معتبر زبان ترکی به شما اعطا می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید برای تدریس زبان ترکی اقدام کنید. در نظر داشته باشید اعتبار این مدرک محدودیت زمانی ندارد.

گواهی تومر: این آزمون مانند زبان فرانسوی به سطوح مختلف A1 تا C1 تقسیم‌بندی می‌شود و با توجه به میزان تسلط شما در مهارت‌های چهارگانه زبان، در یکی از این سطح‌ها قرار خواهید گرفت. به منظور دریافت پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه باید در این آزمون شرکت کنید. لازم به ذکر است که این مدرک 6 ماه تا دوسال اعتبار دارد.

 دوره‌های آمادگی آزمون TÖMER ترکیه

 دوره‌های آمادگی آزمون TÖMER ترکیه

دوره‌های آموزش زبان ترکی شامل 12 سطح می‌باشد؛ 4 دوره مقدماتی، 4 دوره متوسطه و 4 دوره پیشرفته. پس از اتمام هر دوره 4 مهارت زبانی زبان آموزان (شنیداری، درک مطلب، صحبت کردن و مهارت نوشتن) از طریق آزمون سنجیده می‌شود و افرادی که نمره حد نصاب را کسب کرده‌اند، می‌توانند برای ثبت‌نام در دوره بعدی اقدام کنند.

هر دوره آموزشی شامل 8 هفته (160 ساعت) آموزش می‌باشد. در پایان هر دوره افراد شرکت کننده باید در آزمون نهایی شرکت کنند و در صورت کسب نمره قبولی می‌توانند برای شرکت در دوره بعدی اقدام کنند. در پایان مدرک TÖMER به دانشجویانی که 40 هفته (800 ساعت) دوره آموزشی را با موفقیت به پایان برسانند، اعطا می‌گردد.

آزمون تومر برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه

آزمون تومر برای دانشگاه های ترکیه و شرکت در کلاس های تومر

 مدرک TÖMER شامل 5 سطح A1 تا C1 می‌باشد. بسته به دانشگاهی که برای تحصیل انتخاب می‌کنید، سطح دانش زبان ترکی مورد نیاز متفاوت می‌باشد. به عنوان مثال برای تحصیل در رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی گواهی C1 و برای تحصیل در رشته‌های مهندسی سطح B1 و B2 مورد نیاز است. برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری باید حداقل مدرک B2 تومر را داشته باشید. طبق وبسایت رسمی آزمون تومر در آنکارا، حداقل سطح مورد نیاز برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه، سطح B1 می‌باشد.

جدول امتیازبندی آزمون تومر

سطح

نمره

A1

49-20

A2

59-50

B1

69-60

B2

79-70

C1

89-80

C2

100-90

مدارک لازم برای ثبت نام در دوره‌ تومر

  • فرم درخواست
  • رسید پرداخت
  • مجوز اقامت قانونی در ترکیه
  • کپی پاسپورت متقاضی
  • 2 قطعه عکس

زمان برگزاری آزمون تومر

زمان برگزاری آزمون تومر ترکیه

 

زمان خاصی برای برگزاری آزمون تومر وجود ندارد و در طول سال چندین بار برگزار می‌شود. نتیجه آزمون هم ظرف مدت 3 تا 15 روز به متقاضی اعلام می‌گردد.

مرجع اصلی آزمون تومر در ترکیه، دانشگاه آنکارا است. البته باید بدانید، بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه و برخی موسسات خصوصی نیز اقدام به برگزاری این دوره می‌کنند و با توجه به امکانات موجود و کیفیت آموزش هزینه متفاوتی را برای این دوره‌ها در نظر می‌گیرند.

هزینه شرکت در دوره‌های تومر در کشور ترکیه

هزینه شرکت در دوره‌های تومر در کشور ترکیه

هزینه شرکت در دوره‌های تومر در موسسات مختلف، متفاوت می‌باشد. درصورتیکه فرد تنها به منظور دریافت مجوز اقامت در این دوره‌ها ثبت نام کند، هزینه پرداختی حدودا 600 دلار می‌باشد. اما درصورتیکه کیفیت دوره‌ها برایتان اهمیت دارد و مایلید در دوره‌های باکیفیت مناسب‌تری ثبت‌نام کنید باید مبلغ بیشتری (حدود 1,000 دلار) را در نظر بگیرید. لازم به ذکر است هزینه این دوره‌ها در موسسات دانشگاهی با کیفیت عالی برای دانشجویان حدود 2,500 تا 3,000 دلار می‌باشد.

در نظر داشته باشید برای تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه، درست مانند کانادا و آلمان که شرط زبان دارند، باید به زبان ترکی مسلط باشید. به منظور دریافت پذیرش از دانشگاه‌های معتبر ترکیه باید در آزمون تومر نمره قبولی را کسب کنید و طبق قوانین، حداقل نمره مورد نیاز در دانشگاه‌ها و دپارتمان‌های مختلف، متفاوت می‌باشد.

اقامت ترکیه از طریق تومر


اقامت ترکیه از طریق تومر

 

اخیرا با توجه به قوانین تصویب شده در ترکیه، افرادی که در گذشته از طریق اجاره خانه در ترکیه برای دریافت اقامت اقدام می‌کردند، دیگر نمی‌توانند بعد از یکسال اقامتشان را تمدید کنند و باید نوع اقامتشان را تغییر دهند. یه عنوان مثال می‌توانند بعد از یک سال از طریق خرید ملک، ثبت شرکت یا اقامت تحصیلی برای دریافت اقامت اقدام کنند. یکی از روش‌های دریافت اقامت کوتاه ‌مدت ترکیه شرکت در دوره‌های آزمون تومر می‌باشد. لازم است بدانید متقاضیان شرکت در این دوره‌ها دو بار مجاز به دریافت اقامت از این طریق می‌باشند.

یکی از آسان‌ترین روش‌های دریافت اقامت ترکیه، خرید ملک در این کشور می‌باشد. درصورتی که ملکی به ارزش 250,000 دلار در ترکیه خریداری کنید، بلافاصله می‌توانید برای دریافت حق شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک اقدام کنید. بدین‌ترتیب به خانواده شما (همسر و فرزندان زیر 18 سال) نیز شهروندی ترکیه اعطا خواهد شد. با دریافت حق شهروندی، از تمامی حقوق شهروندان ترک برخوردار خواهید بود. بعنوان مثال بدون نیاز به ویزا می‌توانید به بیش از 110 کشور دنیا سفر کنید. فرزندانتان اجازه تحصیل در مدارس دولتی ترکیه را خواهند داشت و همچنین مجاز به استفاده از خدمات درمانی رایگان کشور ترکیه خواهید شد.

شرایط لازم برای دریافت اقامت ترکیه از طریق تومر

  • داشتن سن مناسب برای یادگیری زبان ترکی و ادامه تحصیل
  • حضور در کشور ترکیه
  • پاسپورت معتبر (پاسپورت متقاضی باید حداقل یک سال اعتبار داشته اشد)
  • مراجعه به اداره امنیت و تمدید اقامت

 

مراحل دریافت اقامت ترکیه از طریق تومر 

 مراحل دریافت اقامت ترکیه از طریق تومر 

  1. در مرحله اول باید برای ثبت‌نام در موسسات معتبر و دریافت نامه پذیرش اقدام کنید.
  2. در مرحله بعد، باید به منظور یافتن محل اسکان در ترکیه اقدام نمایید. به عنوان مثال باید یک واحد آپارتمان اجاره کنید و مدارک مربوط به اجاره ملک را به هنگام درخواست اقامت ارائه دهید.
  3. در این مرحله باید برای دریافت بیمه درمانی اقدام کنید (افراد بالای 18 سال و کمتر از 65 سال برای دریافت اقامت ترکیه ملزم به دریافت بیمه درمانی معتبر هستند).
  4. سپس با مراجعه به زراعت بانک ترکیه اقدام به افتتاح حساب کنید. (دریافت صورتحساب بانکی برای تائید تمکن مالی)
  5. در مرحله بعد فرم‌های مربوطه را در سایت تکمیل و از اداره مهاجرت نوبت مصاحبه دریافت کنید.
  6. هزینه‌های مربوط به اقامت و کیملیک کارت را پرداخت کنید (رسیدهای پرداخت را نزد خودتان نگهدارید)
  7. در مرحله آخر در زمان تعیین شده به اداره مهاجرت مراجعه کنید و مدارک مربوطه را ارائه دهید.
  8. درصورتی که کلیه شرایط را دارا باشید، درخواست شما مورد قبول قرار خواهد گرفت و مجوز اقامتتان صادر خواهد شد.

دریافت اقامت موقت ترکیه از طریق تومر برای افراد کمتر از 18 سال

افرادی که کمتر از 18 سال سن دارند، تنها در صورتی می‌توانند از طریق تومر برای دریافت اقامت ترکیه اقدام کنند که یکی از والدینشان اقامت قانونی این کشور را داشته و در طول این مدت در ترکیه حضور داشته باشد.

در نظر داشته باشید، انجام امور مربوط به ثبت‌نام در دوره تومر و طی کردن مراحل دریافت اقامت ترکیه از این طریق باید توسط شخص متقاضی انجام گیرد. درصورتیکه به زبان ترکی تسلط ندارید بهتر است شخصی قابل اعتماد، آگاه و مسلط به زبان ترکی همراه شما باشد.

پرسش‌های متداول


آزمون تومر چیست؟

آزمون تومر، معتبرترین آزمون رسمی زبان ترکی است که مورد تایید دانشگاه‌های معتبر این کشور می‌باشد. به منظور دریافت پذیرش از دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه، داشتن این مدرک الزامی ست.

برای دریافت مدرک تومر ترکیه، چگونه باید اقدام کنم؟

به منظور دریافت مدرک تومر باید به زبان ترکی تسلط داشته باشید. شخص متقاضی با توجه به تسلطی که در مهارت‌های 4گانه زبان ترکی دارد، در یکی از سطوح A1 تا C2 قرار خواهد گرفت.

آیا از طریق تومر می‌توان برای دریافت شهروندی ترکیه اقدام کرد؟

خیر، از طریق شرکت در دوره‌های آمادگی آزمون تومر تنها می‌توانید برای دریافت اقامت کوتاه مدت ترکیه اقدام کنید.

بهترین روش دریافت اقامت ترکیه چیست؟

بهترین روش دریافت اقامت ترکیه سرمایه‌گذاری در بازار املاک و خرید ملک در ترکیه است. با خرید ملک در کشور ترکیه می‌توانید برای دریافت اقامت ترکیه اقدام کنید. این اقامت هرساله قابلیت تمدید دارد.

دریافت اقامت ترکیه از طریق دوره‌های تومر مناسب چه افرادی است؟

افرادی که از طریق اجاره خانه در ترکیه اقدام به دریافت اقامت کوتاه‌مدت می‌کنند، بعد از یکسال باید نوع اقامتشان را تغییر دهند. اغلب به این افراد پیشنهاد می‌شود که درصورتیکه شرایط سرمایه‌گذاری در ترکیه را ندارند، از طریق شرکت در دوره‌های تومر برای دریافت اقامت کوتاه‌مدت اقدام کنند و پس از دریافت اقامت، به دنبال روشی برای دریافت اقامت بلند مدت باشند.

حداقل نمره مورد نیاز در آزمون تومر برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های دولتی ترکیه چیست؟

حداقل نمره مورد نیاز در آزمون تومر برای دریافت پذیرش تحصیلی، توسط دانشگاه‌ها و دپارتمان‌ها تعیین می‌گردد و در دانشگاه‌های مختلف، این نمره متفاوت می‌باشد.

آیا افراد کمتر از 18 سال می‌توانند برای دریافت اقامت ترکیه از طریق آزمون تومر اقدام کنند؟

بله. البته باید در نظر داشته باشید به منظور دریافت اقامت از این طریق برای افراد زیر 18 سال، یکی از والدین متقاضی باید اقامت قانونی ترکیه را داشته باشد و در طول این مدت در ترکیه حضور داشته باشد